LAATU- JA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄT Versio 1

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Tekijänoikeusfoorumi 2011 Markku Lamminluoto Kommenttipuheenvuoro operaattoreihin kohdistuvasta kieltotuomiomenettelystä.
Arvonlisävero kirjanpidossa
Laatu ja ympäristöjärjestelmät
Lelujen turvallisuudella ei leikitä • Joululelujen 15. vuosittainen markkinavalvontaprojekti • Ensimmäisiä leluprojekteja toteutettiin jo 70-luvulla •
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
TURVALLINEN KONE JA LAITE
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
Antti Harju, Ilari Leskinen ja Eetu Tyster
Ohjelmistotekniikka Tuotteenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen raportointiohje Testitapauksen raportointi Havainnon raportointi.
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
LEAN JA PUHTAUSPALVELUT
A´ P´ V´ L´ A k (mittakaava) Yhdenmuotoisuus ja mittakaava Luonnossa P
Asiakkuudet luovalla alalla
Monikäyttöinen paperi
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
VAIHTO-OMAISUUDEN HANKINTAMENON JAKSOTTAMINEN TILINPÄÄTÖKSESSÄ
Saatavuus kilpailukeinona
Suuri ja mahtava Euroopan unioni?
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Perhevapaiden epäsuorat kustannukset yrityksille Mika Maliranta (Etla) Perhevapaiden.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
IT-laitteiden käyttöiän lyhentymisen syyt ja vaikutus Sara Kartaslammi.
Perustulo Mitä se maksaa?. Esitettyjä väitteitä Perustulo kaksinkertaistaa valtion menot Perustulo vie rahat hyvinvointipalveluista Perustulo pakottaa.
Tutkimusosasto Vanhempainvapaiden kustannusten kohdentumisesta työnantajille Sosiaaliturvan kuumat perunat Kela Anita Haataja, Tutkimusosasto.
Turvallisuusilta Ajatuksia varautumisesta ja turvallisuudesta
Suunnitelma paperittomasta kokouskäytännöstä koko luottamushenkilöhallinnolle Kaupunginhallitus
Huonon kannattavuuden syitä Myyntihinta liian pieni verrattuna kustannustasoon? Myyntimäärät liian pieniä? (muuttuvien kulujen jälkeen jäävä raha ei riitä.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
TYÖTAPATURMA.
Tulos vs. Kassa / #1 MYYNTI
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
Yhdessä pelastamme henkiä
Turhia töitä... Ylituotanto ja varastointi Odottaminen ja etsiminen
Vastavuoroinen tunnustaminen VANK syysseminaari Säätytalo Leila Vilhunen.
Tukiasemaohjaimen ohjelmiston muutostoimitusten automatisoitu testaustyöympäristö Mikko Harila Työn valvoja:Professori Sven-Gustav Häggman Työn.
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Asenteet.
PELIEN SUUNNITTELUA ALGORITMIT JA NIIDEN SUUNNITTELU Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
Henkilökunnan Ekokompassi- koulutus Tapahtuman nimi, pvm Kouluttaja.
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto.
Laatu ammattikeittiössä
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
Tuotevastuu ja –turvallisuus Kuluttajaoikeutta ja yritystoimintaa OTT Pertti Virtanen Ma. Kauppaoikeuden professori Lapin yliopisto.
TURVALLISUUDEN JOHTAMISEN VASTUUT JA TEHTÄVÄT Pertti Salo SK Protect Oy toimitusjohtaja Protect yhteistyökumppaneiden miniturvallisuusseminaari
Tuonnin etiikka ja kilpailukyky Irina Haltsonen Kuvat: Yrjö Tuunanen.
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
Kertaus.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Tilastokuvaajien tulkinta
Vakuutukset Vakuutus on asiakkaan ja vakuutusyhtiön välinen taloudellinen sopimus, jonka sisältö selviää vakuutuskirjasta ja vakuutusehdoista. Korvaustilanteessa.
Kahden yksityishenkilön välinen kauppa ja sopimuksen synty
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – CTQ
OSA V VAKUUTUKSET. OSA V VAKUUTUKSET Vakuutus luottamukseen perustuva sopimus asiakkaan ja vakuutusyhtiön välillä vakuutussopimuksen sisältö selviää.
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – (CTQ tree)
Esityksen transkriptio:

LAATU- JA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄT Versio 1 LAATU- JA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄT Versio 1.2 2008 Yrityksen laatukustannukset P.B. Crosby: ”Laatu on ilmaista”.

