Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille 15.9.2010, Päivi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OSAAMISEN OSOITTAMINEN
Advertisements

Tietotekniikka, sosiaalinen media ja liikunnan arvionti wikispaces.com/
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
SOME opetuskäytössä – blogin käyttö opetuksessa
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu.
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosiaalinen media ja kieltenopetus
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Oletuksia nykyisestä opiskelijasukupolvesta Digital natives Net Generation.
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Sosiaalinen media.
SOME (sosiaalinen media)
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
ConEx - Merkityksellisempiä konferenssikokemuksia Mikko Vuorinen, Teemu Mikkonen Tampereen Yliopisto, TRIM- tutkimuskeskus
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
 Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöstä ja Web teknologioista. Sosiaalinen media tarkoittaa sovelluksia, jotka perustuvat joko kokonaan.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Krista Auvinen Kiravo-projekti 2011.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
WE LOVE HELSINKI.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Toimintaympäristön muutos: Tutkijan työn ja tiedonhankinnan muuttuminen Gunilla Widén Informationsvetenskap Handelshögskolan vid Åbo Akademi
Virtuaalimaailmojen haasteet ja mahdollisuudet kouluttajan näkökulmasta Otavan opisto Mervi Jansson.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Company Confidential © 2008 Nokia V1-Filename.ppt / YYYY-MM-DD / Initials 1 What is social media Lietsala & Sirkkunen.
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Vihreät ja verkko Vesa Saarinen Verkkotuottaja
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Seija Rannikko.
Sosiaalinen Media & Blogien käyttö opetuksessa
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
SOSIAALINEN MEDIA VERTAISOHJAUKSEN VÄLINEENÄ Opinnäytetyö (AMK)
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
1ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala 09. Wiki-ideologiaa yhteisöllisyys avoimuus vuorovaikutteisuus yhteiskäyttö 2ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
12/25/2018 Yksikkökokous Pepe Vilpas.
Esityksen transkriptio:

Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi Svärd

Sosialinen media (Matikainen 2009) Sukulaiskäsite Web 2.0: yksisuuntaisesta (read- only) webistä kaksisuuntaiseen, vuorovaikutteiseen webiin (read-write) Yhteisöllisesti tuotettu tai ainakin jaettu mediasisältö Sosiaalisen median kolme taustatekijää (Kangas & Toivonen & Bäck 2007) SisältöYhteisöt Sosiaalinen media Web 2.0

Sosiaalisen median viisi ominaispiirrettä (Matikainen 2009; Erkkola 2008) 1.Erot perinteiseen mediaan: Vuorovaikutteisuus, kaksisuuntaisuus, avoimuus, demokraattisuus (?) 2.Kanonisoidun tiedon (uutistieto, tieteellinen tieto) kyseenalaistaminen: Tieto on pirstaleista, tieto rakentuu hajanaisesti ja sattumanvaraisesti 3.Teknologiasidonnaisuus: Välineet pohjautuvat Internet-teknologioihin ja hyödyntävät niitä 4.Kollektiivisuus: Yhteisöllisyys, joukkojen älykkyys, vertaistoiminta ja -tuotanto, sosiaalisen kanssakäymisen ja koordinoinnin uusi tapa 5.Kudelmaisuus: Monimuotoisuus ja -ulotteisuus, sosiaalisen median osien limittyminen toisiinsa; modulaarisuus, muokattavuus, monisäikeisyys Gerard79, Myös: kaupallisuus vs. kansalaislähtöisyys

Sosiaalisen median kuusi genreä (Matikainen 2009; Lietsala & Sirkkunen 2008) 1.Sisällön luominen ja julkaisu 2.Sisällön jakaminen 3.Verkostoitumis- ja yhteisöpalvelut 4.Yhteistuotanto 5.Virtuaalimaailmat 6.Liitännäiset 1.Blogit, wikit, podcasting 2.Kirjamerkkien, kuvien, videoiden jakaminen 3.Facebook, IRC-galleria, Ning 4.Wikipedia, Häme-Wiki 5.Habbo, Second Life 6.Google Maps

Tietoverkkojen käyttäjät Digiajan natiivit ja immigrantit (Prensky 2001) Internet-ajan natiiveille sosiaalinen media on paikka, jossa ollaan – immigranteille työkalu, jolla tehdään jotain Natiiveille työ, vapaa-aika, opiskelu sulautuvat sosiaalisen median kautta yhdeksi tavaksi olla Immigrantit voivat oppia toimimaan tietoverkossa, mutta eivät täysin omaksua sen kulttuuria Verkkojen vierailijat ja asukkaat (White 2008) Vierailija näkee sosiaalisen median työkalukokoelmana – asukas tilana ja paikkana olla Sama henkilö voi iästä riippumatta olla toisilla alueilla vierailija ja toisilla asukas Ammatillisesti voi olla tärkeää näkyä asukkaana eri foorumeilla, mutta vapaa- ajalla voi pysyä vierailijana – tai kokonaan poissa!