LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot 3. Työnohjauksen haasteet muuttuvissa organisaatioissa
johtamistyön tukeminen osaamisen arvostus ja tuki johtajan vastuullinen johtamistehtävien suorittaminen työntekijöiden osaaminen ja vastuullinen työnteko johtamistyön tukeminen
”JOKAISELLE ON SÄÄNNÖLLISIN VÄLIAJOIN HYVÄKSI MIETTIÄ YHDESSÄ TOISEN KANSSA MITÄ TEKEE, MITEN TEKEE JA MIKSI”
TYÖNOHJAUKSEN MUODOT YKSILÖTYÖNOHJAUSESSA YHTEISÖTYÖNOHJAUKSESSA Ohjattava pohtii koulutetun työnohjaajan avulla omaa työtään ja persoonallisuuttaan tavoitteena tunnekuorman purkaminen, ammatillinen kasvu ja parempi työssä selviytyminen. YHTEISÖTYÖNOHJAUKSESSA ohjattava ryhmä koostuu tiimistä tai kokonaisesta työyhteisöstä. Tavoitteena on työyhteisön tavoitteellisen yhteistyön kehittäminen selkiyttämällä rakenteita, vuorovaikutusta ja perustehtävää. RYHMÄTYÖNOHJAUKSESSA ohjattavat voivat olla eri tiimien tai työyhteisöjen työntekijöitä tai johtajia, joilla on samankaltainen tehtävä. Tavoitteena on ammatillisen roolin vahvistuminen luottamuksellisessa, kollegiaalisessa keskustelussa.
SISÄLTÖ MUUTOS RAKENTEET VUOROVAIKUTUS Perustehtävä Arvot Yhteinen tietoisuus siitä, mitä ollaan tekemässä MUUTOS RAKENTEET Johtajuus Työnjako Vastuualueet Tiedonkulku Keskustelu- ja päätöksentekofoorumit VUOROVAIKUTUS Perustehtävää palveleva (=ammatillinen) vuorovaikutus Pelisäännöt
Esimiesten työnohjausryhmässä on mahdollista puhua itselle tärkeistä johtajuuden kysymyksistä luottamuksellisesti jäsentää yhdessä perustehtävää selkiyttää tehtävän rajoja ja sitä kautta parantaa omaa jaksamista saada tukea ja oppia kollegoilta peilata omia toimintatapoja
TYÖNOHJAUKSEN ONNISTUMISEN PERUSEDELLYTYKSET työskentelyyn sitoutuminen riittävä tiheys ja prosessin jatkuvuus luottamuksellisuus selkeät pelisäännöt ja tavoite oleellisten asioiden puheeksi otto säännöllinen arviointi työnohjaajan ammattitaito
Työnohjaus, sparraus ja coaching esimiestyössä. Toim Työnohjaus, sparraus ja coaching esimiestyössä. Toim. Soili Keskinen, Leila Leimala ja Anneli Romana. Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen julkaisujaB:20.