Monitoimijaympäristön tietojärjestelmien testausstrategia Diplomityöseminaari 31.3.2010 Marko Peltonen Valvoja: Dosentti Timo Korhonen Ohjaaja: FM Ilkka Mäkäräinen
Sisällysluettelo Johdanto Tietojärjestelmien testaus Ongelman asettelu Analysointimenetelmät Strategian jalkauttaminen Johtopäätökset
Johdanto Työn kohteena asiakkaan testausstrategia Strategia luotu vuonna 2004 Haasteena muuttunut ja laajentunut toimintaympäristö Tavoitteena nostaa esille nykyisen strategian ongelmakohtia ja esittää toimenpiteet uuden testausstrategian luomiseksi
Tietojärjestelmien testaus 1(2) Testaus on tietojärjestelmien kehityksessä välttämätön toiminto Kartoitetaan järjestelmän laatua mittareiden avulla Testaus voidaan jakaa vaiheisiin: Yksikkö-, integrointi-, systeemi- ja hyväksymistestaus Mitä myöhemmässä vaiheessa virheet havaitaan sitä kalliimmaksi niiden korjaaminen tulee Testausstrategia tärkeä osa laadunvarmistusta
Tietojärjestelmien testaus 2(2) Testausstrategialla ohjataan testausaktiviteetteja tehokkaasti ja kustannuksia minimoiden Tarkoitus ohjata testaustiimien toimintaa oikeaan suuntaan yhtenäisin käytännöin Mahdollistettava kattava testauksen valvonta Määrittää tavoitteet testivaiheille Testauksella minimoidaan virheiden määrää käyttöönotettavassa ohjelmistossa
Ongelman asettelu Asiakkaan testausstrategia vanhentunut Luotu yhden tietojärjestelmän tarpeisiin Uudessa ympäristössä sovellettava 14 järjestelmään Havaittuja ongelmia: Strategia ei sovellu usean eri järjestelmän testaukseen Regressiotestaus ei yhdenmukaista Testauksen käytännöt erittäin hajanaisia Testauksen valvonta tehotonta
Analysointimenetelmät 1(2) Testausstrategialle järjestettiin ulkoinen auditointi Tarkoituksena vanhan testausstrategian arviointi uutta toimintaympäristöä vasten Tarvekartoitus laadunvarmistuksen tehostamiseksi Ulkopuolinen taho suoritti auditoinnin Lisäksi sisäistä kenttätutkimusta Kokeneiden työntekijöiden havainnot
Analysointimenetelmät 2(2) Auditointikysymykset: Mitkä ovat asiakkaan testauksen strategiset tavoitteet? Miten strategisten tavoitteiden toteutumista valvotaan? Kuka vastuussa strategisten tavoitteiden valvonnasta? Miltä osin testausstrategia ja vallitseva käytäntö eroavat? Kuka vastaa testausstrategian kehittämisestä? Millaisilla mittareilla strategisten tavoitteiden toteutumista seurataan? Ketkä osallistuvat testausstrategian arviointiin? Mikä on tärkein lyhyen aikavälin haaste? Miten tähän haasteeseen on tarkoitus vastata? Mikä on tärkein pitkän aikavälin haaste?
Strategian kehityskohteet 1(2) Visio ja valvonnan mittarit Testauksen tavoitteita ei ole määritelty lainkaan Valvonta tehotonta ja epämääräistä Mittarit Testauksen valvonnan painopiste aiemmaksi Yksikkö- ja integrointitestejä ei ole valvottu Testaussuunnitelma koko ohjelmistoversion kehityskaarelle Aiemmin keskitytty aina vain yhteen testivaiheeseen
Strategian kehityskohteet 2(2) Erillisten toimintatapojen yhtenäistäminen Eri järjestelmissä toimittu eri tavalla Regressiotestien käytännöt yhtenäistettävä Testiaineiston ja testaustyövälineiden osuutta tarkennettava Testauksen kriteerit tarkennettava Mittarit mukaan kriteerien tarkasteluun
Strategian jalkauttaminen 1(2) Strategia saatava osaksi kaikkien osapuolten toimintaa Pelkkä strategian kehittäminen ei riitä Kattava jalkautus-suunnitelma luotava Kommunikointi Vaatii tavoitteiden yksinkertaistamista Saatava osapuolet sitoutumaan uuteen strategiaan Kommunikointikanavat ja –tavat suunniteltava huolellisesti
Strategian kehittäminen 2(2) Valvonta Suoritusten mittaus Mittarit sidottava strategisiin tavoitteisiin Vastuuhenkilöt valvonnalle Sitoutuneisuus Strategia esitettävä uskottavasti Avainhenkilöiden luottamuksen hankkiminen
Johtopäätökset Suurin puute strategisten ominaisuuksien puute Ristiriitaisuuksia käytännöissä Testaukselle luotava selkeät tavoitteet ja kommunikoitava ne strategian välityksellä Testauksen valvonnan painopistettä on tuotava aiemmaksi kustannusten pienentämiseksi Strategian jalkauttaminen vähintään yhtä tärkeää ja haastavaa kuin strategian kehitystyö
Kysymyksiä / Kommentteja?