Neuvostoliitto 1920-luvulla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Mette Vedelsby, CVUSJ./Efelcren Isometriat ja Symmetriat.
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Jumalan kanssa.
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Ajatuksia elämästä..
LÄHDETÄÄN KOKEILEMAAN!
Uusi Leader-brändi 2014 Mikä, miksi ja miten?.
Nykytaide -Mitä se on?.
YMPÄRISTÖTAIDE ”Taidetta siihen paikkaan ja siitä paikasta, johon teos sijoittuu.” (Kaija Hannula, 1995) Ilmiö, teos tai tapahtuma, joka käyttää ympäröivää.
Vuorovaikutuksesta voimaan
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Työrauha ja haastavat tilanteet
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
ISO 9000 –sarjan uudistus – Mikä muuttuu?
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Mikä maailmassamme on hulluutta? Mitkä ovat kulttuurimme suurimmat valheet? Mitkä epätotuudet ovat epävapautemme lähteet? Rahanahneuden kulttuuri.
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Mitä asenne tarkoittaa?
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
Raudaskylä Tapio Luoma. evoluutio = biologinen teoria elämän kehittymisestä ja sitä säätelevistä mekanismeista kolme keskeistä kohtaa: 1) lajit.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Neuvostoliitto 1920-luvulla
RUOTSI.
Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys.
Oppimisorientaatioita
Montaasielokuva, impressionismi, ekspressionismi & Ruotsi
MONTAASIPEDAGOGIA AVAIN LIIKKUVAN KUVAN MONIULOTTEISEEN SOVELTAMISEEN?
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Tapahtukoon sinun tahtosi
Ryhmissä tehdyt ehdotukset tenttivastausten rungoiksi.
Saksalainen sanomalehtitiede Zeitungswissenschaft, Publizistikwissenschaft.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
Dokumenttielokuva Neuvostoelokuva 1920-luvulla Kaunpunkisinfoniat.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Analyysissä huomioitavaa
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
 Mikä päätös pitää tehdä  Tunnista ja kokoa yhteen tarvittava informaatio päätöstä varten  Listaa vaihtoehdot, joita on tarjolla  Kirjoita muistiin.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
MITÄ HELSINGISSÄ TAPAHTUU NYT? Teoshaku käynnissä Amos Anderssonin näyttelyyn Generation 2017, joka esittelee –vuotiaiden taidetta Generation 2017.
Kirjallisuuden käsitteitä
Essee – tekstien jalokivi
DOKUMENTTIELOKUVA.
Luova kirjoittaminen 1. Kirjoita 5 minuuttia ensimmäisestä mieleen tulevasta aiheesta. Miltä kirjoittaminen tuntui? Oliko vaikeaa saada kirjoittaminen.
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Esityksen transkriptio:

Neuvostoliitto 1920-luvulla Montaasielokuva

1920-luvun kulttuurielämä 1920-luvun alussa Neuvosto-Venäjällä erilaisia avantgardistisia suuntauksia / ajattelutapoja konstruktivismi, futurismi taiteen tekeminen koneen rakentamiseen / insinöörityöhön verrattavaa toimintaa taiteen materiaali tärkeä irtautuminen romantiikasta, psykologisoinnista, porvarillisuudesta “techné concept of art” (David Bordwell)

Sergei Eisensteinin muistikuva 20-luvusta Kaikkialla vallitsi peräänantamaton vaatimus taiteen tuhoamisesta, materi- aalien ja dokumenttien asettamisesta taiteen pääelementin, kuvan, tilalle…

Lev Kuleshov (1899-1970) Aloitti lavastajana jo 1916 kiinnostui ”amerikkalaisesta montaasista” (Griffith) Ensimmäinen oma elokuva ”Insinööri Priten projekti” 1917-1918 Kuleshovin työpaja valtion elokuvakoululla vuodesta 1920 ”Kuleshovin efekti” Useita elokuvia 1920-luvulla Kirja Isskustvo Kino (”Elokuvataide”) 1929

Kulešov... Otti ensimmäisenä käyttöön montaasin käsitteen elokuvan yhteydessä Määritteli montaasin elokuvan erityispiirteeksi Ihaili ”amerikkalaista montaasia” ”Kulešovin efekti” Elokuvanäyttelemisen teoria (”mallit”) Elokuvakouluttaja, elokuvantekijä

Kulešovin koe

Kulešovin koe

Kulešovin koe

Montaasiperiaate Kulešovin omasta mielestä tärkein havainto hänen kokeestaan oli montaasiperiaate: Kaksi otosta synnytti uuden ajatuksen, uuden kuvan, jota kumpikaan niistä ei sisältänyt: erilaisen kolmannen. Olin typertynyt. Näin montaasin suuren voiman. Tässä oli asian ydin, minkä tahansa elokuvan oleellinen perusta. Kulešov, Fifty years in films (1965) Montaasiperiaate: Kahden kuvan yhdistelmä synnyttää merkityksen, joka ei palaudu kumpaankaan sellaisenaan.

