J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaava Oulu  ajassa mukana  Hallitusohjelma 2011: ” Hallituksen tavoitteena on nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä”
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Alueellinen toiminta – yhteisten toimintatapojen kehittäminen SEINÄJOKI Oppisopimusjohtaja Pirjo Järvinen Osaamispäällikkö Petteri Ristikangas.
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS–JA PALVELUTEHTÄVÄ hanke-esittely: Työelämäohjauksella voimavarat käyttöön ja tukea kehittämistyöhön VOIMIKS -hanke Sirkka Peltola.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
Verkostossa mukana: – Turun aikuiskoulutuskeskuksen Paimion yksikkö (ent. Paimion aikuiskoulutuskeskus PAKK) –koordinoi – Salon seudun aikuisopisto Rahoitus:
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Manner-Suomen ESR-ohjelma-asiakirjaesitys 2007 –
Koulutusvientistrategia pohdiskelua Visio: Suomi on globaalisti merkittävä ja tunnustettu ammatillisen koulutuksen viejä (vuoteen 2020 mennessä?) Koulutusvienti.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
SAJO Riika KOULUJEN JA OPPILAITOSTEN TURVALLISUUTTA EDISTÄVÄ VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISVERKOSTO.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osatyökykyisille tie työelämään
Esityksen transkriptio:

J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi päivitetty )

J Kangasniemi 2010 Vaihe 1: Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunnan sidosryhmäkartoitus hallitusohjelman täydennyskoulutusvelvoite – lausumasta keväällä 2008 Tulokset: -Opettajien ja työyhteisöjen täydennyskoulutuksen oltava pitkäjänteistä ja suunnitelmallista; -Joustavuus ja työssä tapahtuvan oppimisen korostaminen (mm.työelämäjaksot); -Sivistysjohto ja rehtorit erityisryhmänä esille; -Kehittämisen perustuttava systemaattisiin työyhteisöjen ja työntekijöiden kehittämissuunnitelmiin ja niiden toteutumista seurattava systemaattisesti.

J Kangasniemi 2010 Vaihe 2: Osaava –työryhmä ( ) työn tuloksia: -Ehdotukset toimintalakien muutoksista; -Työnantajat ehdottaneet täydennyskoulutusta koskevan ohjeistuksen laatimista paikallisen tason täydennyskoulutuksen edelleen kehittämiseksi; -Kustannukset otettavaksi huomioon valtion talousarviossa SEKÄ paikallisesti -Ehdotus erikseen käynnistettäväksi ohjelmaksi valtion lisärahoituksella jo rahoitetun opetustoimen henkilöstön täydennyskoulutuksen lisäksi

J Kangasniemi 2010 Vaihe 3: Osaava-ohjelman valtakunnallisten tavoitteiden määrittäminen (neuvottelukunnan ehdotus ) -mitä osaavampaa opetustoimen henkilöstö on, sitä parempia oppimistuloksia; -koulutuksen tulee palvella henkilöstöä ja työyhteisöä; -opetustoimen henkilöstökoulutuksen vaikuttavuuden merkittävä lisääntyminen; -Osaavan loppuun mennessä on kehitetty alueellisesti ja paikallisesti verkostoituneet suunnitelmallisen ammatillisen osaamisen kehittämisen rakenteet; -uudentyyppiset osaamisen kehittämisen muodot.

J Kangasniemi 2010 Tavoitetila ohjelmakauden lopulla - Opetustoimen henkilöstön täydennyskoulutuksen vaikuttavuuden merkittävä parantuminen täydennyskoulutuspalvelujen lisääntyneen alueellisen ja paikallisen saatavuuden avulla; -Uudentyyppiset ja työelämäläheiset osaamisen kehittämisen muodot vakiintuneessa käytössä; -Ohjelman avulla syntyneiden osaamisen kehittämisen verkostojen ja muiden vastaavien toimintamallien pysyvä hyödyntäminen  Työmotivaation ja työssä jaksamisen edistäminen  Laatukriteerien hyödyntäminen paikallisen työn tukena  Opetustoimen henkilöstön ammatillisesta osaamisesta huolehtiminen O Osaava-ohjelma Programmet Kunnig

J Kangasniemi 2010 Vaihe 3: Osaava-ohjelman rakenteesta päätös (opetus- ja kulttuuriministeriön esitys 12/2009) -Ohjelman tavoitteena on aktivoida kouluja ja oppilaitoksia sekä vapaan sivistystyön organisaatiota kehittämään suunnitelmallisesti henkilöstönsä osaamista. -Kehittyvillä henkilöstökoulutuksen toimintamalleilla edistetään täydennyskouluttautumista joustavasti oman työn ohessa, ilman että henkilöstön täytyy irrottautua työstään muualla toteutettuun täydennyskoulutukseen. -Verkottuminen alan muiden asiantuntijoiden ja toimijoiden kanssa avaa uusia näkökulmia omaan ammatilliseen uudistumiseen ja antaa mahdollisuuksia käynnistää opetuksen kehittämishankkeita omista lähtökohdista. -Paikallisesti ja valtakunnallisesti toteutettavia osakokonaisuuksia

J Kangasniemi 2010 Verkostojen toiminta ja -mallit Työyhteisöjen kehittäminen ja aktivointi Muu toiminnan ohjaus Yleiset strategiat Laatujärjestelmät "Tehdään osaamisen kehittäminen näkyväksi" Yksilöiden aktivointi ja koulutustarpeet Henkilöstöstrategiat Koulutus- ja kehittämis- suunnitelma Oppilaitosjohdon johtamiskoulutus ja uusien opettajien mentorointi

J Kangasniemi 2010 Alueelliset, paikalliset tai valtakunnalliset kehittämisverkostot Valtakunnalliset täydennyskoulutus- ohjelmat Verkostojen toiminta ja -mallit Työyhteisöjen kehittäminen Osallistumisen aktivoiminen Oppilaitosjohdon johtamiskoulutus ja uusien opettajien mentorointi Osaava Forum Vuotuinen seminaari hyvien käytänteiden esittelemiseksi ja ajankohtaisasioille Määräraha koulutuksen järjestäjille osaamisen kehittämiseksi verkostoissa (AVI) Valtakunnalliset koulutusohjelmat (OKM ja Oph)

J Kangasniemi 2010 Osaava JOKO ja mentorointi OSAAVA Forum Vertais- mentorointi 2-5 vuotta opettajana toimineille Johdon koulutusohjelmat rehtoreille ja potentiaalisille rehtoreille Verkostojen toiminta ja -mallit Työyhteisöjen kehittäminen Osallistumisen aktivoiminen - Koulutus- ja kehittämis- suunnitelmat - koulutustarve- kartoitukset - yhteiset toimintamallit Harvoin koulutukseen pääsevien aktivointi -tuntiopettajat -55+ opettajat Rehtoreiden kansain- välistyminen Työhyvinvoinnin edistäminen Perusopetuksen laadun kehittäminen Tietoyhteiskunta- osaaminen ja innovatiiviset koulutusmallit Oppisopimus- tyyppinen täydennyskoulutus oppilaitosjohdolle Yksilöiden kehittäminen Työyhteisöjen kehittäminen Kansallinen yhteistyö ja hyvien käytäntöjen levittäminen