Viestintä strategiseksi menestystekijäksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Toimintaympäristön analyysi
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Yhteisöviestintä tänään, osana organisaatioiden johtamista ja työyhteisön hyvinvointia VIVAKO, Mirja Yli-Erkkilä, InterAxn
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
tehokkaampi tapa toimia!
Kirkkovaltuusto § 29, liite nro 9 Strategia 2015
1. varapresidenttien koulutus

Keravan seurakunta - matkakumppanisi
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
YHTEISÖLLISYYDESTÄ TYÖHYVINVOINTIA
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Toimintasuunnitelma 2010 Draft 1.0 AYYE iltakoulu
Suunnitelmallisen työn työkalut ja avaimia menestykseen
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Johtajuus ja kansainvälisyys Siniboss 7. 6
Punaisen Ristin vaikuttamistyö Miten se näkyy senioritoiminnassa?
VAPAAEHTOISTOIMINNAN LAATU JA TUKIRAKENNE Valtakunnallinen asiantuntijaseminaari ja neuvottelupäivä Keski-Suomen Museo, OHJELMA 9.30 – Ilmoittautuminen.
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Teemme tulevaisuutemme - yhdistyskierros syksy 2014.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
CAF Poliisihallinnossa
APE-opinnot: 7. lähipäivä
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Viestintäsuunnitelma
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Yhteinen viesti on vahva viesti Pirjo Tiippana JÄRJESTÖTIETOPÄIVÄT , Rovaniemi.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Nummelan Palloseura Hockey ry SWOT - Analyysi
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi syyslukukausi 2006
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Johdatus viestintään, kuudes luento
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
KANEN TOIMINTASUUNNITELMA
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
K1091LI Tiedottaminen 3 op Oulun ammattikorkeakoulu
1. Strategiasta toiminnan kehittämiseen ja arvioimiseen
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Tiedolla johtamisen kokonaisuus
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Strategiatyö 2018 Jyväskylän yliopisto Yliopiston hallitus
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Esityksen transkriptio:

Viestintä strategiseksi menestystekijäksi 30.9.2005 dosentti, valt.tri Elisa Juholin Helsingin yliopisto

Viestintä on perusmuodossaan puhumista ja kuuntelemista… © Elisa Juholin, 2005

… ja sen myötä vaikuttamista Teot, valinnat Arvot, uskomukset Mielipiteet, asenteet Tiedon lisääminen Huomion herättäminen © Elisa Juholin, 2005

Vaikuttaminen lähtee siitä, että tunnetaan ne joihin pyritään vaikuttamaan heidän tietonsa, asenteensa ja asemansa suhteessa opistoon ja opiskeluun heidän tapansa ja odotuksensa vastaanottaa tietoa ja kommunikoida opiston kanssa heidän erilaiset intressinsä … ja että opiston viestintä rakennetaan tämän tiedon pohjalle © Elisa Juholin, 2005

Se merkitsee viestintäpääoman kasvattamista Inhimillinen pääoma Rakennepääoma Suhdepääoma Strategiat ja johtaminen Arvot ja kulttuuri Tieto ja tietämys Järjestelmät Prosessit Tiedot ja taidot Kokemus Koulutus Luovuus Suhteet sidosryhmiin Opiston imago ja maine © Elisa Juholin, 2005

Yhteisöviestinnän pääalueet Markkinointi ja yhteiskunnallinen markkinointi omilla ehdoilla, vahva kontrolli MAINE Imago Osallistuminen julkiseen keskusteluun ja vaikuttaminen mediajulkisuudessa vaikeasti kontrolloitavissa Johtamisviestintä ja sidosryhmäsuhteet tavoitteena monipuolinen ajatustenvaihto © Elisa Juholin, 2005

Opiston viestinnän perustehtäviä Informointi - sisäinen ja ulkoinen Sitoutumisen edellytysten luominen - henkilöstö, opiskelijat, opettajat, kumppanit, rahoittajat Vuorovaikutus sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa Opiston maineenhallinta Markkinointi - opetus, koulutuspalvelut Yhteiskunnallinen vaikuttaminen (päätöksentekoon) ja edunvalvonta Yhteiskunnallinen markkinointi eli vaikuttaminen kansalaisten valintoihin ja toimintaan © Elisa Juholin, 2005

