Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TOISEN ASTEEN MONIMUOTOTARJOTIN Etä- ja verkkotyöryhmän esitys Anett Blom, Liisa Jukola, Markus Kalmari, Jarkko Lehmuskenttä, Erja Vihervaara.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TOISEN ASTEEN MONIMUOTOTARJOTIN Etä- ja verkkotyöryhmän esitys Anett Blom, Liisa Jukola, Markus Kalmari, Jarkko Lehmuskenttä, Erja Vihervaara."— Esityksen transkriptio:

1 TOISEN ASTEEN MONIMUOTOTARJOTIN Etä- ja verkkotyöryhmän esitys Anett Blom, Liisa Jukola, Markus Kalmari, Jarkko Lehmuskenttä, Erja Vihervaara

2 Miksi monimuoto- ja etäopetusta tarvitaan ? Nykykäsityksen mukaan oppijalta edellytetään aktiivista ja vastuullista otetta oppimisessa. Oppija määrittelee oma-aloitteisesti oppimistarpeensa, oppimisen päämääränsä sekä valitsee oppimiselleen sopivan oppimisen strategian. Vastuullinen oppija myös osallistuu oman oppimisensa arviointiin ja kykenee suhteuttamaan oppimansa vallitseviin tiedonrakenteisiinsa. Nykykäsityksen mukaan oppijalta edellytetään aktiivista ja vastuullista otetta oppimisessa. Oppija määrittelee oma-aloitteisesti oppimistarpeensa, oppimisen päämääränsä sekä valitsee oppimiselleen sopivan oppimisen strategian. Vastuullinen oppija myös osallistuu oman oppimisensa arviointiin ja kykenee suhteuttamaan oppimansa vallitseviin tiedonrakenteisiinsa. opiskelijan edellytetään vastaavan itseohjautuvasti opintojensa etenemisestä ja asettamiensa tavoitteiden saavuttamisesta opiskelijan edellytetään vastaavan itseohjautuvasti opintojensa etenemisestä ja asettamiensa tavoitteiden saavuttamisesta

3 Monimuoto-opetuksessa keskeistä on Monimuoto-opetuksessa keskeistä on 1) tuloksellisen oppimisen tukeminen erilaisin ratkaisuin (välineet, menetelmä) 1) tuloksellisen oppimisen tukeminen erilaisin ratkaisuin (välineet, menetelmä) 2)opiskelijan ja opettajan vuorovaikutuksen monensuuntaisuus ja joustavuus 2)opiskelijan ja opettajan vuorovaikutuksen monensuuntaisuus ja joustavuus 3) oppijan omaohjauksisuus sekä oppimisen arviointi oppijan itsensä suorittamana. 3) oppijan omaohjauksisuus sekä oppimisen arviointi oppijan itsensä suorittamana.

4 painopiste siirtyy opetuksesta itseohjautuvaan opiskeluun, jolloin opettajan rooli muuttuu enemmänkin opiskelun ohjaajaksi ja oppimisen tukijaksi. painopiste siirtyy opetuksesta itseohjautuvaan opiskeluun, jolloin opettajan rooli muuttuu enemmänkin opiskelun ohjaajaksi ja oppimisen tukijaksi. monimuoto-opetuksessa opettaminen siirtyy osittain opettajalta oppimateriaalin tehtäväksi. monimuoto-opetuksessa opettaminen siirtyy osittain opettajalta oppimateriaalin tehtäväksi. painopisteen siirtyy pois opettajasta ja oppilaitoksesta kohti itseohjautuvasti työskentelevää oppijaa. painopisteen siirtyy pois opettajasta ja oppilaitoksesta kohti itseohjautuvasti työskentelevää oppijaa.

5 Turun seudun etärenkaan monimuototarjotin kukin lukio panostaa vähintään kaksi kurssia monimuototarjottimeen. Kurssit tarjotaan joko - verkkokurssina tai kukin lukio panostaa vähintään kaksi kurssia monimuototarjottimeen. Kurssit tarjotaan joko - verkkokurssina tai - etäkurssina - etäkurssina Kurssit ovat avoinna kaikille Etärenkaan kouluille. Kurssit ovat avoinna kaikille Etärenkaan kouluille. Tämän lisäksi koulu voi olla video-opetusta antavana tai vastaanottavana kouluna jonkun toisen koulun kanssa. Tämän lisäksi koulu voi olla video-opetusta antavana tai vastaanottavana kouluna jonkun toisen koulun kanssa.

6 Tavoitteena toisen asteen yhteinen, monimuotoinen kurssitarjotin lukion kaikki syventävät kurssit voidaan tarjota monimuotoisesti: joko verkkokurssina tai etäopetuskurssina. lukion kaikki syventävät kurssit voidaan tarjota monimuotoisesti: joko verkkokurssina tai etäopetuskurssina. toisen asteen yhteistyö lähtee aidosti käyntiin: lukiolaiset voivat valita ammattikursseja ja ammattikoululaiset lukion kursseja. Aika ja paikka eivät ole esteenä. toisen asteen yhteistyö lähtee aidosti käyntiin: lukiolaiset voivat valita ammattikursseja ja ammattikoululaiset lukion kursseja. Aika ja paikka eivät ole esteenä.

