Viestintä strategiseksi menestystekijäksi 30.9.2005 dosentti, valt.tri Elisa Juholin Helsingin yliopisto
Viestintä on perusmuodossaan puhumista ja kuuntelemista… © Elisa Juholin, 2005
… ja sen myötä vaikuttamista Teot, valinnat Arvot, uskomukset Mielipiteet, asenteet Tiedon lisääminen Huomion herättäminen © Elisa Juholin, 2005
Vaikuttaminen lähtee siitä, että tunnetaan ne joihin pyritään vaikuttamaan heidän tietonsa, asenteensa ja asemansa suhteessa opistoon ja opiskeluun heidän tapansa ja odotuksensa vastaanottaa tietoa ja kommunikoida opiston kanssa heidän erilaiset intressinsä … ja että opiston viestintä rakennetaan tämän tiedon pohjalle © Elisa Juholin, 2005
Se merkitsee viestintäpääoman kasvattamista Inhimillinen pääoma Rakennepääoma Suhdepääoma Strategiat ja johtaminen Arvot ja kulttuuri Tieto ja tietämys Järjestelmät Prosessit Tiedot ja taidot Kokemus Koulutus Luovuus Suhteet sidosryhmiin Opiston imago ja maine © Elisa Juholin, 2005
Yhteisöviestinnän pääalueet Markkinointi ja yhteiskunnallinen markkinointi omilla ehdoilla, vahva kontrolli MAINE Imago Osallistuminen julkiseen keskusteluun ja vaikuttaminen mediajulkisuudessa vaikeasti kontrolloitavissa Johtamisviestintä ja sidosryhmäsuhteet tavoitteena monipuolinen ajatustenvaihto © Elisa Juholin, 2005
Opiston viestinnän perustehtäviä Informointi - sisäinen ja ulkoinen Sitoutumisen edellytysten luominen - henkilöstö, opiskelijat, opettajat, kumppanit, rahoittajat Vuorovaikutus sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa Opiston maineenhallinta Markkinointi - opetus, koulutuspalvelut Yhteiskunnallinen vaikuttaminen (päätöksentekoon) ja edunvalvonta Yhteiskunnallinen markkinointi eli vaikuttaminen kansalaisten valintoihin ja toimintaan © Elisa Juholin, 2005
Strateginen voimavara merkitsee, että viestintää suunnitellaan ja johdetaan © Elisa Juholin, 2005
Tyypittelyä Viestinnän strategiset tavoitteet määritelty Teoreettinen heittäytyjä Ammattimainen Viestintä spontaania Viestintää suunnitellaan Amatööri, joka voi onnistua sattumalta Käytännöllinen selviytyjä Viestinnän strategisia tavoitteita ei määritelty © Elisa Juholin, 2005
Strategia kaiken toiminnan ”punainen lanka” auttaa fokusoimaan siihen, mikä parhaiten vie organisaatiota kohti tavoitteitaan helpottaa näkemään etukäteen, mitä tehdään ja miten jälkikäteen, tehtiinkö oikeita asioita huomataan virheet tai huonot käytännöt korjataan ne parannetaan toimintaa jatkuvasti © Elisa Juholin, 2005
Strategian määrittelyn lähtökohtia mihin opisto pyrkii, mitkä ovat sen tavoitteet miten viestintä voi edesauttaa sitä eli mihin viestinnällä voidaan vaikuttaa © Elisa Juholin, 2005
Viestintästrategian kehys 1. Opiston asema ja arvo Toimintaympäristö 2. Visio, missio ja arvot 3. Toiminnan päätavoitteet 4. Viestinnän strategiset tavoitteet 5. Painopisteet 6. Operatiiviset tavoitteet Toiminta- suunnitelma - 7. Arviointi ja mittarit © Elisa Juholin, 2005
strateginen suunnitelma Viestintästrategia/ strateginen suunnitelma Viestintä osana johtamista ja ympäristön muutosta Viestinnän nykytila ja tulevaisuuden haasteet Viestinnän tehtävät ja erityisalueet Sidosryhmät ja –yleisöt Tavoitemielikuva, maine, ”tarina” Viestinnän teemat (issues) ja ympäristön luotaus Viestinnän tavoitteet tai linjaukset Mittarit Vastuut ja organisointi Viestintäjärjestelmä Resurssit 2006 - 2008 © Elisa Juholin, 2005
Strategiasta johdetaan ohjelma 2006 Strategisia tavoitteita tukevat operatiiviset tavoitteet eli mitä tehdään Mahdolliset painopisteet eli mitä korostetaan, suunnataan erityisesti resursseja Toiminnot, tehtävät ja projektit, niiden aikataulut, resurssit ja vastuut eli mitä, milloin ja millaisin resurssein 4. Sidosryhmäkohtaiset toiminnot, aikataulut, resurssit ja vastuut eli keille, mitä, milloin, millä keinoin… 5. Seuranta ja arviointi © Elisa Juholin, 2005
Strategian tekeminen todeksi on jatkuvaa ja jokapäiväistä Päivittäminen Strategian muodostaminen Strategian ”jalkautus” Arviointi Strategian toimeenpano © Elisa Juholin, 2005
Mitä muuta tarvitaan? viestinnän roolin ymmärtäminen laajasti viestintästrategian määrittelyä yhteisesti ja sitoutumista siihen johdonmukaisuutta sen noudattamisessa oikeaa asennetta viestintätaitoja © Elisa Juholin, 2005
Viestinnällinen kyvykkyys kykyä puhua vastaanottajien kielellä kykyä käyttää kielikuvia, tarinaa ja koskettavia ilmaisuja vuorovaikutustaitoja sosiaalista herkkyyttä kykyä sietää epävarmuutta © Elisa Juholin, 2005
Askel kerrallaan yhä paremmiksi Viestintä integroitu johtamiseen, suunnitteluun ja kaikkeen toimintaan Määritelty strategiset tavoitteet Projektisuunnitelmia, vuosisuunnitelmia Kuvattu prosesseja Tehtävälistoja Ohjeita eri tilanteisiin Sammutetaan tulipaloja, tehdään mitä eteen tulee Viestintää ei vielä tiedostettu © Elisa Juholin, 2005