Vsevolod Pudovkin (1893-1953) 1920 elokuvakouluun, Kuleshovin työpajaan Eisensteinin ohella keskeinen montaasiohjaaja Korosti kerronnallisuutta Kirjoja elokuvanteosta Tärkeimmät 1920-luvun elokuvat: Äiti (1926) Pietarin viimeiset päivät (1927) Myrsky yli Aasian (1928)

Sergei Eisenstein (1898-1948) Tärkein montaasiohjaaja, teoreetikko aloitti teatterissa, elokuvan pariin 1924 montaasin vaikutus katsojan emootioihin suoraan ohi tarinan; ”intellektuaalinen montaasi” 1920-luvun elokuvat: Lakko (1924) Panssarilaiva Potemkin (1925) Lokakuu (1927) Vanhaa ja uutta (1929)

Eisenstein: emotionaalinen efekti Tosin kuin Kulešovia (ja Pudovkinia), Sergei Eisensteiniä kiinnosti ennen muuta montaasin emotionaalinen vaikutus yleisöön Mahdollistaa irtautumisen puhtaasti lineaarisesta kerronnallisesta montaasista kohti juonetonta elokuvaa Herättämällä emootioita voidaan vaikuttaa ajatteluun ja ideologiaan

Emootiot ja psyyke Elokuva (ja montaasi) väline ihmismielen muokkaamiseen Tärkeää se mitä tapahtuu katsojan psyykessä, ei valkokankaalla - emootiot ”Kuvasta tunteeseen, tunteesta teesiin” (Sorbonnen luento 1930) emootioiden ja älyn yhdistäminen: tunteet johtavat älyllisiin johtopäätöksiin Kaava: havainto -> emootio -> tiedostaminen

“Attraktio” on mikä tahansa aggressiivinen hetki teatterissa, joka alistaa katsojan emotionaaliselle tai psykologiselle vaikutukselle (...) Nämä shokit antavat ainoan mahdollisuuuden havaita esitettyyn sisältyvä ideologinen aspekti, lopullinen ideologinen päätelmä. Attraktion käsite

Attraktio- ajatuksen lähtökohtia Yleisön manipulointi yleisön psyykkiset ja emotionaaliset reaktiot yleisö ”vastus” joka voitettava ”väkivalloin” Materialistinen / Pavlovilainen refleksologia tunteet vain tavallista monimutkaisempia refleksejä, joiden avulla voidaan tuottaa haluttuja reaktioita Biomekaniikka (sovellettuna katsojaan) samoin kuin tunteet tuottavat vaikutuksia ruumiissa (itku, vapina), voivat ruumiilliset liikkeet tuottaa vastaavia tunteita

Attraktio funktionaalinen Attraktio funktionaalinen (ei sisällöllinen tai muotoa määräävä): vaikutus yleisössä Määrittyy toisin sanoen lopputuloksen (katsojan refleksin / kokemuksen) mukaan Vertailukohtia sirkus, markkinaesitykset (”aggressiiviset” esitystaiteen muodot) KAAVA: attraktio -> emootio (shokki) -> ideologinen päätelmä

Elokuva-attraktio ja assosiaatio Elokuva-attraktion vaikutus epäsuora Toisin kuin teatterissa, elokuva-attraktio toimii herättämällä assosiaatioita (mielleyhtymiä) KAAVA: attraktio -> assosiaatio -> emootio -> [ajattelu]

Esimerkkejä Lakon teurastuskohtaus (härkien teurastus = työläisten ampuminen) tavoitteena ”maksimaalinen kauhu katsojissa” Potemkinin ”Odessan portaat” -jakso: ”kun sotilaan saappaat astuvat eteenpäin [katsoja] kavahtaa fyysisesti. Hän pyrkii pakenemaan luodinkantaman ulkopuolelle.”

Konflikti, dynaamisuus, dialektiikka E. luopuu attraktion käsitteestä 20-l puolivälin jälkeen Attraktion ajatukseen liittyvä ”shokin” ajatus jää elämään ajatus montaasista konfliktina (yhteentörmäys, ristiriita) vastaa hegeliläis-marxilaista dialektista näkemystä todellisuuden luonteesta Myös tunteen ja älyn yhteyden painotus säilyy

Panssarilaiva Potemkin (1925)

Dziga Vertov (oik. Denis Kaufman 1896-1954) kehitti dokumenttielokuvaa ja vaati kertovasta elokuvasta luopumista Tunnetuin elokuva: Mies ja elokuvakamera (1929) Ei välitekstejä "kaupunkisinfonia" Pääkuvaaja Mihail Kaufman Muita elokuvia: uutisraportteja 1919 alkaen (Kinonedelia – "Elokuvaviikko"; "Kino-Pravda") Kinoglaz (Elokuvasilmä) 1924 Kino-Pravda (”Totuuselokuva”) 1925 Entusiasmi (1931) Kolme laulua Leninistä (1934)