Laatuvirheiden kustannukset Kustannusten kohdentaminen voi vaihdella tapauksittain. ”JÄÄVUORI” -malli. 1) Näkyvät kustannukset: Yleensä nämä kulut kohdennetaan omille kulutileille tai yleiskuluihin. 2) Huonosti näkyvät kustannukset: Jätetään monesti kohdentamatta tai arvioimatta, joten kulut jakaantuvat satunnaisesti monille eri kulutileille. Esim. liikevaihdon (tulotili) vähenemi- sen syyt jäävät usein arvioimatta. Jos syynä on ollut laatuvirheiden vuoksi alentunut asiakastyytyväisyys ja seuraus on ollut asiakastilausten ja liikevaih-don vähentyminen, tulisi menetetyt nettotulot kohdentaa laatuvirhekustannuksiin. Usein kohdentamatta jääneiden (huonosti näkyvien) laatuvirheiden kustannukset ovat suuremmat kuin kohdennettujen (näkyvien).

Laatuongelmien ilmeneminen Kun valmistusprosessissa on laatuongelmia, ne näkyvät usein pitkinä läpime-noaikoina ja hitaasti etenevinä materiaalivirtoina. Laatuongelmia aiheuttavat myös laitteiden vikaantumiset ja materiaalien laaduttomuus (kts. kuva). A) Suuret varastot yleensä piilottavat laatuongelmat. Suuriin varastoihin on jouduttu turvautumaan tai on ajauduttu monien kohdentamattomien ja ratkaisemattomien laatuongelmien vuoksi (”nk. karikko-malli”). Varastot = raaka-ainevarastot, tuotannon välivarastot ja lopputuotevarastot. Laatuongelmien vuoksi tuotanto ajoittain pysähtyy usein ja monia työnvaiheita tehdään uudestaan. Varastoja kasvatetaan silloin, kun tuotanto toimii maksimikapasiteetilla ja usein tehdään myös ylitöitä. Jos varastoja pienennetään, tulevat monet laatuongelmat esiin.  Kaaos?

! ! Laatukustannuksia (1) Usein sähläystä tai haaskausta. Laadun varmistuksesta laadun valmistukseen. Suunniteltu kunnossapito

Laatukustannuksia (2) Laajennetun käsityksen mukaan laatukustannuksia ovat myös (edellisen sivun kuviossa mainittujen laatukustannusten lisäksi) - laatuhäiriöiden vuoksi menetetty osuus asiakastyytyväisyydes- tä ja näin ollen myös (useiden vuosien) osuus markkinoista ja kannattavuudesta ( yrityksen imagon heikkeneminen). - menetetyn asiakkaan takaisinhankintakustannukset. - asiakkaalle aiheutetut laatukustannukset, esim. takuut, vastuut ja korvaukset sekä asiakkaan menettämä tuotanto. - organisaation huono työmotivaatio ja korkea vaihtuvuus. Markkinataloudessa laatukustannuksia (kilpailijoita korkeampia) ei yleensä voida siirtää hintoihin, joten laatukustannukset aiheuttavat osaltaan liiketoiminnan huonon kannattavuuden. Menetetyn asiakkaan takaisin saaminen maksaa yli 4 kertaa enemmän kuin uuden asiakkaan saaminen ja yli 20 kertaa enemmän kuin asiakkaan pitäminen (kts. 3 Laatu- ja ymp. s. 11.)

Tuotteen suunnitteluvirheen kustannuskertymä Hyvin karkea arvio tai ”nyrkkisääntö”: Suunnitteluvirheestä aiheutuneet suhteelliset kustannukset, jos virhe löydetään • piirrettäessä = K (esim. K = 5 - 50€). • piirustuksen tarkastuksessa 10 x K. • komponenttien valmistuksen jälkeen 100 x K. • kokoonpanon jälkeen 1.000 x K. • valmiin tuotteen ollessa jo asiakkaan käytössä 10.000 x K. Suunnitteluvirheestä aiheutuvat suhteelliset kustannukset, jos • tuote joudutaan vetämään pois markkinoilta 100.000 x K. • virheestä seuraa oikeuskäsittely 1.000.000 x K.

Vanhentunut käsitys laatukustannusten ja tarkastuskustannusten muodostumisesta Nykyään pyritään laadun tarkastamisen sijasta laadun valmistamiseen. Kun laatu paranee, mm. tarkastustoiminnan tarve vähenee.  Käyrät ovat loivempia.

