Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSakari Heino Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Krista Auvinen Kiravo-projekti 2011
2
Sisältö: Johdanto Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa Twitter yrityksen maineen seurannan työkaluna Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö yrityksen tarpeisiin
3
Uusi verkkomaailma, yrittäjät ja tiedonhallintataidot Uusi verkkomaailma ja sosiaalinen media on areena, jossa asiakkaat arvioivat yrityksiä, tuotteita ja palveluita ja tekevät ostopäätöksiä arviointien pohjalta Yrittäjän on hyvä tietää, mitä asiakkaat puhuvat heidän yrityksestä verkossa sekä saada tietoa siitä, mitä yrityksen toimialalla tapahtuu ja mitä heidän kilpailijat puuhailevat. Jotta yrittäjä pystyisi hallitsemaan yrityksensä mainetta tehokkaasti, hänellä tulisi olla tiedonhaku ja – hallintataitoja, joiden avulla pystyy saamaan yritystään koskevaa tietoa internetistä ja uudesta verkkomaailmasta kätevästi ja helposti.
4
Yrityksen mainetta pitää hallita myös internetissä Yrityksen maine on kriittinen menestystekijä ja monet yritykset tekevät paljon työtä saadakseen hyvän maineen ja ylläpitääkseen sitä. Nykyään ei riitä enää, että mainetta huolletaan face to face ja perinteisessä lehtimediassa vaan yrittäjien tuli myös tutkailla omaa verkkoläsnäoloaan. Hallitsevatko ihmiset mitä sinusta puhutaan vai hallitsetko itse mainettasi internetissä?
5
Tuotetiedon etsijöitä ja ostopäätösten tekijöitä Ostajat hyödyntävät verkkoa hakiessaan ostopäätöstä tukevaa tietoa Nettiä käyttävistä kuluttajista jo 85 % hakee verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi myös silloin, kun varsinainen ostaminen tapahtuu myymälässä. Ennen myymälään menoa verkosta hakee tietoa usein 32 % ja silloin tällöin 54 % vastaajista. 10-20% kotimaisista yrityksistä myy verkossa tuotteita, joten odotukset eivät vastaa tarjontaa Kuluttajien ostopäätös syntyy tutkimuksen mukaan yhä vahvemmin netissä. 19.1.2009 http://www.smilehouse.fi/uutiset/2009-01-19-smilehouse-verkkokauppa-tutkimus-kuluttajien- ostokayttaytyminen
6
Jo joka toinen suomalainen käyttää internettiä useasti päivässä Tilastokeskus 26.10.2010. http://www.stat.fi/til/sutivi/2010/sutivi_2010_2010-10-26_tie_001_fi.html
7
Mistä löytää tuotetietoa? Kuluttajien antamia tuote- ja palveluarviointeja löytyy internetistä: Sosiaalisista yhteisöistä: Facebook, Twitter Blogeista Keskustelupalstat: Suomi24 ja Vauva.fi Arvostelupalveluista: Tripadvisor, Vertaa.fi, Hintavertailu.fi, Eat.fi, Puskaradio.fi Mistä sinä etsit tuotetietoa ostopäätöstesi tueksi?
8
Mitä on sosiaalinen media? Sosiaalinen media on joukko eri tyyppisiä verkkopalveluita, jotka kannustavat ihmisiä luomaan palveluihin omia sisältöjä (tekstejä, suositteluja, arvosteluita, kuvia, videoita, ääntä), kommunikoimaan ja verkottumaan keskenään. Palvelun keskeisen aihepiirin ympärille muodostuu sosiaalinen yhteisö.
9
Sosiaalisen median palveluita Linkkien ja uutisten jakopalvelut: Delicious, Diigo, Digg Blogipalvelut: Wordpress, Blogger, Vuodatus Mikroblogipalvelut: Qaiku, Twitter Wikit: Wikispaces, Wetpaint Kuva- ja videopalvelut: Flickr, YouTube, Slideshare (powerpoint) Sosiaaliset yhteisöt: Facebook, LinkedIn, Suomi24, IRC-Galleria, Ning Virtuaalimaailmat: Second Life, Habbo Hotel
10
Miten toimia yrityksenä sosiaalisessa mediassa? Kuuntele: Mitä yrityksestäsi ja kilpailijoista puhutaan verkossa? Mitkä ovat asiakkaiden tarpeet, toiveet, mielipiteet ja minkälaista palautetta he antavat? Mitä tuotekehitysideoita asiakkailla on? Mitä asiakkaat tai potentiaaliset asiakkaat puhuvat tuotteistasi ja yrityksestäsi?
11
Tapoja kuunnella: Seuraa yrityksesi arviointia verkossa aktiivisesti: esim. hotellit: Tripadvisor, Booking.com, eat.fi Luo hälytys Google Alertsilla ja saa heti informaatiota sähköpostiisi milloin verkossa on julkaistu yritystäsi, tuotteitasi ja toimialaasi koskevaa tietoa. Seuraa blogikirjoittelua (Blogilista, Technorati) Luo personoitu aloitussivusto (Netvibes), jonka avulla hallitset yrityksesi mainetta
12
Keskustele eli miten osallistan asiakasta Jaa tietoa avoimesti esim. uusista tuotteista ja palveluista sekä alennuksista Vastaa ja tuo esille tuotettasi Twitterissa, Facebookissa, blogeissa ja foorumeilla Tuo esille avointa ja luotettavaa keskustelua ja vältä markkinointilöpinää (Taloustutkimus emedia 2010) Älä toimi salaisesti esim. keskustelupalstoilla vaan tuo ilmi, että olet ko. yrityksestä. Esim. Hairstoren toimistuspäälikkö hesarin keskustelupalstalla Aktivoi: Kysele, tarjoa, ehdota, palkitse
13
Tutustu myös! Sosiaalinen media yrityksissä. Sometu.Sosiaalinen media yrityksissä
14
Lähteet: Nielsen: Consumers Trust Online Opinions http://www.adweek.com/aw/content_display/news/e3i0a5fa05df2f2bdcfe08f71da7df1e37 a?imw=Y Pasi Tuominen Yrityksen maineenhallinta vuorovaikutteisessa mediassa http://www.slideshare.net/Hoc13/yrityksen-maineenhallinta-vuorovaikutteisessa- mediassa Laaksonen, Salla; Sosiaalisen median hyödyntäminen organisaatioissa mainestrategisesta näkökulmasta http://www.slideshare.net/jahapaula/sosiaalisen-median-hydyntminen-organisaatioissa- mainestrategisesta-nkkulmasta-4271532 ”Corporate bullshitin aika on auttamattomasti ohi” - Kuluttajat kaipaavat vuoropuhelua yritysten kanssa sosiaalisessa mediassa http://www.taloustutkimus.fi/ajankohtaista/uutiskirje/uutiskirje_2_2010/_corporate_bullshitin_aik a_on_au /
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.