Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty 11.4.2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty 11.4.2013."— Esityksen transkriptio:

1 TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty 11.4.2013

2 Sisältö TIPTOP-perustavoitteet TIPTOP-pääpalvelut Teknologia ja toteutus Projektin jatkosta Keskustelua ja kysymyksiä

3 Pakollinen dia ESR-rahoitteinen projekti (12/2011 – 3/2014), 2 M€ Tukee Raketti-projektin tavoitteita luomalla syrjäytymisvaarassa olevien opiskelijoiden tukemiseen kokonaisuuteen yhteensopivia palveluita Korkeakoulujen uudistuvissa rahoitusmalleissa painotetaan ”TIPTOP-teemoja” CSC päätoteuttaja, 9 osatoteuttajakorkeakoulua Kohderyhmät Korkeakoulutukseen hakeutuvat Tutkinto-opiskelijat Tutkinnon osien suorittajat Opettajat Ohjaus- ja tukipalvelut Koulutuksen järjestäjät Ohjauksen ja tietojärjestelmien suunnittelu- ja kehittämistoimijat

4 TIPTOP-perustavoitteet Tavoitteet: Opintojen suunnittelu ja hallinta tutkintojen ja korkeakoulujen rajojen yli Opinnoista syrjäytymisen ehkäiseminen Opintojen sujuvuuden edistäminen Opintojen loppuun saattamisen tukeminen Työelämään siirtymisen nopeuttaminen Pääpalvelut HOPS – henkilökohtainen opintojen suunnittelu ROS – reaaliaikainen opintojen seuranta AHOT – aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden viitearkkitehtuuriin nojautuminen ja edelleen kehittäminen

5 HOPS – henkilökohtainen opintosuunnitelma Laaja-alainen opintojen suunnittelun palvelu Opetustarjonnan tarkastelu Opintojen valitseminen hopsiin Opintojen aikatauluttaminen Kuormittavuuden arviointi Toteutuksille ilmoittautuminen Viestiminen ohjaajan kanssa Jne Palvelussa voi tarkastella suunnitelmansa myös korkeakoulurajojen yli Kohderyhmä oppijat (myös ennen opiskeluoikeuden saamista) ja ohjaajatahot

6 ROS – reaaliaikainen opintojen seuranta Tavoite: löytää mahdollisimman varhain oppijat, joiden opinnot ovat viivästymässä ja joilla on riski syrjäytyä opinnoistaan. Suoritus- ja suunnittelupohjaiset mittarit Seuranta tutkinto- ja korkeakoulurajojen yli: korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto tietolähteenä (VIRTA)

7 AHOT – aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto keskeisenä tietolähteenä (VIRTA) Opiskelija voi Tarkastella omia suorituksiaan suhteessa aiemmin tehtyihin hyväksilukuihin ja arvioida hyväksilukumahdollisuuksia jo hakuvaiheessa Hakea opintojensa hyväksilukua yhtenäisen käyttöliittymän kautta korkeakoulusta riippumatta. Korkeakoulun virkailija voi Tarkastella muissa korkeakouluissa tehtyjä hyväksyttyjä hyväksilukuja oman korkeakoulunsa opinnoista. Tarkastaa opiskelijan toisessa korkeakoulussa tekemiä suorituksia valtakunnallisesta suoritustietovarannosta Hyväksilukea opiskelijan aiempaa osaamista

8 HOPS – oppijan näkymiä (luonnos)

9 ROS – Oppijan näkymä (luonnos)

10 AHOT – ohjaajan näkymä (luonnos)

11 Tiptopin eteneminen Tavoitteena säännöllisin ajoin tuottaa demo-versioita, jossa myös ulkopuolisille esitellään tulevaa referenssitoteutuksen palveluitademo-versioita Releasien lisäksi voidaan tarvittaessa esittää yksittäistä ominaisuutta/palvelua. Näitä ei kuitenkaan suunnitella etukäteen vaan päätetään aina tilanteen mukaan. Release 0.1 – lokakuu 2012 HOPSin tutkintorakennepuun esittäminen – ei end-to-end Release 0.2 – tammikuu 2013 Pääpalveluista HOPS ja ROS, alemman tason palvelut ja tietovarantopalvelut taustalla Release 0.3 – elokuu 2013 Rajatun hopsin toiminnallisuuksista valtaosa, joitain avoimen hopsin palveluita Opintojen reaaliaikainen seuranta seuraava vaihe Lopullinen referenssitoteutus valmistuu maaliskuussa 2014

12 Projektin jälkeen – 2014-> Tiptopissa tuotetaan referenssitoteutus, joka varmistaa kokonaisuuden toimivuus ja arkkitehtuurin käyttökelpoisuus Projektin jälkeen tehdään päätös jatkosta. Vaihtoehdot analysoidaan kevään aikana. Kansallinen palvelukokonaisuus Yksittäiset palvelut korkeakoulun omaan käyttöön (esim TaY ja HOPS, Metropolia/Tamk ja ROS) Jatkoprojekti kokonaisuudesta tai kohdennettuna tiettyihin palveluihin Kaikki tuotokset jaetaan vapaasti projektin jälkeen (ja jo sen aikana)

