HOPS –projekti Tavoite ja hyödyt: kansallinen opetuksen ja koulutuksen järjestäjästä riippumaton palvelu oppijalle tukemaan opintoihin kiinnittymistä,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakulomake Hakulomakkeen luonti, hakeminen ja hakemusten käsittely uudessa palvelussa Marcus Caselius Demotilaisuus.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Opintohallinnon kehittämispolku <Organisaatio> X. X
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Koulutustiedon verkkopalvelu KoTVe ja TARJONTA tietovaranto Avoinyliopisto.fi – palvelukonsortion johtoryhmä Ulla Angervo, Opetushallitus.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Oppijan verkkopalvelu keskitetyt palvelut
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
Opintopolku.fi tilannekatsaus
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri Ari Luostarinen 1.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Tiptop-palvelut opiskelun ja ohjauksen tukena ”Gallery Walk” TIPTOP-korkeakoulukierros Lauri Stigell, CSC Päivitetty
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Tiptop – product visio Mats Lindstedt, Lauri Stigell, Petri Heinonen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
EHops-palvelu kansallisessa viitekehyksessä Diasarjan tuottanut Jukka Söderdahl Winnova.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri TOR-Projekti Esa Keränen
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
Ops seminaari Askola.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Ainetyöryhmien työn aloitus
HUIPPU Elokuu 2017.
Sirkku Ohvo, erityisopettaja MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
TIPTOP-kokonaisuuksia
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Oppisopimuskoulutuksen ennakkojaksoista kohti VALMAa
Jatkuva haku Keudaan Jatkuvassa haussa voi hakea kuka vain. Voit hakea sekä ilman pohjakoulutusta että esimerkiksi seuraavalla koulutustaustalla: ammatillinen.
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

HOPS –projekti Tavoite ja hyödyt: kansallinen opetuksen ja koulutuksen järjestäjästä riippumaton palvelu oppijalle tukemaan opintoihin kiinnittymistä, opintojen etenemistä ja tutkintojen loppuun suorittamista hyödyntäjinä oppijan lisäksi huoltajat, opettajat, opinto-ohjaajat, opetuksen ja koulutuksen järjestäjät ja työnantajat elinikäisen oppimisen polulla HOPS liittyy seuraaviin oppimisen prosesseihin: koulutukseen hakeutuminen, henkilökohtaistaminen, opintojen suunnittelu, joustavat yksilölliset opintopolut, joustavat siirtymiset, aiemman osaamisen tunnistaminen ja todennettu osaaminen antaa tukea oppijan itsenäiseen tiedon hankintaan ja opintopolun suunnitteluun antaa tukea ohjaustarpeen arvioinnille ja etenemisen esteiden poistamiseen Alustava aikataulu: Tavoitetilan kirkastaminen ja määrittely: 11/2012 – 04/2013 Toteutus : 05/2013 – 06/2014 Käyttöönotto: 08/2014 – 10/2014

Tilannekatsaus Pidetty/tehty: Tavoitetila työpaja (työpajaan kutsuttu KOHVI työskentelyyn osallistuneita) –9 näkökulman kautta HOPS – työkalun tavoitetilaa –HOPS ja koulutukseen hakeutuminen –HOPS ja henkilökohtaistaminen –HOPS ja opintojen suunnittelu –HOPS ja joustavat yksilölliset opintopolut –HOPS ja joustavat siirtymiset –HOPS ja AHOT –HOPS ja todennetun osaamisen rekisteri –HOPS ja OID oppijanumero –HOPS ja perusopetuksen vuosiluokkiin sitomaton oppimissuunnitelma Alustava projektisuunnitelma Tulossa: II työpaja  jatketaan tavoitetilan tarkennusta Projektisuunnitelman ja aikataulujen tarkennus

HOPS työpaja I HOPS ja koulutukseen hakeutuminen Työlähtöinen näkökulma, ei tutkintolähtöinen Kysyntälähtöisyys Kytkettynä Oppijan koulutustarjontaa nopeuttaa tiedon saantia ja helpottaa suunnittelua HOPS:in lähettäminen opolle koulutukseen hakeutumisen suunnittelun yhteydessä, itsenäinen tiedon hankinta ja opintopolun suunnittelu

Jyväskylän yliopisto pintopalvelut/palvelut/koulutuksenke hittaminen/materiaalit/hyrra/view

