Tiptop-palvelut opiskelun ja ohjauksen tukena ”Gallery Walk” TIPTOP-korkeakoulukierros Lauri Stigell, CSC Päivitetty 14.2.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Toimintaohjeet opelle
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Minä oppijana 1 ov..
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Tiptop – product visio Mats Lindstedt, Lauri Stigell, Petri Heinonen.
FUAS-Opiskelijahallintojärjestelmä Virtuaalikampuksen työryhmä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Tiedon hyödyntämisen evoluutio. Tieto työvälineenä Valtaosa kaikkien työn kannalta tärkeästä tiedosta tallennetaan yhteisiin tietojärjestelmiin Tietoa.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
AHOT - Opiskelijalle. Lomakkeen hyödyntäminen Ei menetelmiä luotuna? Hyödynnyksessä kysymyksiä? Mikä on etenemis prosessi? Miten päätös näkyväksi? Onko.
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Tiptop – kuukausiraportti 10/2012 Mats Lindstedt.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opiskelun ja opetuksen tietovirtojen tavoitearkkitehtuuri: nykytilan kuvaus
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
Tietovarasto toiminnan tukena IT-palvelut – Petri Heinonen.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
TIPTOP-kokonaisuuksia
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Arvioinnista arkipäivää
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Työpaja: Järjestäjän digityövälineet ja Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmäpalvelut AKUSTI-kesäseminaari ICT-projektijohtaja Timo Hakala (Uusimaa)
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

Tiptop-palvelut opiskelun ja ohjauksen tukena ”Gallery Walk” TIPTOP-korkeakoulukierros Lauri Stigell, CSC Päivitetty

Galleriakävely - sisältö Session tavoite Johdatus metodiin Ohjeistus työskentelyyn Galleriakävelyn läpikäynti Yhteenveto ja palaute

Session tavoite Kerätä loppukäyttäjiltä palautetta projektin määrityksistä ja tuotoksista jatkokehityksessä hyödynnettäväksi Arvioida tuotettavien uusien palveluiden hyödyntämistä osana korkeakouluopiskelua ja opiskelijoiden ohjauskäytäntöjä

Johdatus metodiin Galleriakävely on keskustelutekniikka, joka mahdollistaa pienryhmissä ajatusten ja osaamisen jakamisen Korkeakoulukierroksella tekniikkaa hyödynnetään palveluiden mahdollistamien uusien toimintatapojen kartoittamiseen ja arvioimiseen Tavoitteeseen pyritään kysymyksiin ja annettuihin skenaarioihin vastaamalla ja arvioimalla niitä eri näkökulmista Menetelmänä korostetusti edellyttää jokaisen aktiivista osallistumista ja asiantuntemuksen jakamista

Ohjeistus työskentelyyn Käytössä kuusi rastia, joista jokaisessa esitetty kysymys / väittämä / skenaario, johon tavoitteena löytää monipuolisia vastauksia ja näkökulmia Jakaudutaan pareittain / 4 hengen ryhmissä rasteille siten, että kullakin rastilla yksi ryhmä Jokaisella rastilla käytetään 4 – 5 minuuttia, jonka jälkeen siirrytään eteenpäin ohjaajan merkistä Seuraavalla rastilla arvioidaan siihen asti kertyneitä vastauksia ja jatketaan työtä niiden pohjalta eteenpäin Kierrosta jatketaan kunnes ryhmä palaa alkuperäiselle rastilleen. Viimeisen session (10 min) tavoitteena on, että ryhmä kokoaa yhteen rastin aikaansaannoksen ja esittelee tulokset yhteisesti Loppukeskustelussa vedetään tulokset yhteen