7 Tärkeimpiä itsenäisen ja itseohjatusti etenevän opiskelijan piirteitä 1. kyky asettaa itselle opiskelutavoitteita 1. kyky asettaa itselle opiskelutavoitteita 2. lujuus säilyttää oma opiskelutyyli 2. lujuus säilyttää oma opiskelutyyli 3. taito suunnitella ja organisoida opiskeluaikaa ja - strategioita 3. taito suunnitella ja organisoida opiskeluaikaa ja - strategioita 4. tarve kehittää taitoja opiskella erilaisista materiaaleista ja erilaisia teknisiä välineitä käyttäen samoin kuin kyky opiskella sekä yksin että ryhmässä 4. tarve kehittää taitoja opiskella erilaisista materiaaleista ja erilaisia teknisiä välineitä käyttäen samoin kuin kyky opiskella sekä yksin että ryhmässä 5. rohkeus kääntyä tarvittaessa opiskeluun liittyvissä asioissa opettajan tai tutorin puoleen (Lehtinen 1990, 17). 5. rohkeus kääntyä tarvittaessa opiskeluun liittyvissä asioissa opettajan tai tutorin puoleen (Lehtinen 1990, 17).

8 Verkkokurssi avoinna koko lukuvuoden eli ilmoittautua voi koska tahansa avoinna koko lukuvuoden eli ilmoittautua voi koska tahansa tenttejä vuodessa kaksi (joulukuussa ja toukokuussa) tenttejä vuodessa kaksi (joulukuussa ja toukokuussa) kurssi on tarjottava, vaikka kurssille ilmoittautuisi vain yksi oppilas kurssi on tarjottava, vaikka kurssille ilmoittautuisi vain yksi oppilas oppimateriaali verkossa, ohjaus pääsääntöisesti verkon välityksellä oppimateriaali verkossa, ohjaus pääsääntöisesti verkon välityksellä opettajan tutorointi / päivystys / ohjaus sovitaan kurssikohtaisesti opettajan tutorointi / päivystys / ohjaus sovitaan kurssikohtaisesti yhteydenotot opettajaan sovitaan kurssikohtaisesti. Yhteydenpito voi olla "pakollistakin". yhteydenotot opettajaan sovitaan kurssikohtaisesti. Yhteydenpito voi olla "pakollistakin".

9 Etäkurssi toimii nykyisen etärenkaan kurssin periaatteiden mukaisesti eli kurssista 1/3 on lähiopetusta ja 2/3 ohjausta. toimii nykyisen etärenkaan kurssin periaatteiden mukaisesti eli kurssista 1/3 on lähiopetusta ja 2/3 ohjausta. lähiopetus voidaan antaa video-opetuksena lähiopetus voidaan antaa video-opetuksena lähiopetus annetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyöpalkissa lähiopetus annetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyöpalkissa

10 Video-opetuskurssi Video-opetuskurssi on kokonaan kontaktiopetusta Video-opetuskurssi on kokonaan kontaktiopetusta annetaan joko yhteistyöpalkissa tai koulujen sopimana muuna aikana annetaan joko yhteistyöpalkissa tai koulujen sopimana muuna aikana

11 Työvälineet oppimisalustana Moodle oppimisalustana Moodle video-ohjelmana Xenex video-ohjelmana Xenex Wilma > yhteinen hallinto-ohjelma? Wilma > yhteinen hallinto-ohjelma? laskutusperiaatteet laskutusperiaatteet

12 Palkkausehdotus etäkurssi VES etäkurssi VES video-opetuskurssi paikallinen sopimus, kerroin ehkä 1,40? video-opetuskurssi paikallinen sopimus, kerroin ehkä 1,40? verkkokurssi, mikäli se on oppilasmäärältään ns. normaali, palkkaus on 1:1. Jos oppilasmäärä on pieni, esim. 1, sovitaan palkkauksesta erikseen, esim. yksityisoppilaspalkkio verkkokurssi, mikäli se on oppilasmäärältään ns. normaali, palkkaus on 1:1. Jos oppilasmäärä on pieni, esim. 1, sovitaan palkkauksesta erikseen, esim. yksityisoppilaspalkkio

13 Monimuototarjotin yhteinen Turun seudun toisella asteella yhteinen Turun seudun toisella asteella aloitetaan lv. 07-08 aloitetaan lv. 07-08 tarjonta oltava selvillä helmikuussa 2007 tarjonta oltava selvillä helmikuussa 2007 tarjottimen sijainti koulujen omilla sivuilla sekä Oponaattorissa tarjottimen sijainti koulujen omilla sivuilla sekä Oponaattorissa selvitettävä tarjottimen ylläpitäjä (esim. yhteys Oponaattoriin) selvitettävä tarjottimen ylläpitäjä (esim. yhteys Oponaattoriin) Wilman käyttö selvitettävä Wilman käyttö selvitettävä

14 Sopivia verkko- ja etäkursseja A5, A6 A5, A6 E5 E5 MAA 11 MAA 11 MAB: jotkut syventävät kurssit MAB: jotkut syventävät kurssit ET1, ET2, ET3 ET1, ET2, ET3 TT2, TT3 TT2, TT3 OPO2 OPO2

15 FF3,FF4 FF3,FF4 HI5,HI6 HI5,HI6 YH3,YH4 YH3,YH4 GE4 GE4 UE5 UE5 MU 5, KU5 MU 5, KU5

16 Video-opetuskursseja lyhyet kielet (2. kurssista lähtien) lyhyet kielet (2. kurssista lähtien) pitkät harvinaiset kielet pitkät harvinaiset kielet jotkut matematiikan kurssit jotkut matematiikan kurssit

17 Ammatti-instituutti tarjoaa hygieniapassi hygieniapassi liiketalouden kursseja, mm. talousmatekmatiikkaa liiketalouden kursseja, mm. talousmatekmatiikkaa tietotekniikan kursseja tietotekniikan kursseja


Lataa ppt "TOISEN ASTEEN MONIMUOTOTARJOTIN Etä- ja verkkotyöryhmän esitys Anett Blom, Liisa Jukola, Markus Kalmari, Jarkko Lehmuskenttä, Erja Vihervaara."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google