Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAsta Kokkonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Vaatimusmäärittely Henkilökohtainen menetelmä Kokemuksia Petri Saloma (49585S) T-76.115 - Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö
2
28.1.2004 T-76.115 - Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö2 (10) Vaatimusmäärittely - kokemuksia (1/2) Avoin haastattelu +Tutustutaan asiakkaan toimialueeseen ja toimintamalleihin -Keskustelu ajautuu helposti sivuraiteille Tutustuminen vertaisjärjestelmiin (3 kpl) +Ymmärretään asiakkaan toimialue ja tarpeet paremmin +Ei keksitä pyörää uudelleen -Vaatii oman aikansa Vaatimusten läpikäynti käyttötapausten avulla +Karsii vääriä olettamuksia +Melko nopea / tehokas +Avoin, ei ”syötetä” asiakkaalle omia olettamuksia -Vaatii vetäjän, joka säilyttää sekä avoimen ilmapiirin että estää keskustelua rönsyilemästä liikaa
3
28.1.2004 T-76.115 - Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö3 (10) Vaatimusmäärittely - kokemuksia (2/2) Ennalta laaditut kysymykset +Tarkennetaan vaatimuksia -Saatetaan syöttää asiakkaalle omia olettamuksia Prototyyppi +Auttaa erityisesti käyttöliittymän suunnittelussa +Toimii keskustelun avaajana ja välineenä omien ajatusten ilmaisemiselle +Karsii vääriä olettamuksia, esim: värien käyttö ja logojen paikat, kuvat kiinteistöistä kaavioiden skaalauksen muuttaminen päivätasolta tuntitasolle -Vaatii aikaa Rauinfon (Asiakkaan oma prototyyppi) hyödyntäminen Tehdään tuote iteratiivisesti ja näytetään kukin versio asiakkaalle keskustellaan puutteista / kehitystarpeista
4
28.1.2004 T-76.115 - Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö4 (10) Mittarit (1/3) - muutokset Muuttuneet vaatimukset Pakolliset 2 kpl (P101, P108) Suositeltavat 1 kpl (S210) Poistetut vaatimukset Pakolliset 1 kpl (P111) Suositeltavat 1 kpl (S211) Lisätoiminnot 1 kpl (L310) Uusia vaatimuksia (poistuneiden tilalle) Suositeltavat 1 kpl (S213) Lisätoiminnot 1 kpl (L313)
5
28.1.2004 T-76.115 - Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö5 (10) Mittarit (2/3) - asiakkaan tyytyväisyys I1-vaiheessa asiakas erittäin tyytyväinen Tuote vastaa asiakkaan odotuksia Yleistuntuma I2-vaiheesta Asiakas tyytyväinen tuotteen kehitykseen
6
28.1.2004 T-76.115 - Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö6 (10) Mittarit (3/3) - aika Aika (yhteensä 67 h) PP-vaihe: 63 h I1-vaihe: 2.5 h I2-vaihe: 1.5 h
7
28.1.2004 T-76.115 - Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö7 (10) Riskien toteutuminen Vaatimuksia ei pystytä priorisoimaan oikein Hallinnassa Projektiryhmä on kuuntelevinaan asiakasta Hallinnassa Ei-asiakaslähtöiset henkilöt tekemässä vaatimusmäärittelyä Hallinnassa? (jäävi) Ei pystytä / suostuta puhumaan asiakkaan kieltä Hallinnassa? (jäävi) Tehdään vaatimusmäärittely vain muodon vuoksi Hallinnassa
8
28.1.2004 T-76.115 - Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö8 (10) Jatkosuunnitelma Vaatimusmäärittelyssä lähes kaikki tehtävä tehty I2-katselmoinnin jälkeen asiakaspalaveri (vaatimusten tarkistus) Vaatimusmäärittely (käyttötapaukset) ohjaamaan testausta
9
28.1.2004 T-76.115 - Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö9 (10) Yhteenveto (1/2) I1-vaiheessa panostus näytti suurelta, mutta kannattanut Asiakas tyytyväinen, vähän muutoksia Vaatimusmäärittelyn avulla voidaan seurata, tehdäänkö oikeita aisioita Ryhmäpalaverit
10
28.1.2004 T-76.115 - Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö10 (10) Yhteenveto (2/2) Yleisesti asiakkaan tarpeiden kartoittamiseen kannattaa käyttää aikaa Asiaakkaan mielestä olemme ymmärtäneet toimialueen hyvin, eikä mitään oleellista ole jäänyt huomaamatta Ei merkittäviä muutoksia vaatimusmääritelydokumenttiin Välttämätön arkkitehtuurisuunnittelulle, tekniselle määritelmälle, toteutukselle ja testaukselle = koko projektille
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.