Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oletuksia nykyisestä opiskelijasukupolvesta Digital natives Net Generation.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oletuksia nykyisestä opiskelijasukupolvesta Digital natives Net Generation."— Esityksen transkriptio:

1 Oletuksia nykyisestä opiskelijasukupolvesta Digital natives Net Generation

2

3 Oletuksia nykyisestä opiskelijasukupolvesta  Ovat eläneet koko elämänsä erilaisten digitaalisten teknologioiden parissa  Teknologioiden käyttö on vaikuttanut nuorten tapaan ajatella, toimia ja oppia  Nettisukupolvella ”diginatiiveilla” on oma kielensä  Jako: ”digital natives” ja ”digital immigrants”  It ‟ s very serious, because the single biggest problem facing education today is that our Digital Immigrant instructors, who speak an outdated language (that of the pre-digital age), are struggling to teach a population that speaks an entirely new language. (Prensky 2001)

4 Nettisukupolveen liittyviä oletuksia – Oppiminen ja opiskelu:  Opiskellaan mielellään yhteisöllisesti ryhmissä  Opitaan mielummin tutkimalla ja tekemällä kuin luentoja kuunnellen  Ns. Hypermediamainen ajattelu lineaarisen etenemisen sijaan  Vuorovaikutus tärkeää joko naamatusten tai verkossa  TVT – osana opiskelua

5  Sisällön tuottaminen pelkkien valmiiden sisältöjen sijaan  Internet nähdään sosiaalisena välineenä  Keskeisiä sovelluksia verkostoitumiseen ja materiaalien jakamiseen soveltuvat ohjelmistot (vrt. sosiaalinen media)  Jatkuvasti ”online”  Teknologia ja ohjelmistot ajattelun välineinä “thinking prosthetics”  Liikkuvat sujuvasti fyysisen ja virtuaalimaailmojen välillä  Usean asian yhtäaikainen tekeminen – multitasking Nettisukupolveen liittyviä oletuksia – Internetin ja teknologian käyttö:

6 ISOverstaan opiskelijat sosiaalisen median käyttäjinä •Naiset: (717 kpl, 67%) Miehet: (353 kpl, 33%) •Lukiosta: 652 kpl, 61% Ammattillisista oppilaitoksista: 414 kpl, 39% •Suurin osa vastanneista syntynyt välillä 1991 ja 1993 (931 kpl, 87 %) •Suurimmalla osalla vastaajista oli oma laite, jolla he pääsevät nettiin 81.7%

7 Sosiaalisen median käyttö •Jaettuja kirjanmerkkejä (esim. Delicious) •Lukijaohjelmia (esim. Rss-syötteet) •Pikaviestimiä (esim. MSN Messenger, Skype, Google Talk) •Keskustelualueita (esim. www.suomi24.fi, www.peliplaneetta.net)www.peliplaneetta.net •Sähköposti (esim. Gmail, Live, Hotmail) •Omien yhteisöjen rakennusohjelmistoja (esim. Ning) •Mikroblogeja (esim. Twitter, Qaiku) •Virtuaalimaailmoja (esim. Second life, Habbo hotel) •Kuvien jakamispalvelu (esim. Flickr, Webshots ) Wikit (esim. Wikipedia, Wikispaces ) •Tiedostojen jakamispalveluita (esim. •Kazaa, BitTorrent, eMule) •Ammatillisen verkostoitumisen työkaluja (esim. LinkedIn) •Videoiden jakamispalvelut (esim. Youtube, •Google video) •Sosiaalisia pelejä (esim. World of Warcraft, EverQuest) •Verkkoyhteisösovelluksia (esim. Facebook, MySpace, IRC-galleria) Miten usein käytät seuraavia sovelluksia ? 0= En tunne kyseisiä ohjelmistoja 1= Tunnen ohjelmistot, mutta en käytä 2= Käytän ohjelmistoja harvoin 3= Käytän ohjelmistoja viikoittain 4= Käytän ohjelmistoja päivittäin

8 Välineryhmä 1: keskiarvo: 0.64  Omien yhteisöjen rakennusohjelmistoja (esim. Ning)  Ammatillisen verkostoitumisen työkaluja (esim. LinkedIn)  Jaettuja kirjanmerkkejä (esim. Delicious)  Lukijaohjelmia (esim. Rss-syötteet)  Mikroblogeja (esim. Twitter, Qaiku)  Virtuaalimaailmoja (esim. Second life, Habbo hotel)  Kuvien jakamispalvelu (esim. Flickr, Webshots) Miten usein käytät seuraavia sovelluksia ? 0= En tunne kyseisiä ohjelmistoja 1= Tunnen ohjelmistot, mutta en käytä 2= Käytän ohjelmistoja harvoin 3= Käytän ohjelmistoja viikoittain 4= Käytän ohjelmistoja päivittäin

9 Välineryhmä 2: keskiarvo: 1.76  Wikit (esim. Wikipedia, Wikispaces )  Tiedostojen jakamispalveluita (esim. Kazaa, BitTorrent, eMule)  Videoiden jakamispalvelut (esim. Youtube, Google video)  Keskustelualueita (esim. www.suomi24.fi, www.peliplaneetta.net)  Sosiaalisia pelejä (esim. World of Warcraft, EverQuest) Miten usein käytät seuraavia sovelluksia ? 0= En tunne kyseisiä ohjelmistoja 1= Tunnen ohjelmistot, mutta en käytä 2= Käytän ohjelmistoja harvoin 3= Käytän ohjelmistoja viikoittain 4= Käytän ohjelmistoja päivittäin

