Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC."— Esityksen transkriptio:

1 Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit
Pekka Linna, CSC

2 Miksi kuvataan prosesseja
Prosessien avulla voidaan kertoa mitä organisaatio tekee mitä organisaatio tavoittelee Prosessien avulla voidaan kuvata toiminnan oleellinen sisältö riippumatta siitä, millä tavalla se on tällä hetkellä toteutettu Tämä edellyttää melko korkean tason prosessikuvauksia Prosessien toteutuksen osalta voidaan kuvata Organisaatio Tietojärjestelmät ja niillä toteutetut palvelut Muut palvelut Toteutusta voidaan arvioida prosessien näkökulmasta

3 Korkeakoulujen prosessit
Suomessa on työstetty joitain vuosia yhteisiä kuvauksia korkeakoulujen prosesseille Haasteena oikean tason löytäminen yhteisille kuvauksille Yksityiskohtaisessa kuvauksessa korkeakoulujen väliset erot näkyviin Korkean tason kuvauksissa liian vähän sisältöä Haasteena myös ero korkeakoulujen ja tuotantolaitosten toiminnan luonteessa Korkeakouluissa tuotettava palvelu on haasteellinen määritellä

4 Työn eteneminen Pohjatyötä tehty mm. M-määritystyön, Rajapintakoulujen, ProAMK- hankkeen, Oodi-DW-hankkeen ja YDW-hankkeen puitteissa Prosesseja määritelty Raketti-hankkeen puitteissa 2009 alkaen Työtä edistämään perustettiin Tieto- ja teknologiaryhmät, jotka yhdistivät toimintansa Synergiaryhmäksi Konkreettisena ponnistuksena Arkki-leiri keväällä 2010 Työtä jatkettu vuosina : Versio 0.8 verkossa pdf-tiedostona (kesken) Versiosta 0.9 verkossa julkaistuna prosessit Viimeinen iso rutistus käynnistyi Synergiaryhmässä

5 Ehdotus ja reaktiot keväällä 2015
Synergiaryhmä tuotti ehdotuksen helmi-maaliskuussa 2015: Korkeakoulut kommentoivat ehdotusta maali-huhtikuussa 2015: Yhteenvetona korkeakoulujen kommenteista Valtaosin tyytyväisiä, termeistä keskustelua Prosessien ja palveluiden suhdetta kyseltiin Prosessien omistajia kyseltiin Suunnittelun ja johtamisen osalta prosesseja pidettiin monissa kommenteissa epätyydyttävinä Tutkintoon johtava vs. ei-tutkintoon johtava koulutus herätti kysymyksiä

6 Ehdotus syyskuussa 2015 Suunnittelun ja johtamisen prosesseja on tarkennettu Pääprosessilla ja sen aliprosesseilla on yksi omistaja Pääprosessit kuvaavat prosessin, eivät joukkoa samankaltaisia prosesseja tai toimintoja Pääprosessit kuvaavat tapahtumaketjun jollain määrätyllä tasolla Aikaisemmin: yleinen ”ilmoittautumisen” prosessi Nyt: osana opiskelun suunnittelua lukukausi-ilmoittautuminen, osana opintojen suorittamista kurssi-ilmoittautuminen Osa entisistä prosesseista on tunnistettu palveluiksi

7 Iskuryhmä ja sen ehdotus
Synergiaryhmä asetti työryhmän : Päivi Aho (Laurea), Hannele Husa (Seamk, tilalle Päivi Vähäsalo), Päivi Lignell (TTY), Virve Peltoniemi (Tamk), Mikael Seppälä (Taide), Totti Tuhkanen (TY) Fasilitoimassa Pekka Linna, Outi Tasala sekä Miika Alonen CSC:ltä Iskuryhmä työsti prosesseja työpajoissa ja verkkokokouksissa ja tuotti uuden ehdotuksen Löytyy verkosta: toimintaryhma_ehdotus Tai vielä parempi reitti:

8 Pääprosessit Koulutussuunnittelu Opetussuunnittelu
Opetustarjonnan suunnittelu Opiskelijavalinta Opetuksen toteuttaminen Opiskelijaksi hakeutuminen Opintojen suunnittelu Opintojen suorittaminen Opiskeluoikeuden ylläpito Opintojen suunnittelun tuen taustaprosessit Opiskelun tuki

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19 Kysyttävää, kommentteja?
Eli voiko nämä lähettää eteenpäin korkeakouluille käytettäviksi?


Lataa ppt "Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google