Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra."— Esityksen transkriptio:

1 Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra

2 Mitä on sosiaalinen media?  Internetistä on tullut tärkein media suomalaisille ja se on ohittanut jo television  Suomalaiset käyttävät sujuvasti hakukonetta, suosittelupalveluita ja sosiaalista mediaa  Sosiaalinen media on joukko eri tyyppisiä verkkopalveluita, jotka kannustavat ihmisiä luomaan palveluihin omia sisältöjä (tekstejä, suositteluja, arvosteluita, kuvia, videoita, ääntä), kommunikoimaan ja verkostoitumaan keskenään.  Palvelun keskeisen aihepiirin ympärille muodostuu sosiaalinen yhteisö.

3 Sosiaalisen median palveluita:  Sosiaaliset yhteisöt: Facebook, LinkedIn, Suomi24, IRC-galleria  Mikroblogipalvelut: Twitter, Qaiku  Blogipalvelut: Blogger, Wordpress, Vuodatus  Kuva- ja videopalvelut: Flickr, YouTube, Slideshare  Wikit: Wikipedia, Wikispaces  Linkkien ja uutisten jakopalvelut: Delicious, Diigo  Virtuaalimaailmat: Second Life, Habbo Hotel

4 Sosiaalisen median toimintatapoja  Jakaminen - jaetaan valmista sisältöä Uutiset – Facebook, Twitter Kiinnostavat sivustot – Delicious, Diigo Musiikkilista – Spotify Video - YouTube  Julkaiseminen – tehdään itse ja julkaistaan Statuspäivitys – Facebook, Twitter Blogikirjoitus - Blogger, Wordpress Wiki-artikkeli Omien kuvien ja videoiden julkaiseminen - Flickr, YouTube

5 Sosiaalisen median toimintatapoja  Suositteleminen – kirjoitetaan arvostelu Suosittelupalveluita - Amazon, Tripadvisor, Eat.fi Elokuva-arvostelu – IMDb  Auttaminen Sisällön tekemisessä auttaminen – Wikipedia Keskustelupalstoilla auttaminen ja neuvominen - Suomi24  Kaupankäynti Tiedon hankkiminen ostopäätöksen tueksi Virtuaalitavarat  Pelaaminen Ajanvietepelit - Facebook Moninpelattavat roolipelit - Warcraft

6 Mitä yrittäjä voi tehdä sosiaalisessa mediassa?  Markkinointi ja tiedottaminen  Yhteydenpito ja asiakaspalvelu  Jakaminen ja julkaiseminen  Sisällön tuottaminen  Ammatillinen verkostoituminen  Ajanhallinta

7 Yrittäjät ja tiedonhallintataidot verkkomaailmassa  Uusi verkkomaailma ja sosiaalinen media on areena, jossa asiakkaat arvioivat yrityksiä, tuotteita ja palveluita ja tekevät ostopäätöksiä arviointien pohjalta  Yrittäjän on hyvä tietää, mitä asiakkaat puhuvat heidän yrityksestä verkossa sekä saada tietoa siitä, mitä yrityksen toimialalla tapahtuu ja mitä heidän kilpailijat puuhailevat.  Jotta yrittäjä pystyisi hallitsemaan yrityksensä mainetta tehokkaasti, hänellä tulisi olla tiedonhaku- ja - hallintataitoja, joiden avulla pystyy saamaan yritystään koskevaa tietoa internetistä ja verkkomaailmasta kätevästi ja helposti.

