Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä 25.9.2001 Ilkka Virtanen 25.9.2001 1 Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Advertisements

Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
Laatu osaamisen tunnistamisessa Anni Karttunen Eurooppalaisen koulutuspolitiikan asiantuntija.
EUR-ACE-akkreditointi ohjelmatasolla
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Suomessa.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Erikoistumisopintolautakunta Ilkka Virtanen KKA Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Raportti Korkeakoulujen arviointineuvostolle.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Laaja-alainen arviointi
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan pj. Professori Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Suomen akatemian auditorio, Vilhovuorenkatu 6A

Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Sisältöhahmotelma  Akkreditointi asetuksin säädelty  Akkreditoinnin yleisperiaatteita  Akkreditointi laadunvarmistusmenetelmänä

Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Akkreditointi asetuksin säädelty  Korkeakoulujen arviointineuvosto –Korkeakoulujen arviointineuvoston tehtävänä on arvioida korkeakoulujen järjestämiä erikoistumis- opintoja ja hyväksyä ne korkeakoulututkintojen järjestelmästä annetun asetuksen 14 §:ssä tarkoitet- tuun rekisteriin sekä pitää mainittua rekisteriä  Erikoistumisopintolautakunta –Korkeakoulun järjestämien erikoistumisopintojen hyväksymisestä rekisteriin päättää arviointi- neuvoston jaostona toimiva lautakunta opintojen arvioinnin perusteella

Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Akkreditointi asetuksin säädelty (jatk.)  Erikoistumisopinnot tarkoin määritelty –yliopistojen tai ammattikorkeakoulujen järjestämiä –ammatillista kehittymistä edistävää täydennys- koulutusta –korkeakoulututkinnon jälkeistä koulutusta –pitkäkestoista (min. 20 ov, PD-ohjelmissa 40 ov) koulutusta –tutkintojärjestelmää täydentävää, ei tutkintoon johtavaa koulutusta (poikkeus: ammattikorkea- koulujen erikoistumisopinnot voivat olla myös ammatilliseen jatkotutkintoon johtavaa koulutusta)

Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Akkreditoinnin yleisperiaatteita  Ulkoisen arvioinnin järjestelmä, jossa määritetään, toteutetaanko koulutus asetettujen kriteerien tai standardien mukaisesti  Korkeakouluille vapaaehtoista; opintojen kehittämis- työtä tukevaa, ei valvovaa tai kontrolloivaa toimintaa  Perustuu hakijan kuvaukseen, itsearviointiin ja ulkoiseen arviointiin  Arvioidaan kulloistakin koulutusta, ei yliopistoa, ammattikorkeakoulua tai näiden yksikköjä  Tulevaisuussuuntautunut näkökulma, koulutus- prosessin jatkuva kehittäminen keskeistä

Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Akkreditointi laadun takeena  Opiskelijan näkökulma –Vastaavatko tavoitteet ja sisältö esitteissä kuvattua »korkeakoulutasoisuus »työelämäsuuntautuneisuus »pedagogiset järjestelyt »käytännön järjestelyt »palaute- ja laadunvarmistusjärjestelyt –Opiskelijan edunvalvoja, laadun ennakkotarkistaja

Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Akkreditointi laadun takeena, (jatk.)  Koulutuksen järjestäjän näkökulma –Väline laadun kehittämiseen »hakemuksen tekeminen käynnistää itsearvioinnin ja toiminnan kehittämisen »koulutusprosessit läpinäkyviksi »arviointiprosessilla myös vahvasti konsultoiva ote (hakemuksen valmisteluvaihe, asiantuntijoiden arviointikäynti, lautakunnan arviointipalaute) –Dialoginen ja kommunikatiivinen arviointi tarjoaa foorumin eri sidosryhmien väliselle keskustelulle

Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Akkreditointi laadun takeena, (jatk.)  Työelämän näkökulma –Auttaa tunnistamaan koulutukset, joilla merkitystä »henkilökunnan koulutuksessa »arvioitaessa rekrytoitavien työntekijöiden kompetenssia –Arvioinnissa useimmiten mukana työelämän asiantuntija –Lautakunnassa vahva työelämän edustus

Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Akkreditoinnin toimintaperiaatteita  Riippumattomuus  Laadukkuus  Luotettavuus  Läpinäkyvyys  Dialogisuus  Vapaaehtoisuus