Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuToivo Halttunen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra
2
Mitä on sosiaalinen media? Internetistä on tullut tärkein media suomalaisille ja se on ohittanut jo television Suomalaiset käyttävät sujuvasti hakukonetta, suosittelupalveluita ja sosiaalista mediaa Sosiaalinen media on joukko eri tyyppisiä verkkopalveluita, jotka kannustavat ihmisiä luomaan palveluihin omia sisältöjä (tekstejä, suositteluja, arvosteluita, kuvia, videoita, ääntä), kommunikoimaan ja verkostoitumaan keskenään. Palvelun keskeisen aihepiirin ympärille muodostuu sosiaalinen yhteisö.
3
Sosiaalisen median palveluita: Sosiaaliset yhteisöt: Facebook, LinkedIn, Suomi24, IRC-galleria Mikroblogipalvelut: Twitter, Qaiku Blogipalvelut: Blogger, Wordpress, Vuodatus Kuva- ja videopalvelut: Flickr, YouTube, Slideshare Wikit: Wikipedia, Wikispaces Linkkien ja uutisten jakopalvelut: Delicious, Diigo Virtuaalimaailmat: Second Life, Habbo Hotel
4
Sosiaalisen median toimintatapoja Jakaminen - jaetaan valmista sisältöä Uutiset – Facebook, Twitter Kiinnostavat sivustot – Delicious, Diigo Musiikkilista – Spotify Video - YouTube Julkaiseminen – tehdään itse ja julkaistaan Statuspäivitys – Facebook, Twitter Blogikirjoitus - Blogger, Wordpress Wiki-artikkeli Omien kuvien ja videoiden julkaiseminen - Flickr, YouTube
5
Sosiaalisen median toimintatapoja Suositteleminen – kirjoitetaan arvostelu Suosittelupalveluita - Amazon, Tripadvisor, Eat.fi Elokuva-arvostelu – IMDb Auttaminen Sisällön tekemisessä auttaminen – Wikipedia Keskustelupalstoilla auttaminen ja neuvominen - Suomi24 Kaupankäynti Tiedon hankkiminen ostopäätöksen tueksi Virtuaalitavarat Pelaaminen Ajanvietepelit - Facebook Moninpelattavat roolipelit - Warcraft
6
Mitä yrittäjä voi tehdä sosiaalisessa mediassa? Markkinointi ja tiedottaminen Yhteydenpito ja asiakaspalvelu Jakaminen ja julkaiseminen Sisällön tuottaminen Ammatillinen verkostoituminen Ajanhallinta
7
Yrittäjät ja tiedonhallintataidot verkkomaailmassa Uusi verkkomaailma ja sosiaalinen media on areena, jossa asiakkaat arvioivat yrityksiä, tuotteita ja palveluita ja tekevät ostopäätöksiä arviointien pohjalta Yrittäjän on hyvä tietää, mitä asiakkaat puhuvat heidän yrityksestä verkossa sekä saada tietoa siitä, mitä yrityksen toimialalla tapahtuu ja mitä heidän kilpailijat puuhailevat. Jotta yrittäjä pystyisi hallitsemaan yrityksensä mainetta tehokkaasti, hänellä tulisi olla tiedonhaku- ja - hallintataitoja, joiden avulla pystyy saamaan yritystään koskevaa tietoa internetistä ja verkkomaailmasta kätevästi ja helposti.
8
Tuotetiedon etsijöitä ja ostopäätösten tekijöitä Asiakkaat ovat täysillä mukana verkkomaailmassa. Yrittäjät tulevat perässä Ostajat hyödyntävät verkkoa hakiessaan ostopäätöstä tukevaa tietoa. Nettiä käyttävistä kuluttajista jo 85 % hakee verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi myös silloin, kun varsinainen ostaminen tapahtuu myymälässä. Tänään 67% suomalaisista on ostanut tuotteita verkkokaupasta. Verkkokauppa kasvaa kohisten. 69% suomalaisista ostaa matkan verkosta
9
Mistä löytää tuotetietoa? Kuluttajien antamia tuote- ja palveluarviointeja löytyy internetistä: Sosiaalisista yhteisöistä: Facebook, Twitter Blogeista, Blogilista.fi, Technorati.com Keskustelupalstat: Suomi24 ja Vauva.fi Arvostelupalveluista: Tripadvisor, Vertaa.fi, Hintaseuranta.fi, Eat.fi, Puskaradio.net Mistä sinä etsit tuotetietoa ostopäätöstesi tueksi?
10
Miten toimia yrityksenä sosiaalisessa mediassa? Kuuntele: Mitä yrityksestäsi ja kilpailijoista puhutaan verkossa? Mitkä ovat asiakkaiden tarpeet, toiveet, mielipiteet ja minkälaista palautetta he antavat? Mitä tuotekehitysideoita asiakkailla on? Mitä asiakkaat tai potentiaaliset asiakkaat puhuvat tuotteistasi ja yrityksestäsi?
11
Tapoja kuunnella: Seuraa yrityksesi arviointia verkossa aktiivisesti: esim. hotellit ja ravintolat: Tripadvisor, Booking.com, eat.fi Luo hälytys Google Alertsilla ja saat heti informaatiota sähköpostiisi, kun verkossa on julkaistu yritystäsi, tuotteitasi ja toimialaasi koskevaa tietoa. Seuraa blogikirjoittelua
12
Keskustele Jaa tietoa avoimesti esim. uusista tuotteista ja palveluista sekä alennuksista Vastaa ja tuo esille tuotettasi Twitterissä, Facebookissa, blogeissa ja foorumeilla Tuo esille avointa ja luotettavaa keskustelua ja vältä markkinointilöpinää (Taloustutkimus eMedia 2010) Älä toimi salaisesti esim. keskustelupalstoilla vaan tuo ilmi, että olet ko. yrityksestä. Aktivoi: Kysele, tarjoa, ehdota, palkitse!
13
Lisälukemista: Kuluttajien ostopäätös syntyy tutkimuksen mukaan yhä vahvemmin netissä. 19.1.2009 http://www.smilehouse.fi/uutiset/2009-01-19-smilehouse-verkkokauppa-tutkimus-kuluttajien-ostokayttaytyminen Jo joka toinen suomalainen käyttää internettiä useasti päivässä http://www.stat.fi/til/sutivi/2010/sutivi_2010_2010-10-26_tie_001_fi.html Internet on noussut suomalaisille tärkeimmäksi mediaksi http://www.taloustutkimus.fi/ajankohtaista/uutiskirje/uutiskirje-8-2011/emedia-2011-internet-on-noussut-/ Tuominen, Pasi; Yrityksen maineenhallinta vuorovaikutteisessa mediassa http://www.slideshare.net/Hoc13/yrityksen- maineenhallinta-vuorovaikutteisessa-mediassa Laaksonen, Salla; Sosiaalisen median hyödyntäminen organisaatioissa mainestrategisesta näkökulmasta http://www.slideshare.net/jahapaula/sosiaalisen-median-hydyntminen-organisaatioissa-mainestrategisesta- nkkulmasta-4271532 ”Corporate bullshitin aika on auttamattomasti ohi” - Kuluttajat kaipaavat vuoropuhelua yritysten kanssa sosiaalisessa mediassa. Taloustutkimus. http://www.taloustutkimus.fi/ajankohtaista/uutiskirje/uutiskirje_2_2010/_corporate_bullshitin_aika_on_au/ Pokkinen, Pete; Brändi muuttui nyrkkeilysäkiksi. Helsingin Sanomat 3.7.2011
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.