KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Liisa Jukola Kuinka harppaus alkoi? TVT-hankeraha: Kaikille ykkösille miniläppärit Kahdelle opettajalle 2 kurssia hankkeen ohjaamiseen (tekninen ja pedagoginen tuki) 10 IT-tutoria opiskelijoille Opettajien TVT-koulutuksen lisääminen Sisäpihasta rakennettiin TVT-veso
Liisa Jukola Opiskelijoiden kokemuksia N = 43 Viiden viikon käytön jälkeen Käyttö vaihtelee eri kursseilla: tarkasti rajoitettu käyttö – läppärit esillä – opiskelu Juunossa Kysymykset: mikä on muuttunut, mitä ongelmia, miten pitäisi kehittää
Liisa Jukola Mikä on muuttunut? Muistiinpanot koneelle: Helpommin, nopeammin, hyvässä järjestyksessä, lisätietoa netistä, parempi keskittyminen opetukseen Kotitehtäviä netissä, tiedostojen jakamista Tiedonhakua, esseiden kirjoittamista Monipuolisia harjoituksia, interaktiivisuus Ei mikään, vain pakolliset koneella
Liisa Jukola Mitä ongelmia? Ohjelmien käyttö Juunon ongelmat Facebookin ja pelien houkutus Hitaus, päivitykset Latausongelmat, akun kesto, Internet Explorer
Liisa Jukola Miten pitäisi kehittää? Ohjelmien käytön opetus Kaikilla kursseilla käyttöön, enemmän nettitehtäviä, pelejä Muutakin kuin muistiinpanoja, materiaalia Juunon kehittäminen Helpompi lataus, tehokkaammat koneet Nykyinen on hyvä Vähentää käyttöä
Liisa Jukola IT-TUTORIEN KOKEMUKSIA Pyydetäänkö apua ja minkälaista? –hyvin vähän, joitakin konekohtaisia ongelmia, perustaidot hallussa Mitä hyötyä itselle? –oma miniläppäri –2 kurssia –ongelmanratkaisu olisi hyvä tapa oppia uutta
Liisa Jukola JATKOSUUNNITELMIA Perusohjelmien käytön opetus perustaidot lukion alussa: Wilma, Juuno, tiedonhaku, tekijänoikeudet, tiedostojen jakaminen OPO, äidinkielen 1. kurssi, ATK-opettajat integraatio opetussuunnitelmaan: taitojen vahvistaminen 1. vuoden pakollisilla kursseilla
Liisa Jukola Lisää JATKOSUUNNITELMIA Vertaisoppiminen: tietojen ja taitojen jakaminen opettajien kesken Opettajakokoukset Kehittämisryhmä ”Kipinä” Uuden kirjoitustaidon opettaminen?