Vertoville dokumenttielokuva on ainoaa oikeaa elokuvaa Elokuvavälineen erityispiirre oli sen kyvyssä nähdä ja tallentaa todellisuutta Siksi Vertoville aito elokuvallinen elokuva oli nykytermein dokumenttia, ei fiktiota Vertov vastusti kerronnallista / draamaallista elokuvaa, se oli "elokuva-vodkaa" tai "kansan oopiumia" Vertov ei itse yleensä puhunut "dokumenttielo-kuvasta", vaan "ei-näytellystä elokuvasta", "elokuva-silmästä" (kino-glaz), "faktojen elokuvasta" ja "elokuvatotuudesta" (kino-pravda)

Elokuvasilmä (kino-glaz) "Elokuvasilmällä" (tai "kinosilmällä", kino-glaz) Vertov viittaa Kameran erityiseen kykyyn nähdä Tähän kykyyn perustuvaan elokuvaan (ts. dokumenttielokuvaan) "Elokuvasilmässä" erityistä on "se mitä silmä ei näe"  UUSI TIETO, maailman "dekoodaaminen" Tästä syystä nopeutukset, hidastukset, kuvatun esittäminen takaperin, jne. eivät ole trikkejä, vaan tapoja paljastaa ennen näkemätöntä totuutta; vrt. Epstein Elokuva kykenee montaasin avulla myös syntetisoimaan eri ajat ja paikat yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, mikä tekee elokuvakamerasta kaikkialla läsnäolevan silmän "Elokuvakameran työ muistuttaa GPU:n [salaisen poliisin] agenttien työtä, jotka eivät tiedä mitä edessä odottaa, mutta joilla on selkeä tehtävä: erotella ja tuoda esiin nimenomainen kysymys, nimenomainen asia"

Olen elokuvasilmä, olen mekaaninen silmä. Minä, kone, näytän sinulle maailman sellaisena kuin vain minä sen näen. Nyt ja ikuisesti vapautan itseni inhimillisestä liikkumattomuudesta. Olen jatkuvassa liikkeessä, lähestyn esineitä ja loittonen niistä, ryömin niiden alle, kiipeän niiden päälle. Riennän laukkaavan hevosen kanssa, syöksyn väkijoukkoon, voitan juoksevat sotilaat, kaadun selälleni, kohoan ilmaan lentokoneen kanssa […] Vapaana ajasta ja tilasta yhdistän mitkä tahansa kaksi pistettä maailmassa riippumatta siitä missä olen ne tallentanut. Määränpääni on luoda tuore havainto maailmasta. Tutkin uudella tavalla maailmaa, joka sinulle on tuntematon. Dziga Vertov 1923

Vertov: Kinoglaz (Elokuvasilmä)

Mihail Kaufman (1897-1979)

Montaasielokuvan piirteitä Aiheet: konfliktit ja vallankumoukset Kerronta ei yliluonnollisia tapahtumia yksilöt usein vähämerkityksisiä (tosin vaihtelua) tapahtumien syynä yhteiskunnalliset voimat henkilöhahmot luokkansa edustajia - tyypit Leikkaus: keskeinen tyylillinen elementti otosten määrä suuri (fragmentointi) limittäinen leikkaus (overlapping editing) elliptinen leikkaus

Pudovkin: Äiti (1925)

Limittäistä leikkausta Eisensteinin Lokakuussa (1927) Eisenstein: Lokakuu (1927): tarinatasolla lyhyttä siltojen avaamista pidennetään juonen tasolla näyttämällä samaa tapahtumaa useista eri kulmista (valikoima)

Nopeaa leikkausta Eisensteinin Lokakuussa: ääntä (konekiväärin papatus) simuloidaan visuaalisesti leikkauksen avulla

Tyyppinäyttelijöitä Työläisiä ja porvareita Sergei Eisenstein elokuvista

Vertov ja Eisenstein: "elokuvasilmä" vs. "elokuvanyrkki" Eisenstein: Panssarilaiva Potemkin Vertov: Mies ja elokuvakamera

Vertov vs. Eisenstein Totuuden näyttäminen vs. yleisöön vaikuttaminen Eisensteinille Vertov "impressionisti" – tärkeää ei näyttää vaan vaikuttaa yleisön mieleen E: "emme tarvitse elokuvasilmää vaan elokuvanyrkin" V: dokumentit "faktanyrkkejä" "Elämä sellaisenaan" vs. näytellyn ja ei-näytellyn välimuoto Vertov ei hyväksynyt draamaelokuvia eikä etenkään dokumentaarisen materiaalin sekoittamista fiktioon Eisensteinille fiktion ja dokumentin välimuoto (mm. tyyppinäyttelijöiden käyttö) tehokas väline vaikuttaa yleisöön (Lokakuu, 1927).

Vertov / Eisenstein /Kulešov-Pudovkin Painopiste Todellisuus Katsoja Elokuva Montaasi-periaate Intervalli Konflikti Kulešovin efekti Montaasin tavoite Näyttäminen Attraktio / shokki Jatkuvuus Päämäärä Totuus Tietoisuus Tarinan kertominen