Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Riitta Karusaari Koulutuspäällikkö Lapin matkailuopisto
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Opiskelijan arviointi työpaikalla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Lukiokoulutuksen kehittäminen
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Turun esi- ja perusopetuksessa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
osana opiskelijan PLE:tä
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
FUAS Kielet ja viestintä
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Ryhmä 1.
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Hanke
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Esityksen transkriptio:

Kielikoulutuskeskus / HAMK 23.1.2013 Mari Kokkonen

Uuden kynnyksellä opetuksessa Näkökulmana kieli- ja viestintä- osaaminen

Iltapäivän ohjelma: Marin alustus Ryhmätyöskentely Modulaarisuus Työelämän tarpeita vastaava osaaminen? Odotukset opettajalle? Odotukset opiskelijalle? Ryhmätyöskentely Ryhmätyöskentelyn tulokset ja yhteenveto

Luoda IDEOITA siihen, mitä muutos tarkoittaa omassa työssäni Tavoitteena: Luoda IDEOITA siihen, mitä muutos tarkoittaa omassa työssäni

Modulaarisuus OPSissa / OSKUssa Tutkinnon edellyttämä osaaminen rakentuu moduuleista Rakenne tuottaa väh. 55 op /vuodessa Luovutaan koulutusohjelma- nimekkeistä MODUULI on osaamistavoitteiltaan määritelty sekä sisällöltään ja toteutukseltaan joustava osaamiskokonaisuus Osaamistavoitteet ovat ajassa säilyviä, riittävän yleisiä Moduulit 15 op, opintojaksot 3-5 op

FUAS-tasolla linjattua ”ydinosaaminen” ”täydentävä osaaminen” HOPSit laaditaan moduulipohjalta Oppimista ohjataan moduuleittain Opettajien työn suunnittelu moduulipohjalta työkalut? Ohjausosaaminen Ydinkysymys: miten liimataan osaamiset toisiinsa?

Työelämän tarpeita vastaava osaaminen KESU, EQF http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2012/Kehittamissuunnitelma.html Keskeisiä työelämätaitoja korkea-asteelta: (Nykänen & Tynjälä 2012) Akateeminen tiedonmuodostus Tiedon integraation taidot Sosiaaliset ja viestintätaidot Itsesäätelytaidot Johtamis- ja verkostoitumistaidot ”Tutkimusten mukaan korkeakoulusta valmistuneet ovat kokeneet, ettei koulutus ole antanut riittäviä valmiuksia ja taitoja, joita työelämässä tarvitaan” Työelämässä tarvittavia valmiuksia / EK / Oivallus: http://www.youtube.com/watch?v=LrSkpObJpEY

Työelämätaitojen kehittämisen suunta Mistä:? Koulutuksessa painotetaan tutkimusperusteisuutta, yhteys työelämään koetaan tärkeäksi yleisellä tasolla Työelämäsuhteiden hoitaminen keskitetty spesialisteille Verkostoituminen vähäistä Minne? Koulutuksen arvopohjassa työelämälähtöisyys, työelämän ja koulutuksen luottamus, sitoutuminen yhteistyöhön, osaaminen ja oppiminen jaettua Ops ja toimintatavat suosivat verkostoitumista Työelämäsuhteet upotettu rakenteisiin ja opsiin

Kehittämisen suunta: Mistä? Työelämäasiat omina kursseinaan Erityistyöntekijät , työntekijöiden selkeä työnjako Teoriaa Teoreettinen tieto, käytännöllinen tieto ja itsesäätelytieto erillisiä Erikoistunut ohjaaja koulutuksen ja työelämän siirtymässä Minne? Ops kirjoitettu osaamispohjaisesti Linjakkuus: osaamistavoitteet – arvioinnin kriteerit arvioinnin menetelmät - sisältö Työelämä fuusioitunut toimintaan Monipuolisten oppimisympäristöjen käyttö – osaamistavoitteiden mukaan Ei ”menetelmällistä itsetarkoitusta”

Minne? Eri toimijoiden oppiminen on toisiaan ruokkivaa Yhteistoimintainen opiskelijoiden, opettajien ja työelämän hankeyhteistyö muuttaa ajattelua ja toimintatapoja Teoreettinen, käytännöllinen ja itsesäätelytieto fuusioituneet Teorian tarve lähtee kulloinkin ratkaistavasta ongelmasta Ohjaus, arviointi, reflektointi läheisiä prosesseja Kaikki opettajat työskentelevät oppimisen ohjaajana Opiskelija toiminnan keskiössä

Suunta opiskelijan kannalta Ottaa huomioon opiskelijan aiemman osaamisen, tiedon, käsitykset Vahvistaa opiskelijan Ongelmanratkaisutaitoja Johtamistaitoja, vastuunottoa, oma-aloitteisuutta Reflektointitaitoja Ryhmätyöskentely- ja sosiaalisia taitoja Kielellisiä valmiuksia, vuorovaikutustaitoja Verkostoitumistaitoja ja verkostoja Valinnanmahdollisuuksia – lisää motivaatiota Selkeyttävät opiskelijan: Ymmärrystä siitä, mitä oikeasti osaa Tavoitteenasettelua (mitä voi saavuttaa) Työnhakua http://www.youtube.com/watch?v=6Zg5T0UQfkQ

Suunta opettajan kannalta: Opettajat työskentelevät koulutuksen ja työelämän rajapinnalla yhdessä toistensa ja opiskelijoiden kanssa Opettaja ei mene teoria edellä opetustilanteeseen, vaan tutkiminen, analysointi ja reflektointi tapahtuvat yhdessä opiskelijoiden kanssa Opettaja myös oppija, oppija myös ohjaaja Pitkäkestoinen opettajien yhteis- suunnittelu ja työskentely yhdessä Osaamisen jakaminen, kollegatuki

Pohdi ja keskustele oman työsi näkökulmasta: Mitä tulee vähentää? Mitä tulee vahvistaa? Mitä voidaan poistaa? Mitä uutta pitää luoda? ”Uuden kynnyksellä” Opetussuunnitelman sisällöt Opetussuunnitelman tavoitteet Opetuksen käytänteet ja toimintatavat Työn organisointi Tilat, välineet ja materiaalit Oppimisympäristöt Jne.. Lähde: Sinisen meren strategia (2007)