KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
TABLET -LAITE OPETUKSESSA; POLKU OPETUKSEN VÄLINEESTÄ KOHTI UUTTA OPPIMISEN JA OPETTAMISEN KULTTUURIA Opetuksen väline ( tablet ) Opetusväline ( tablet + käyttötaito ) Opetuksen menetelmä ( vain tabletilla onnistuva case ) Opetusmenetelmä ( vrt. tietokoneavusteinen opetus ) Uusi opettamisen ja oppimisen kulttuuri ?
SORMET -HANKE Lappeenrannan kaupungin Saimaan mediakeskuksen, Helsingin kaupungin Mediakeskuksen sekä Helsingin Yliopiston Viikin Normaalikoulun yhteishanke Oppimisympäristön kehittämishankerahoitus kestää vuoden 2013 loppuun
SORMET -HANKE LAPPEENRANNASSA 1:1-ajattelu oppilas käyttää laitettaan sekä kotona että koulussa paperittomat jaksot sekä Kuusimäen koulun 4A että Lyseon lukion AI-opetus opetuslähtöisyys laitteen hyödyntämisessä
SORMET -HANKE LAPPEENRANNASSA Miten tablet -laitteet sopivat oppimiseen ? Mitä niillä voi koulussa tehdä? Mitä lisäarvoa ne tuovat oppimiseen ja opetukseen? Uutta ja vanhaa ?
MITEN TABLET -LAITTEET SOVELTUVAT OPPIMISEEN ? ”mukana kulkeva, puolen kilon maailma omalla pulpetilla” ( Lyseon lukion oppilas ) laitteen henkilökohtaisuus on sen kruunu sekä kirous ainejakoisuus yläkoulun haasteena
MITÄ TABLET -LAITTEELLA VOI KOULUSSA TEHDÄ ? ”monimediaista, tässä ja nyt tapahtuvaa, hektistä, tietotulvassa soutamista ja huopaamista” kaikkea aina tuntien suunnittelusta kuvaamataidon luonnoskirjan ja sähköisen kasvikansion kautta monivalinta- tai esseekokeisiin
MITÄ TABLET - LAITTEILLA ON KOULUISSA TEHTY? Vihkotyö ja muistiinpanot Mediaprojektit Appsien hyödyntäminen oppiaineissa Taito - ja taitoaineissa Oppimisen arviointi (kokeet) Yhteistoiminnalinen oppiminen "Paperiton koulu" -ajatus
MITÄ LISÄARVOA OPETUKSEEN JA OPPIMISEEN TABLET -LAITE VOI TUODA ? henkilökohtaisuutta tekemiseen ja oppimiseen sekä opettamiseen
NYT... oppimisen arviointi ( sähköiset kokeet ) välineestä menetelmäksi -muutoksen tukeminen sisällöntuotanto osaksi opetusta informaalin oppimisen arviointimentelmät ( Viikki ) wikiserver tiedotuskanavana
... JA TULEVAISUUDESSA sisäverkon palvelut; automaattinen verkkoon tunnistautuminen ja tiedostojako oppimisprosessien arviointi ( jäljet ) mahdollisuudet erityisen tuen oppilaiden apuna ilmiöpohjainen oppiminen, eheyttävä opetus Sormet -luokat; käytäntöjen kehittäminen ja mallintaminen jaettavaksi
LISÄÄ TIETOA HYÖDYKSENNE Jukka Kilpiä, kouluttaja, Saimaan mediakeskus