Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tiptop-palvelut opiskelun ja ohjauksen tukena ”Gallery Walk” TIPTOP-korkeakoulukierros Lauri Stigell, CSC Päivitetty 14.2.2013.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tiptop-palvelut opiskelun ja ohjauksen tukena ”Gallery Walk” TIPTOP-korkeakoulukierros Lauri Stigell, CSC Päivitetty 14.2.2013."— Esityksen transkriptio:

1 Tiptop-palvelut opiskelun ja ohjauksen tukena ”Gallery Walk” TIPTOP-korkeakoulukierros Lauri Stigell, CSC Päivitetty 14.2.2013

2 Galleriakävely - sisältö Session tavoite Johdatus metodiin Ohjeistus työskentelyyn Galleriakävelyn läpikäynti Yhteenveto ja palaute

3 Session tavoite Kerätä loppukäyttäjiltä palautetta projektin määrityksistä ja tuotoksista jatkokehityksessä hyödynnettäväksi Arvioida tuotettavien uusien palveluiden hyödyntämistä osana korkeakouluopiskelua ja opiskelijoiden ohjauskäytäntöjä

4 Johdatus metodiin Galleriakävely on keskustelutekniikka, joka mahdollistaa pienryhmissä ajatusten ja osaamisen jakamisen Korkeakoulukierroksella tekniikkaa hyödynnetään palveluiden mahdollistamien uusien toimintatapojen kartoittamiseen ja arvioimiseen Tavoitteeseen pyritään kysymyksiin ja annettuihin skenaarioihin vastaamalla ja arvioimalla niitä eri näkökulmista Menetelmänä korostetusti edellyttää jokaisen aktiivista osallistumista ja asiantuntemuksen jakamista

5 Ohjeistus työskentelyyn Käytössä kuusi rastia, joista jokaisessa esitetty kysymys / väittämä / skenaario, johon tavoitteena löytää monipuolisia vastauksia ja näkökulmia Jakaudutaan pareittain / 4 hengen ryhmissä rasteille siten, että kullakin rastilla yksi ryhmä Jokaisella rastilla käytetään 4 – 5 minuuttia, jonka jälkeen siirrytään eteenpäin ohjaajan merkistä Seuraavalla rastilla arvioidaan siihen asti kertyneitä vastauksia ja jatketaan työtä niiden pohjalta eteenpäin Kierrosta jatketaan kunnes ryhmä palaa alkuperäiselle rastilleen. Viimeisen session (10 min) tavoitteena on, että ryhmä kokoaa yhteen rastin aikaansaannoksen ja esittelee tulokset yhteisesti Loppukeskustelussa vedetään tulokset yhteen

6 Rasti 1 – opiskelu- ja ohjauskäytännöt ROS - Reaaliaikaisen opintojen seurantatiedon hyödyntäminen TIPTOP-projektissa tuotetaan oppijoille, ohjaajille ja koulutuksen järjestäjälle reaaliaikaisten seurantatietoa oppijoiden etenemisestä opintopolullaan. Tilastojen mukaan säädetyssä opintojen enimmäisajassa opiskelijoista on valmistunut alojen keskiarvona korkeintaan 50 % opiskelijoista. Missä vaiheissa ja millä tavoin seurantatietoa tulisi hyödyntää opintojen edistymisen tukemisessa? Näkökulmat keskustelussa: opiskelija, ohjaaja, korkeakoulun johto

7 Rasti 2 – opiskelu- ja ohjauskäytännöt HOPS – lisääntyneet valinnat, riski sittenkin? TIPTOP-projektin perustavoitteena on ehkäistä opinnoista syrjäytymistä ja edistää tutkintojen loppuun saattamista. Samaan aikana opiskelijoiden valinnan mahdollisuuksia ollaan kuitenkin lisäämässä ja riski opintopolulle eksymisestä kasvaa. Miten korkeakoulusi / -koulujen opiskelutoimintaan ja ohjaukseen liittyviä käytäntöjä tulisi kehittää, jotta tavoitteet opintojen sujuvuuden parantamisesta ja tutkintojen loppuun saattamisesta voidaan saavuttaa? Kirjatkaa ryhmässä vähintään kolme keinoa oppijan ja korkeakoulun näkökulmasta ja priorisoikaa nämä. Roolit: opiskelija, ohjaaja (korkeakoulu)

8 Rasti 3 – opiskelu- ja ohjauskäytännöt AHOT-prosessin sujuvoittaminen Valtaosalla opintonsa korkeakouluissa aloittavilla on aiemmin suoritettuja korkeakouluopintoja. Tästä huolimatta opintojen hyväksilukeminen on vähäistä. Millä tavoin korkeakoulusi AHOT-prosessia tulisi kehittää, että hyväksilukutavoitteet saavutettaisiin Tiptop-projektissa tuotettava työkalu huomioiden? Kirjatkaa vähintään 3 kehittämiskohtaa ja priorisoikaa nämä. Näkökulmat: oppija, ohjaaja, koulutuksen järjestäjä

9 Rasti 4: Määritysten ja suunniteltujen toimintojen validointi – Lähtökohtana nykytilanne Kyllähän minä muuten, mutta… …nykyjärjestelmä ei taivu / tuota tietoa… …ei anneta mahdollisuuksia… …ei ole aikaa… Millä tavoin nykyiset tietojärjestelmät tai nykyiset opiskelu-/ ohjauskäytännöt estävät / eivät tue riittävästi opiskelijoiden etenemistä opinnoissaan / eivät mahdollista tehokasta opiskelijoiden ohjausta? Näkökulmat: opiskelija ja ohjaaja

10 Rasti 5: Määritysten ja suunniteltujen toiminnallisuuksien validointi - ROS Tiptop-projektissa toteutettavan reaaliaikaisen opintojen seurannan palvelun hyödyntämismahdollisuudet korkeakouluopintojen ohjauksessa ja opintojen jatkosuunnittelussa ovat käytännössä tutkimattomat. Toiminnallisuudet on suunniteltu pääasiassa oppijoille ja ohjaajille. Kirjatkaa ryhmässä vähintään 3 opintojen seurannan tapaa / mahdollisuutta oppijan ja ohjaajan näkökulmasta, joilla näette olevan vaikutusta opintojen sujuvalle etenemiselle. Priorisoikaa nämä. Näkökulmat: oppija ja ohjaaja. Korkeakoulu?

11 Rasti 6: Määritysten ja suunniteltujen toiminnallisuuksien validointi - HOPS Henkilökohtainen opintosuunnitelma on laajin Tiptop-projektissa tuotettava toiminnallinen kokonaisuus. Järjestelmän käyttäjiä ovat opiskelijat ja ohjaajat. Mitä hops-työkalun tulee mahdollistaa eri toimijaryhmille? Kirjatkaa ryhmässä vähintään kolme tärkeää ominaisuutta oppijalle ja ohjaajalle. Priorisoikaa näiden toteuttamisjärjestys.

12 Ryhmätöiden yhteenveto ja palaute


Lataa ppt "Tiptop-palvelut opiskelun ja ohjauksen tukena ”Gallery Walk” TIPTOP-korkeakoulukierros Lauri Stigell, CSC Päivitetty 14.2.2013."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google