KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä 17.11.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Advertisements

Jakson 3 lähestyessä. Tarkista valinnat Wilmasta • Ryhmiä ei vaihdeta kesken jakson. • Pidä huoli, että valitset riittävästi kursseja. • Jos haluat osallistua.
Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Kuopion keskusta Riistavesi Karttula Vehmersalmi Eteläinen ja läntinen maaseutu Kuopion kansalaisopiston toiminta-alue
eTentti Jyväskylän yliopistossa
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Kanda.
Turun normaalikoulun lukio
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
MOKIA - mobiilia kiinteistönhuollon ammatillista oppimista
Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Pirteä, kesäinen opiskelijoita paikalla, jossain kohti kuvaa.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Toimivat luokkatilat Ressuun Helsingin Eteläisen piirin OSUKE -hanke.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari
Hanke: Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävän opetuksen kehittäminen Valtionavustus lukiokoulutuksen TVT:n opetuskäytöön sekä laite ja tietoverkkohankintoihin.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kurssivalinnat Ykköset, syksy Kurssit valitaan O Pääsääntöisesti numerojärjestyksessä O (opinto-opas s , 77) O etenkin VIERAAT KIELET, ÄI,
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
ATTO- aineiden suorittaminen verkkopakettien avulla on saanut omaan suosion opiskelijoiden keskuudessa; tarvittaessa apuna oli erityisopettaja tai lisäopetustilan.
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
Kiinan kieltä lukioissa
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kurssivalinnat ykkösille
Mitä tutor tekee?  opastaa uusia ykkösiä (esim. koulun käytänteet, lukkareiden teko yms.)  auttaa ykkösten tutustumisessa  esittelee koulua yseille.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
TOISEN ASTEEN MONIMUOTOTARJOTIN Etä- ja verkkotyöryhmän esitys Anett Blom, Liisa Jukola, Markus Kalmari, Jarkko Lehmuskenttä, Erja Vihervaara.
Tero Karvinenwww.iki.fi/karvinen Rivi-ilmoitus vai valomainos Näkyykö opiskelijan työ opettajalle, kurssille vai maailmalle? Haaga-Helia, Tiko-Info.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Opeka-kyselyn tulokset
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Liikesaksan perusteet II
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Muutokset matematiikan opetuksessa
OSAAMISKANSIO Nimi.
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä

Liisa Jukola Kuinka harppaus alkoi?  TVT-hankeraha: Kaikille ykkösille miniläppärit Kahdelle opettajalle 2 kurssia hankkeen ohjaamiseen (tekninen ja pedagoginen tuki) 10 IT-tutoria opiskelijoille Opettajien TVT-koulutuksen lisääminen  Sisäpihasta rakennettiin  TVT-veso

Liisa Jukola Opiskelijoiden kokemuksia  N = 43  Viiden viikon käytön jälkeen  Käyttö vaihtelee eri kursseilla: tarkasti rajoitettu käyttö – läppärit esillä – opiskelu Juunossa  Kysymykset: mikä on muuttunut, mitä ongelmia, miten pitäisi kehittää

Liisa Jukola Mikä on muuttunut?  Muistiinpanot koneelle: Helpommin, nopeammin, hyvässä järjestyksessä, lisätietoa netistä, parempi keskittyminen opetukseen  Kotitehtäviä netissä, tiedostojen jakamista  Tiedonhakua, esseiden kirjoittamista  Monipuolisia harjoituksia, interaktiivisuus  Ei mikään, vain pakolliset koneella

Liisa Jukola Mitä ongelmia?  Ohjelmien käyttö  Juunon ongelmat  Facebookin ja pelien houkutus  Hitaus, päivitykset  Latausongelmat, akun kesto, Internet Explorer

Liisa Jukola Miten pitäisi kehittää?  Ohjelmien käytön opetus  Kaikilla kursseilla käyttöön, enemmän nettitehtäviä, pelejä  Muutakin kuin muistiinpanoja, materiaalia  Juunon kehittäminen  Helpompi lataus, tehokkaammat koneet  Nykyinen on hyvä  Vähentää käyttöä

Liisa Jukola IT-TUTORIEN KOKEMUKSIA  Pyydetäänkö apua ja minkälaista? –hyvin vähän, joitakin konekohtaisia ongelmia, perustaidot hallussa  Mitä hyötyä itselle? –oma miniläppäri –2 kurssia –ongelmanratkaisu olisi hyvä tapa oppia uutta

Liisa Jukola JATKOSUUNNITELMIA  Perusohjelmien käytön opetus perustaidot lukion alussa: Wilma, Juuno, tiedonhaku, tekijänoikeudet, tiedostojen jakaminen OPO, äidinkielen 1. kurssi, ATK-opettajat integraatio opetussuunnitelmaan: taitojen vahvistaminen 1. vuoden pakollisilla kursseilla

Liisa Jukola Lisää JATKOSUUNNITELMIA  Vertaisoppiminen: tietojen ja taitojen jakaminen opettajien kesken  Opettajakokoukset  Kehittämisryhmä ”Kipinä”  Uuden kirjoitustaidon opettaminen?