8 Tuotetiedon etsijöitä ja ostopäätösten tekijöitä  Asiakkaat ovat täysillä mukana verkkomaailmassa. Yrittäjät tulevat perässä  Ostajat hyödyntävät verkkoa hakiessaan ostopäätöstä tukevaa tietoa. Nettiä käyttävistä kuluttajista jo 85 % hakee verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi myös silloin, kun varsinainen ostaminen tapahtuu myymälässä.  Tänään 67% suomalaisista on ostanut tuotteita verkkokaupasta. Verkkokauppa kasvaa kohisten.  69% suomalaisista ostaa matkan verkosta

9 Mistä löytää tuotetietoa?  Kuluttajien antamia tuote- ja palveluarviointeja löytyy internetistä:  Sosiaalisista yhteisöistä: Facebook, Twitter  Blogeista, Blogilista.fi, Technorati.com  Keskustelupalstat: Suomi24 ja Vauva.fi  Arvostelupalveluista: Tripadvisor, Vertaa.fi, Hintaseuranta.fi, Eat.fi, Puskaradio.net  Mistä sinä etsit tuotetietoa ostopäätöstesi tueksi?

10 Miten toimia yrityksenä sosiaalisessa mediassa?  Kuuntele:  Mitä yrityksestäsi ja kilpailijoista puhutaan verkossa?  Mitkä ovat asiakkaiden tarpeet, toiveet, mielipiteet ja minkälaista palautetta he antavat?  Mitä tuotekehitysideoita asiakkailla on?  Mitä asiakkaat tai potentiaaliset asiakkaat puhuvat tuotteistasi ja yrityksestäsi?

11 Tapoja kuunnella:  Seuraa yrityksesi arviointia verkossa aktiivisesti: esim. hotellit ja ravintolat: Tripadvisor, Booking.com, eat.fi  Luo hälytys Google Alertsilla ja saat heti informaatiota sähköpostiisi, kun verkossa on julkaistu yritystäsi, tuotteitasi ja toimialaasi koskevaa tietoa.  Seuraa blogikirjoittelua

12 Keskustele  Jaa tietoa avoimesti esim. uusista tuotteista ja palveluista sekä alennuksista  Vastaa ja tuo esille tuotettasi Twitterissä, Facebookissa, blogeissa ja foorumeilla  Tuo esille avointa ja luotettavaa keskustelua ja vältä markkinointilöpinää (Taloustutkimus eMedia 2010)  Älä toimi salaisesti esim. keskustelupalstoilla vaan tuo ilmi, että olet ko. yrityksestä.  Aktivoi: Kysele, tarjoa, ehdota, palkitse!

13 Lisälukemista: Kuluttajien ostopäätös syntyy tutkimuksen mukaan yhä vahvemmin netissä. 19.1.2009 http://www.smilehouse.fi/uutiset/2009-01-19-smilehouse-verkkokauppa-tutkimus-kuluttajien-ostokayttaytyminen Jo joka toinen suomalainen käyttää internettiä useasti päivässä http://www.stat.fi/til/sutivi/2010/sutivi_2010_2010-10-26_tie_001_fi.html Internet on noussut suomalaisille tärkeimmäksi mediaksi http://www.taloustutkimus.fi/ajankohtaista/uutiskirje/uutiskirje-8-2011/emedia-2011-internet-on-noussut-/ Tuominen, Pasi; Yrityksen maineenhallinta vuorovaikutteisessa mediassa http://www.slideshare.net/Hoc13/yrityksen- maineenhallinta-vuorovaikutteisessa-mediassa Laaksonen, Salla; Sosiaalisen median hyödyntäminen organisaatioissa mainestrategisesta näkökulmasta http://www.slideshare.net/jahapaula/sosiaalisen-median-hydyntminen-organisaatioissa-mainestrategisesta- nkkulmasta-4271532 ”Corporate bullshitin aika on auttamattomasti ohi” - Kuluttajat kaipaavat vuoropuhelua yritysten kanssa sosiaalisessa mediassa. Taloustutkimus. http://www.taloustutkimus.fi/ajankohtaista/uutiskirje/uutiskirje_2_2010/_corporate_bullshitin_aika_on_au/ Pokkinen, Pete; Brändi muuttui nyrkkeilysäkiksi. Helsingin Sanomat 3.7.2011


Lataa ppt "Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google