Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kriittinen pedagogiikka ja mediakasvatus
Advertisements

11. tammikuuta 2010 Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
GLOBAALIKASVATUS Nomadic Lass cc flickr. Globaalikasvatuksen tavoitteena on ….... avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille...
Kulttuuri ja hyvinvointi kulttuuripolitiikan näkökulmasta Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmässä Esa Pirnes.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Orientoivat opinnot Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Hyvinvointia maaseudulle luovuuden keinoin Kulttuuriteemaryhmän puheenjohtaja Pirkko Liisi Kuhmonen Opetusministeriö YTR:n hankeseminaari
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
Opettajan osaaminen 6. lokakuuta 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Education Analyst.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
OHJAUKSEN ALUEMALLI TANSKASSA näkökulmia ohjauksen kehittämiseen Kommenttipuheenvuoro Jukka Eero Vuorinen Suomen opinto-ohjaajat ry.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Ops seminaari Askola.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
MONILUKUTAITO Monilukutaito on kyky hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa. Myös hahmottaa,
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Kieli itseilmaisun välineenä
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Koulu & Kirjasto Oulussa Elina Kauppila
Opetussuunnitelmassa 2016
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Tavoitteet viestintätaitojen kehittäminen medialukutaidon kehittäminen
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Euroopan unioni.
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
Esityksen transkriptio:

Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa Varis, T. 2005 (Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. Helsinki: OKKA-säätiö) Riikka Hakonen 19.9.2006

Medialukutaito - monta käsitystä kyky analysoida, arvioida ja kommunikoida eri muodoissa sisältää ihmisen kriittisen ajattelun ja luovuuden kehittämisen median tekninen käyttö, kyky tuottaa myös itse uutta mediaa

Digitaalinen lukutaito Teknologialukutaito Informaatiolukutaito Luova median käyttötaito Vastuullinen lukutaito Globaali lukutaito

Yhteiskunnan merkitys Tietopohjaisen talouden nousu haasteet Yritysten asettamat odotukset Maailmanlaajuus, markkinatalous tarve uudenlaiselle renessanssikasvatukselle teknologian, taiteen, tieteen ja humanististen tieteenalojen yhdistäminen

Medialukutaito-opetus väittelyn kohteena Opetuksen suojeleva näkökulma Median tuottamisen tärkeys Populaarikulttuurin tekstit Poliittiset ja ideologiset käsitteet Oma oppiaine? Taloudellinen tukeminen

Medialukutaidon nykytila Suomessa Opetusministeriön, kouluviranomaisten tuki Pyrkimys parantaa perustaitoja Kulttuurillisen lukutaidon kehittäminen Media- ja viestintätaitojen tärkeys Vastuullisuuden ja kriittisyyden korostaminen Ongelmia: taloudelliset ongelmat, julkisen-yksityisen yhteistyökokemuksen puute

Medialukutaito muissa Pohjoismaissa Ruotsi: hyvä valtion tuki, opettajien kouluttaminen → menestys ongelmat: asenteet, tekijänoikeuskysymykset, epäpätevyys Tanska: suosiollinen poliittinen ilmapiiri, informaatioteknologian laaja käyttäminen ja tuntemus ongelmat: osaavien opettajien vähyys

Tilanne muualla Euroopassa Osassa maista medialukutaidon opetus kuuluu jo opetussuunnitelmaan (Iso-Britannia, Irlanti) Formaalin koulutuksen lisäksi osassa maista aktiivisia organisaatioita mukana informaalissa oppimisprosessissa (Irlanti, Iso-Britannia, Saksa) Keski- ja Etelä-Eurooppa: kiinnostus ja halu kehittää opetusta, taloudelliset ongelmat

Medialukutaidon opetuksen tavoitteet tulevaisuudessa Mediakriittisyys Tekninen osaaminen Monipuolisuus Interaktiivisuus, osallistuminen viestintään