Kamut-projektin päättöseminaari Marja Sierilä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

MIHIN PERUSKOULUN JÄLKEEN?
Kokkolan yhteislyseon lukio
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Kokkolan yhteislyseon lukio
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Kielitestaus ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnassa
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Kulttuuritutor -toimintaa
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
WoSCos Works, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Opettajatutoreiden info Opiskelijoiden kansainvälistymistä tukevat mahdollisuudet tekniikan yksikössä Tekijä, pvm.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, Keskuspuiston ammattiopisto Tea Järvinen, Bovallius-ammattiopisto OPISKELIJALLE työstetty TUTKE2-hankkeessa.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Työkykypassin hyvät toimintamallit Koulutuskeskus Sedussa
LARK-laadunhallinnan arviointia opiskelijoille
Työkykypassin hyvät toimintamallit Koulutuskeskus Sedussa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
Kahden päivän koulutus 600 €
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Omaopettajatoiminta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa
Esityksen transkriptio:

Kamut-projektin päättöseminaari 26.5.2011 Marja Sierilä

Kulttuuritutorointi Toimintaa, jossa ”vanhempi” opiskelija tutoroi ”nuorempaa”, kohteena on maahanmuuttajataustainen opiskelija, ja tutorina joko suomalainen tai pitemmällä opinnoissaan oleva maahanmuuttajanuori Toiminta on siis vertaisohjausta, opiskelijalta opiskelijalle tapahtuvaa Verkostotyöryhmä nimesi toiminnan monikulttuuriseksi vertaisohjaukseksi

Monikulttuurisen vertaisohjauksen tavoitteet Ennaltaehkäisee syrjäytymistä Edistää integroitumista oppilaitokseen Tarjoaa tukitoimia selvitä arjessa Vahvistaa koulukulttuuria ja parantaa opiskeluilmapiiriä Vahvistaa monikulttuurista identiteettiä, toiminta auttaa ymmärtämään erilaisuutta ja arvostamaan toista kulttuuria edustavaa opiskelijaa

Tutorverkostossa laadittu malli

Tukitoimet Kielimentori, yksilöllinen/ryhmän tuki Perehdyttäjä, opintoihin opastaja Koulukulttuuriin, koulurakennukseen ja opiskelukulttuuriin perehdyttäjä Ryhmän ”kummina” toimiminen: yhteydenpito ja viestien viejä ja niiden selventäjä

Oppilaitoksen toimintakulttuuri Osallistavaa toimintaa: erilaisten tapahtumien ja juhlien järjestämistä ja niihin vastuullista osallistumista: uusien opiskelijoiden ryhmäytymispäivään osallistuminen pikkujoulu/vaihtoehtojoulu, monikulttuurinen vappujuhla, ystävänpäivä, luovuuspaja erilaiset urheilutapahtumat kielivähemmistöjen aamunavaukset Cheering-up-vierailu sushibaari

Oppilaitoksen toimintakulttuuri (jatkuu) monikulttuurisuusviikko koulutusmessuille osallistuminen mava-ryhmän kanssa t-paitojen suunnittelu, logokilpailun järjestäminen olohuonetoiminta

Työssäoppiminen työssäoppimisjaksolla opiskelijoiden keskinäinen yhteydenpito, tapaamispaikka voidaan sopia näyttö - käsitteiden selkokielistäminen keskustelujen avulla, suomenkielessä avustaminen työssäoppimistavoitteiden laadinnassa tukeminen ja avustaminen

Tutoreiden koulutus tehtävään Hakuaika tehtävään keväisin Koulutuksena vähintään yhden opintoviikon pituinen kurssi, se voisi olla osa vapaasti valittavia opintoja Tavoitteina on, että tutoropiskelijaksi hakenut opiskelija ymmärtää oman kulttuurinsa merkityksen suhteessa muihin kulttuureihin, tiedostaa omien asenteidensa merkityksen, ymmärtää viestintäeroista johtuvien väärinkäsitysten mahdollisuuden, oppii tukemaan, ohjaamaan ja neuvomaan toista opiskelijaa.

Tutorkoulutus Aikuisopiston tutoreiksi aikoville järjestetään 1-2 illan perehdyttäminen monikulttuurisuuteen ja lisäksi tutustumisia tutoroitavaan ryhmään

Tutorkurssin sisältöjä Minä ja suomalaisuus Minä ja monikulttuurisuus Tietoa kulttuurieroista Kulttuureista johtuvia väärinkäsityksiä Vähemmistönä Suomessa Monikulttuurinen ohjaus käytännössä Mahdollinen opintokäynti

Tutortoiminnan toteutuksen ongelmia Jatkuvuus Opiskelijoiden nuori ikä ja sitoutumattomuus Ikien yhteensopivuus, elämänkokemus Toiminnan ajankohta Palkitseminen

Tulevaisuus Ammattiopistoissa tukitutoreiden koulutus jatkuu Tutortoimintaan pyydetään mukaan englanninkieliset opiskelijat (Omnia, Varia) Myös mavaa tutoroidaan jatkossa (Varia, Hesote, Omnia) Hesoten hammaslaboranttiopiskelijat jatkavat uusien mamu-opiskelijoiden tukitoimia ja verkkoalustalla keskustelua Omniassa alkamassa koko ammattiopiston kattava vertaistutortoiminta Omnian aikuisopiston Lehtimäentien yksikössä on aloitettu keskustelut vertaistutortoiminnan liittämisestä opetussuunnitelmaan