10 Välineryhmä 3: keskiarvo: 3.25  Verkkoyhteisösovelluksia (esim. Facebook, MySpace, IRC-galleria)  Pikaviestimiä (esim. MSN Messenger, Skype, Google Talk)  Sähköposti (esim. Gmail, Live, Hotmail) Miten usein käytät seuraavia sovelluksia ? 0= En tunne kyseisiä ohjelmistoja 1= Tunnen ohjelmistot, mutta en käytä 2= Käytän ohjelmistoja harvoin 3= Käytän ohjelmistoja viikoittain 4= Käytän ohjelmistoja päivittäin

11 Ryhmä 3: (3.25) • Verkkoyhteisösovelluksia • Pikaviestimiä • Sähköposti Ryhmä 2: (1.76) • Wikit • Tiedostojen jakamispalveluita • Videoiden jakamispalvelut • Keskustelualueita • Sosiaalisia pelejä Ryhmä 1: (0.64) • Omien yhteisöjen rakennusohjelmistoja • Ammatillisen verkostoitumisen • Jaettuja kirjanmerkkejä • Lukijaohjelmia • Mikroblogeja • Virtuaalimaailmoja • Kuvien jakamispalvelu Miten usein käytät seuraavia sovelluksia ? 0= En tunne kyseisiä ohjelmistoja 1= Tunnen ohjelmistot, mutta en käytä 2= Käytän ohjelmistoja harvoin 3= Käytän ohjelmistoja viikoittain 4= Käytän ohjelmistoja päivittäin

12 Opiskelija- ryhmä 1 (158 kpl) Opiskelija- ryhmä 2 (477) Opiskelija- ryhmä 3 (202) Opiskelija- ryhmä 4 (177) Välineryhmä 1 0.64 0.340.461.230.75 Välineryhmä 2 1.761.171.472.632.11 Välineryhmä 3 3.251.903.633.822.75 Opiskelijat jaettuna ryhmiin käyttöaktiivisuuden mukaan

13 Opiskelija- ryhmä 1 (158 kpl) Opiskelija- ryhmä 2 (477) Opiskelija- ryhmä 3 (202) Opiskelija- ryhmä 4 (177) Välineryhmä 1 0.64 0.340.461.230.75 Välineryhmä 2 1.761.171.472.632.11 Välineryhmä 3 3.251.903.633.822.75 Naiset15.1%59.6%13.8%11.6% Miehet16.5%22.1%32.3%29.2%

14  Ryhmien välillä ei juurikaan eroja arvioitaessa Internetistä löytyvän tiedon luotettavuutta  Ryhmissä 2, 3 ja 4 käytettiin päivittäin enemmän aikaa Internetin parissa kuin televisiota katsellen  Sosiaalisen median sovelluksia käytetään jonkin verran opiskeluun  Tiedon hakemiseen  Kyselemiseen ystäviltä  Suurimmalle osalle vastaajia sosiaalisen median välineet ovat tuttuja – joskaan tuttujen välineiden määrä ei ole kovin laaja Alustavia tuloksia

15 Koulu ei ole muuttunut kolmessakymmenessä vuodessa yhtään. (Petri Paju 2011) Maailma muuttuu, koulu ei. (Adrian Sannier 2011)

16 Opiskelijat: Kuvamuisti Telepatia Total Recall

17 Sosiaalisen median käyttö- opiskelijat ja opettajat Opiskelijat vapaa- aika Opettajat vapaa- aika N=1070 1= En tunne kyseisiä ohjelmistoja, 2= Tunnen ohjelmistot, mutta en käytä, 3= Käytän ohjelmistoja harvoin, 4= Käytän ohjelmistoja viikoittain, 5= Käytän ohjelmistoja päivittäin Opetuskäyttö kouluissa N=420

18 Sosiaalisen median käyttötapoja opetuksessa Sosiaalinen media valmiina aineistona (132) YouTube: opetusvideoita, erityisesti kemian töitä ja matematiikan selventäviä esimerkkejä jne. Youtube on oiva väline hakea nopeasti havainnollistavaa video- ja musiikkiaineistoa käsiteltävään asiaan. Väline tiedon hakemiseen (56) Opettamiseen, havainnollistamiseen, tietojen hakuun sekä itse että oppilaat Vuorovaikutuksen välineenä (41) FB on tiedottamisessa hyvä, Messenger on tukiopetuksessa käytössä opiskelijoiden kanssa ennen koetta. Tuottamisen väline opiskelijoille (33) Ammatillisen osaamisen osoittamiseen ns. näytön rakentamisen työvälineenä. Tutkinnonsuorittajan oman oppimisympäristön rakentamiseen ja kuvien sekä kirjoitetun tekstin tallennuspaikkana, josta arvioijat voivat käydä tutustumassa tehtyihin materiaaleihin. Tiedon jakamisen väline (33) Dokumenttien (tehtävät, harjoitukset) jakamiseen, verkkokeskusteluihin osallistuminen annetun tehtävän tiimoilta, erilaiset opetusvideot

19 Second Life http://secondlife.com/

20 Avatar:

21 Keskustelua Second Lifessä


Lataa ppt "Oletuksia nykyisestä opiskelijasukupolvesta Digital natives Net Generation."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google