Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta Terho Kontioinen Itä-Suomen yliopisto
Alkuvalmistelut -> ohjelman suunnittelu Virtuaaliopetuksen suunnittelu kannattaa tehdä huolella Etukäteismarkkinointi, jossa kattava sisältöjen kuvaus -> opetus tavoittaa siitä kiinnostuneet Opetuksen sisältöjen kuvaus, kirjautumisohjeet ja tukimateriaali sähköpostiin tai Moodleen Opetuksen avuksi laadittu tukimateriaali helpottaa opetuksen seuraamista ja auttaa myös, jos virtuaaliyhteydessä on ongelmia
1. Alkuvalmistelut -> Luokan testaus Virtuaaliluokan yhteyksien testaus kannattaa aloittaa hieman ennen varsinaisen opetuksen alkua Varmista, että virtuaaliosallistujat näkevät videokuvan ja kuulevat opettajan äänen (ja myös toisinpäin) Mieti, mitä tehdään jos on teknisiä ongelma -> toimintaohjeet etukäteen osallistujille
Opetus virtuaaliluokassa -Pedagogisia haasteita Pedagogisessa mielessä virtuaaliluokka ohjaa helposti luennoivaan opetukseen -> jos keskustellaan, opettajan on hyvä olla puheenvuorojen jakajana, koska luokan ajoittainen suuri viive vaikeuttaa luonnollista keskustelua
Parempaa vuorovaikutusta virtuaaliluokkaan? On erittäin suositeltavaa, että mahdollisimman monella osallistujalla olisi kamera ja mikrofoni Jos opettaja ei näe virtuaaliluokassa ketään, tulee helposti olo, että puhuu itsekseen tietokoneelle Kuvasta myös näkee, onko joku oikeasti paikalla, vai onko luokka vain jäänyt hänellä auki
Huomattua Virtuaaliluokassa on tavallista suurempi kynnys kysyä neuvoa ääneen, etenkin jos osallistujia on paljon -> monet käyttävät mieluummin virtuaaliluokan chattia -> chattia kannattaa pitää silmällä
Käytännön neuvoja Rauhallinen eteneminen Selkeä puhe Riittävän isojen fonttien käyttö Seuraa chattiin tulevia kysymyksiä Kysy välillä, ovatko virtuaaliosallistujat kärryillä -> vastata voi vaikka chattiin kirjoittamalla
Jos sekä lähi että virtuaaliosallistujia Pyri huomioimaan molemmat opetuksessasi Älä jumiudu kokonaan koneen äärelle -> virtuaaliosallistujat kyllä ymmärtävät, että luokassa voi joku tarvita apua Muista kysyä välillä, onko virtuaaliosallistujilla kysyttävää -> lähiosallistujista näkee usein jo katsomalla, jos he ovat tipahtaneet kärryiltä, mutta virtuaaliluokassa opettajan tuntuma siihen, miten osallistujat ovat mukana on ohut.
Virtuaaliopetuksen tueksi… Tulostettava tukimateriaali Moodle-ympäristöön oheismateriaalia / aktiviteettejä Sosiaalisen median työkalut kommunikoinnin avuksi? Mieti jokin keino, miten ottaa yhteyttä, jos luokkaan ei pääse