Rasti 1 – opiskelu- ja ohjauskäytännöt ROS - Reaaliaikaisen opintojen seurantatiedon hyödyntäminen TIPTOP-projektissa tuotetaan oppijoille, ohjaajille ja koulutuksen järjestäjälle reaaliaikaisten seurantatietoa oppijoiden etenemisestä opintopolullaan. Tilastojen mukaan säädetyssä opintojen enimmäisajassa opiskelijoista on valmistunut alojen keskiarvona korkeintaan 50 % opiskelijoista. Missä vaiheissa ja millä tavoin seurantatietoa tulisi hyödyntää opintojen edistymisen tukemisessa? Näkökulmat keskustelussa: opiskelija, ohjaaja, korkeakoulun johto

Rasti 2 – opiskelu- ja ohjauskäytännöt HOPS – lisääntyneet valinnat, riski sittenkin? TIPTOP-projektin perustavoitteena on ehkäistä opinnoista syrjäytymistä ja edistää tutkintojen loppuun saattamista. Samaan aikana opiskelijoiden valinnan mahdollisuuksia ollaan kuitenkin lisäämässä ja riski opintopolulle eksymisestä kasvaa. Miten korkeakoulusi / -koulujen opiskelutoimintaan ja ohjaukseen liittyviä käytäntöjä tulisi kehittää, jotta tavoitteet opintojen sujuvuuden parantamisesta ja tutkintojen loppuun saattamisesta voidaan saavuttaa? Kirjatkaa ryhmässä vähintään kolme keinoa oppijan ja korkeakoulun näkökulmasta ja priorisoikaa nämä. Roolit: opiskelija, ohjaaja (korkeakoulu)

Rasti 3 – opiskelu- ja ohjauskäytännöt AHOT-prosessin sujuvoittaminen Valtaosalla opintonsa korkeakouluissa aloittavilla on aiemmin suoritettuja korkeakouluopintoja. Tästä huolimatta opintojen hyväksilukeminen on vähäistä. Millä tavoin korkeakoulusi AHOT-prosessia tulisi kehittää, että hyväksilukutavoitteet saavutettaisiin Tiptop-projektissa tuotettava työkalu huomioiden? Kirjatkaa vähintään 3 kehittämiskohtaa ja priorisoikaa nämä. Näkökulmat: oppija, ohjaaja, koulutuksen järjestäjä

Rasti 4: Määritysten ja suunniteltujen toimintojen validointi – Lähtökohtana nykytilanne Kyllähän minä muuten, mutta… …nykyjärjestelmä ei taivu / tuota tietoa… …ei anneta mahdollisuuksia… …ei ole aikaa… Millä tavoin nykyiset tietojärjestelmät tai nykyiset opiskelu-/ ohjauskäytännöt estävät / eivät tue riittävästi opiskelijoiden etenemistä opinnoissaan / eivät mahdollista tehokasta opiskelijoiden ohjausta? Näkökulmat: opiskelija ja ohjaaja

Rasti 5: Määritysten ja suunniteltujen toiminnallisuuksien validointi - ROS Tiptop-projektissa toteutettavan reaaliaikaisen opintojen seurannan palvelun hyödyntämismahdollisuudet korkeakouluopintojen ohjauksessa ja opintojen jatkosuunnittelussa ovat käytännössä tutkimattomat. Toiminnallisuudet on suunniteltu pääasiassa oppijoille ja ohjaajille. Kirjatkaa ryhmässä vähintään 3 opintojen seurannan tapaa / mahdollisuutta oppijan ja ohjaajan näkökulmasta, joilla näette olevan vaikutusta opintojen sujuvalle etenemiselle. Priorisoikaa nämä. Näkökulmat: oppija ja ohjaaja. Korkeakoulu?

Rasti 6: Määritysten ja suunniteltujen toiminnallisuuksien validointi - HOPS Henkilökohtainen opintosuunnitelma on laajin Tiptop-projektissa tuotettava toiminnallinen kokonaisuus. Järjestelmän käyttäjiä ovat opiskelijat ja ohjaajat. Mitä hops-työkalun tulee mahdollistaa eri toimijaryhmille? Kirjatkaa ryhmässä vähintään kolme tärkeää ominaisuutta oppijalle ja ohjaajalle. Priorisoikaa näiden toteuttamisjärjestys.

Ryhmätöiden yhteenveto ja palaute