Strateginen voimavara merkitsee, että viestintää suunnitellaan ja johdetaan © Elisa Juholin, 2005

Tyypittelyä Viestinnän strategiset tavoitteet määritelty Teoreettinen heittäytyjä Ammattimainen Viestintä spontaania Viestintää suunnitellaan Amatööri, joka voi onnistua sattumalta Käytännöllinen selviytyjä Viestinnän strategisia tavoitteita ei määritelty © Elisa Juholin, 2005

Strategia kaiken toiminnan ”punainen lanka” auttaa fokusoimaan siihen, mikä parhaiten vie organisaatiota kohti tavoitteitaan helpottaa näkemään etukäteen, mitä tehdään ja miten jälkikäteen, tehtiinkö oikeita asioita huomataan virheet tai huonot käytännöt korjataan ne parannetaan toimintaa jatkuvasti © Elisa Juholin, 2005

Strategian määrittelyn lähtökohtia mihin opisto pyrkii, mitkä ovat sen tavoitteet miten viestintä voi edesauttaa sitä eli mihin viestinnällä voidaan vaikuttaa © Elisa Juholin, 2005

Viestintästrategian kehys 1. Opiston asema ja arvo Toimintaympäristö 2. Visio, missio ja arvot 3. Toiminnan päätavoitteet 4. Viestinnän strategiset tavoitteet 5. Painopisteet 6. Operatiiviset tavoitteet Toiminta- suunnitelma - 7. Arviointi ja mittarit © Elisa Juholin, 2005

strateginen suunnitelma Viestintästrategia/ strateginen suunnitelma Viestintä osana johtamista ja ympäristön muutosta Viestinnän nykytila ja tulevaisuuden haasteet Viestinnän tehtävät ja erityisalueet Sidosryhmät ja –yleisöt Tavoitemielikuva, maine, ”tarina” Viestinnän teemat (issues) ja ympäristön luotaus Viestinnän tavoitteet tai linjaukset Mittarit Vastuut ja organisointi Viestintäjärjestelmä Resurssit 2006 - 2008 © Elisa Juholin, 2005

Strategiasta johdetaan ohjelma 2006 Strategisia tavoitteita tukevat operatiiviset tavoitteet eli mitä tehdään Mahdolliset painopisteet eli mitä korostetaan, suunnataan erityisesti resursseja Toiminnot, tehtävät ja projektit, niiden aikataulut, resurssit ja vastuut eli mitä, milloin ja millaisin resurssein 4. Sidosryhmäkohtaiset toiminnot, aikataulut, resurssit ja vastuut eli keille, mitä, milloin, millä keinoin… 5. Seuranta ja arviointi © Elisa Juholin, 2005

Strategian tekeminen todeksi on jatkuvaa ja jokapäiväistä Päivittäminen Strategian muodostaminen Strategian ”jalkautus” Arviointi Strategian toimeenpano © Elisa Juholin, 2005

Mitä muuta tarvitaan? viestinnän roolin ymmärtäminen laajasti viestintästrategian määrittelyä yhteisesti ja sitoutumista siihen johdonmukaisuutta sen noudattamisessa oikeaa asennetta viestintätaitoja © Elisa Juholin, 2005

Viestinnällinen kyvykkyys kykyä puhua vastaanottajien kielellä kykyä käyttää kielikuvia, tarinaa ja koskettavia ilmaisuja vuorovaikutustaitoja sosiaalista herkkyyttä kykyä sietää epävarmuutta © Elisa Juholin, 2005

Askel kerrallaan yhä paremmiksi Viestintä integroitu johtamiseen, suunnitteluun ja kaikkeen toimintaan Määritelty strategiset tavoitteet Projektisuunnitelmia, vuosisuunnitelmia Kuvattu prosesseja Tehtävälistoja Ohjeita eri tilanteisiin Sammutetaan tulipaloja, tehdään mitä eteen tulee Viestintää ei vielä tiedostettu © Elisa Juholin, 2005