Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa Varis, T. 2005 (Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. Helsinki: OKKA-säätiö) Riikka Hakonen 19.9.2006
Medialukutaito - monta käsitystä kyky analysoida, arvioida ja kommunikoida eri muodoissa sisältää ihmisen kriittisen ajattelun ja luovuuden kehittämisen median tekninen käyttö, kyky tuottaa myös itse uutta mediaa
Digitaalinen lukutaito Teknologialukutaito Informaatiolukutaito Luova median käyttötaito Vastuullinen lukutaito Globaali lukutaito
Yhteiskunnan merkitys Tietopohjaisen talouden nousu haasteet Yritysten asettamat odotukset Maailmanlaajuus, markkinatalous tarve uudenlaiselle renessanssikasvatukselle teknologian, taiteen, tieteen ja humanististen tieteenalojen yhdistäminen
Medialukutaito-opetus väittelyn kohteena Opetuksen suojeleva näkökulma Median tuottamisen tärkeys Populaarikulttuurin tekstit Poliittiset ja ideologiset käsitteet Oma oppiaine? Taloudellinen tukeminen
Medialukutaidon nykytila Suomessa Opetusministeriön, kouluviranomaisten tuki Pyrkimys parantaa perustaitoja Kulttuurillisen lukutaidon kehittäminen Media- ja viestintätaitojen tärkeys Vastuullisuuden ja kriittisyyden korostaminen Ongelmia: taloudelliset ongelmat, julkisen-yksityisen yhteistyökokemuksen puute
Medialukutaito muissa Pohjoismaissa Ruotsi: hyvä valtion tuki, opettajien kouluttaminen → menestys ongelmat: asenteet, tekijänoikeuskysymykset, epäpätevyys Tanska: suosiollinen poliittinen ilmapiiri, informaatioteknologian laaja käyttäminen ja tuntemus ongelmat: osaavien opettajien vähyys
Tilanne muualla Euroopassa Osassa maista medialukutaidon opetus kuuluu jo opetussuunnitelmaan (Iso-Britannia, Irlanti) Formaalin koulutuksen lisäksi osassa maista aktiivisia organisaatioita mukana informaalissa oppimisprosessissa (Irlanti, Iso-Britannia, Saksa) Keski- ja Etelä-Eurooppa: kiinnostus ja halu kehittää opetusta, taloudelliset ongelmat
Medialukutaidon opetuksen tavoitteet tulevaisuudessa Mediakriittisyys Tekninen osaaminen Monipuolisuus Interaktiivisuus, osallistuminen viestintään