Uusi käsitys laatu- ja parannuskustannuksista Virhekustannukset (kts. kuvan laskeva käyrä): Laatua parannettaessa (käyrien 3σ - 6σ panos) virhekustannukset pienenevät, mm. korjaus-, hävikki- ja tarkastuskustannuksien vähenemisen vuoksi (vert. tuhlaus ja haaskaus). Optimi Parannusmenetelmää hyödynnetään kunnes sen vaikutus virhekustannuksiin ”hiipuu” eli ne ylittävät virhekustannukset, jonka jälkeen hyödynnetään seuraavaa parannusmenetelmää jne. 3σ materiaalivalinnat, 4σ terävalinnat, 5σ mittaavan kunnossapidon hyödyntäminen, 6σ jännitteenpoistohehkutus. Eri parannusmenetelmien (3σ - 6σ) kustannuksia voidaan verrata esim. sisäisiin ja ulkoisiin virhekustannuksiin. Laatu paranee ja laatukustannukset vähenevät mentäessä kohti 6σ:n tasoa. Eri parannusmenetelmiä hyödynnetään optimiin.

Laatujohtamisen kypsyys Kuvan vaiheessa 4 (valistus ja viisaus) on ympäristö, jossa raportoidut laatuvirheet ovat usein korkeimmillaan. Laatujärjestelmä on jo käytössä ja monet piilossa olleet laatuvirheet (nk. karikot) tulevat konkreettisesti näkyviin. Raportoidut lähestyvät todellisia. Vaihe on yrityksen johdolle haastava ja kriittinen. Jos johdon tulkinta vaiheessa 4 on se, että laatujärjestelmä aiheuttaa virheitä, niin usein laatujärjestelmä poistetaan käytöstä ja palataan entisiin toimintatapoihin. Jos taas johdon tulkinta on se, että raportoitavia (todellisia kustannuksia aiheuttavia) laatuvirheitä on löydetty. Näin ollen yrityksen toimintoja voidaan analysoida ja kehittää raporttien pohjalta sekä vähentää laatukustannuksia. Laatujärjestelmän käyttö koetaan hyödylliseksi ja sen käyttöä jatketaan. Kuvio muokattu, perustuen kirjaan P.B. Crosby, Quality is Free.

Tuotevastuulaki Koskee tuotteen yksityishenkilöille aiheuttamia vahinkoja (seuraus). Asettaa laaduttoman tuotteen valmistajalle ankaran vastuun vahingoista. - Mikään huolellisuus ei vapauta vastuusta (esim. testaus ja valvonta) eikä toisaalta kehittymätön tekniikka tai tietämyksen puute. Vahingonkärsineen tarvitsee ainoastaan osoittaa, että hänelle on sattunut tuotteen aiheuttama vahinko (so. syy-yhteys) sekä tuotteen puutteellinen turvallisuus. • Tuotevastuulaki ei estä vetoamasta muuhun korvausperusteeseen. Tuotevastuulaki ei koske alle 400€:n materiaalivahinkoja. Itse tuotteen osalta on aina vedottava sopimukseen tai kuluttajasuojaan tms. Yrityksen velvollisuutena on osoittaa, ettei se ole vastuussa vahingosta. Viite (luettu 15.10.2008): http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900694

Tuoteturvallisuuslaki • Tuoteturvallisuuslain tarkoitus: Kuluttajien kannalta käytössä vain turvallisia tavaroita ja palveluita (EU:n direktiivistä 2001/95/EY). Nykyisin: Laki kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta 30.1.2004/75.  Koskee lain 1§:n mukaan vain kulutustavaroita ja -palveluja. • Tuoteturvallisuutta edellytetään tuotevastuun ja sopimusvas-tuun kautta myös elinkeinonharjoittamiseen käytettäviltä tuotteilta. - Muiden kuin kulutuskäyttöön tarkoitettujen tuotteiden osalta turvallisuusvaatimuksista voidaan sopimuksin sopia. - Tavallisesti voidaan edellyttää, että esim. elinkeinonharjoitta- jalle toimitettavan koneen on oltava tietyn standardin mukainen.

Tuoteturvallisuuslaki Elinkeinonharjoittajien käytössä olevien laitteiden turvallisuutta valvotaan myös työntekijöiden terveyden varmistamiseksi.  Välillisesti määräykset vaikuttavat siihen, että millaisia tuotteita markkinoille tulee. Kuluttajavirasto voi kieltää tarvittaessa laaduttoman tavaran tai palvelun tuottamisen ja kaupan. Viite (luettu 15.10.2008): http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040075?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=Tuoteturvallisuuslaki