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kuvailevilla sisällöillä on tavoite Tavoite: nopeuttaa opintoihin siirtymistä. Tavoite on luonteeltaan osaamistavoite: Hakija osaa arvioida koulutuksia Hakija osaa valita sopivimman Hakija osaa soveltaa valintaperusteita omaan suoriutumiseensa Hakija osaa hakea koulutukseen Hakija sitoutuu valitsemaansa koulutukseen. Siis: kuvaukset tulisi laatia pedagogisen käsikirjoituksen tavoin, tavalla, joka tukee näitä tavoitteita.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kuvailevat sisällöt opetussuunnitelmaviestintänä Koulutuksen kuvauksen perustehtävän määrittely: Opintoihin siirtymisen nopeuttaminen Hakijan kompetenssien määrittely: - Osaa hakea: - Valitsee itselleen sopivan koulutuksen - Arvioi valintaperusteita ja pisteytystä - Soveltaa perusteita omiin suorituksiinsa - Ymmärtää, mihin sitoutuu -Siirtyy sujuvasti hakijasta opiskelijaksi ja kiinnittyy opintoihin ensimmäisen vuoden aikana -Esim. Bloomin taksonomian hyödyntäminen: muistaminen, ymmärtäminen, soveltaminen, analysoiminen, luominen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kuvailevat sisällöt opetussuunnitelmaviestintänä Kuvauksen mallin määrittely: Millainen kuvaus tuottaa parhaiten vaadittavat kompetenssit käytettävissä olevin resurssein? Kuvauksen sisältöjen määrittely: Ydinainesanalyysi: mikä on hakeutujalle välttämätöntä tietoa hakemista ja opintoihin kiinnittymistä varten? Kuvauksen arvioinnin ja kehittämisen määrittely

HOPS työpaja I HOPS ja henkilökohtaistaminen Nopea eteneminen osaaville Työvaltainen oppiminen Henkilökohtainen ”SWOT” ”Omat heikkoudet”, Omat vahvuudet, Omat mahdollisuudet Tunnistaminen Ohjaustarve

HOPS työpaja I HOPS ja opintojen suunnittelu Työn ja opiskelun vuorottelu Puuttuvan osaamisen hankinta Opintojen läpivienti –Kurssi suunnittelu –Oma lukujärjestys Rakenteistaminen ja yksilölliset opintopolut Opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteet  paikallinen opetussuunnitelma Opinnoissa eteneminen ja sen seuraaminen

HOPS työpaja I HOPS ja joustavat yksilölliset opintopolut Kannustin urapolkuihin Hyväksilukemisen vakiinnuttaminen Oppilaitosten välisiä opintoja –Kursseja hyväksytään Yksilöllinen suoritusaika Elämäntilanteesta lähtevä kouluttautuminen –Osaamista joka työllistää –Uudet ammatit, uusi osaaminen

Perusmallin muutos - oppijakeskeisyys 11 Oppilaitos 1Oppilaitos 2Oppilaitos 3 Tutkinto Oppilaitos 1Oppilaitos 2Oppilaitos 3 Tutkinto Viitearkkitehtuurin pohjana on erityisesti strateginen tavoite joustavien opintopolkujen mahdollistamisesta Tämä edellyttää kattavaa koulutuksen järjestäjien yhteentoimivuutta sekä tietojen vaihdossa että prosesseissa Joustavan opintopolun tietojen keskeinen solmupiste on kansallinen TOR ja hakeutujan palvelukokonaisuus Muutos toteutetaan hallitusti ja vaiheittain Viitearkkitehtuurin pohjana on erityisesti strateginen tavoite joustavien opintopolkujen mahdollistamisesta Tämä edellyttää kattavaa koulutuksen järjestäjien yhteentoimivuutta sekä tietojen vaihdossa että prosesseissa Joustavan opintopolun tietojen keskeinen solmupiste on kansallinen TOR ja hakeutujan palvelukokonaisuus Muutos toteutetaan hallitusti ja vaiheittain

HOPS työpaja I HOPS ja joustavat siirtymiset Tutkinnosta toiseen, koulutuksen järjestäjältä toiselle HOPS ajan tasalla, suoritukset siirtyvät sähköisesti Eri koulutuksen järjestämismuodot Opiskelun ja työn vuorottelu Hyväksiluku Ops-tiedon (sisältö) siirtyminen suoritustiedon mukana

HOPS työpaja I HOPS ja AHOT Luottamus kollegan arviointiosaamiseen ”minun opiskelijani” Osaa  osoittaa, tunnustetaan  lyhentää opiskeluaikaa Vastuukouluttajien, opetushenkilöstön ammattitaidon kyky arvioida ja hyväksyä Sertifikaatit –Testit –Vertailutieto Miten tunnustetaan käytäntöjen selkeyttäminen  mitä tapoja? Harrastuksesta ammatti –Opiskeltu vai opittu  on osaaminen Muu kuin koulussa saavutettu osaaminen?

HOPS työpaja I HOPS, todennetun osaamisen rekisteri ja oppijanumero HOPS – OID – TOR yhteentoimivuus Muu kuin koulussa saavutettu osaaminen HOPS – pohja järjestelmään  opintopolut TOR ja oman HOPS:in yhteentoimivuus ”viralliset” HOPS tiedot TOR:iin Oppijalla voi olla useita HOPS:ja, OID liittää HOPS:t yhteen