13 Tiptop-teknologia Soveltaa ensimmäisenä projektina kehittyvää korkeakoulujen opetuksen ja opiskelun kokonaisarkkitehtuuria Samat yhteisesti valitut teknologiat kaikissa osaprojekteissa. Noudatetaan jo tehtyjä julkisen puolen valintoja, esim. PERA ja Synergia ryhmän ym. Valintoja Hyödynnetään muiden projektien kokemuksia ja tehdään yhteistyötä (Oppija, Peppi, Ladok, OTM, jne) Sovelletaan korkeakoulujen kokonaisarkkitehtuuria (Kartturi) SOA-malli (Tvärminnen risti) De facto standardeja, joilla on pitkä elinikä edessä ServiceMix --ESB, Liferay-portaali, PostgreSQL-db, java-pohjainen Konkreettisia kokemuksia tarvittavista teknologioista, palvelujen kansallisesta integraatioista sekä kokonaisarkkitehtuurin soveltamisesta korkeakoulujen yhteistyössä

14 Tiptop palveluarkkitehtuuri

15 Tiptop tekninen kuva

16 Release 0.3 tekninen kuva

17 Projektin organisointi Päätoteuttaja CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy Osatoteuttajat FUAS-liittouma (Hämeen ammattikorkeakoulu, Lahden ammattikorkeakoulu, Laurea- ammattikorkeakoulu) Jyväskylän yliopisto Metropolia Ammattikorkeakoulu Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tampereen ammattikorkeakoulu Tampereen yliopisto Turun yliopisto

18 TIPTOP-työskentelytapa Päätoteuttajan, CSC:n johtama projekti Korkeakoulurajoja ylittäviä yhteisiä toiminnallisia tiimejä; HOPS-, AHOT-, käyttöliittymä-, infrapalvelut-tiimi Korkeakoululähtöiset kehitystiimit Yhteiset työkalut; wiki, jira, yhteiset viikkopalaverit Scrum- suunnitelua, Scrum of scrums vähintään kerran viikossa Ratkaisutuotanto, yhteensopivuus, laadunvarmistus Valmiin määritelmä = toimii yhteisessä testiympäristössä Tulokset tuodaan yhteiselle testialustalle arvioitavaksi jokaisen sprintin jälkeen Toteutustiimit toteuttavat kaikkia Ratkaisut-osaprojektin tehtäviä selvityksistä ja määrittelyistä, pilotti-, prototyyppi- ja referenssitoteutuksiin

19 Mitä seuraavaksi? Määrittely- ja kehitystyö jatkuu aikataulun mukaisesti päätettyjä julkaisuja kohti Projektin tietotarpeiden vertaaminen korkeakoulujen tietomalliin  mallin laajentaminen ja muuttaminen Palveluiden mahdollistamat uudet toimintatavat opiskelu- ja ohjaustoiminnassa kartoitetaan Tiptop-korkeakouluvierailut Opiskelijajärjestöjen tapaamiset Palvelumallia valmistellaan: miten tuotettavat palvelut tarjotaan korkeakoulujen käyttöön ja miten jatkokehitys toteutetaan

20 Lisätietoja Hankkeen wiki-sivusto www.csc.fi/tiptopwww.csc.fi/tiptop Mats Lindstedt, projektipäällikkö mats.lindstedt (at) csc.fi, 044 575 7171 Lauri Stigell, palvelupäällikkö lauri.stigell (at) csc.fi, 050 3819 512 Ossi Raatikainen, teknologiakoordinaattori ossi.raatikainen (at) csc.fi 050 3812284 Johanna Lätti, talouskoordinaattori johanna.latti (at) csc.fi

21 Kysymyksiä ja keskustelua

22 Backup

23 TIPTOP - aikataulu Tarpeet Moduuli Käyttäjät e2e 20112012 2014 2013 Käyttäjä tarinat AHOT Opiskelij akyselyt Arviointi mallli Tietovar annot Palvelu malli TIPTOP v0.1 TIPTOP v0.2 Toiminta malli HOPS Suorituk set Prosess it TIPTOP v0.3 Referens sitoteutus Portaali

24 Projektin toiminnallisesta dokumentaatiosta Projektissa käytössä ketterä kehitysmalli, ei perinpohjaisia määrittelyjä ennen toteutuksen alkamista Projektin työskentelyalustana Confluence wiki, dokumentaation pääsivu pääsivu Projektin visio, pääpalveluittain tarkennettu, esim. hopsin visiovisio Tavoiteltuja perustoiminnallisuuksia kuvaavat käyttäjätarinat määritelty korkealla tasolla; esim. hops. Käyttäjätarinat tarkentuvat sprinteittäin Jirassahops Prosessikartta Prosessikaaviot määritellään prioriteettijärjestyksessä, hopsin prosessikaaviothopsin prosessikaaviot Tietovirtakaavioita määritellään tarpeen mukaan


Lataa ppt "TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty 11.4.2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google