Osallistumisen ja yhteisöllisyyden edistäminen vanhustyössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Diabeteshoitotyön osaaminen
Advertisements

LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
MISTÄ OIKEIN ON KYSE?.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
KOTIKÄYNTITYÖ.
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Koulutuksen toteutus - vammaispalvelujen valtakunnallinen kehittämishanke/ P-K - Yksi naapureista –hanke/Kehitysvammaisten Palvelusäätiö Koulutuksen aikataulu.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN JA KOTIKUNTOUTUS
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
SUOMEN GERONOMILIITTO RY Työelämän edustaja ja uusi tulokas vanhustyön kentällä Arvot ja perustehtävä - ikääntyvien hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden.
Tutkintosuoritusten arviointi
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Työpaikkakouluttajan ABC
Mielenterveys kuntoutus
Toimintakyvyn arviointi
Työpaikkakouluttajan ABC
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
Liikunnan arviointi luokilla
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Hoito- ja kasvatustyö lastensuojelun sijaishuollossa - erikoistumisopinnot 30 op Yleisiä tavoitteita Opiskelija jäsentää ja kehittää työtään moniammatillisessa.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Näyttöön perustuvan tehohoitoympäristön suunnittelu potilaan ja perheenjäsenten näkökulmasta Tiina Koskela, TtM-opiskelija.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
ASEPTIIKKA Marianne Niinimäki.
Toisen koti työympäristönä Asiakkaan koti Asiakkaan ehdoilla toimiminen Kodin olosuhteet: Ergonomian toteuttaminen kotioloissa esim. vuodekorkeus Erilaisia.
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
Diaesitys työterveyshuollon esimiesten vertaisfoorumipilottiin Toisesta diasta alkaa esitys vertaistuesta. Voit lisätä tähän alkuun omaa tekstiäsi.
Työryhmä Pirjo Näkki, Sirppa Kinos, Eva Juslin, Raija Lundahl, Marjut Arola
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
Mitä on Avoin ja mukaanottava yhteisöllisyys
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Koti hoitoympäristönä
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Liikunnan Perusopinnot
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Liikunnan Perusopinnot
Dialogisuus asiakastyössä
IKINÄ- kaatumisten ehkäisyn verkostoiltapäivä
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Osallistumisen ja yhteisöllisyyden edistäminen vanhustyössä Tutkinnon osa: Osallistumisen ja yhteisöllisyyden edistäminen vanhustyössä Tutkinnon osan tavoitteena on tarjota tutkinnon suorittajalle mahdollisuutta kehittää laadukkaassa hoitotyössä tarvittavaa keskeistä osaamista, arvoja ja asennetta. Avainsanat: Kokonaisvaltainen; asiakaskeskeinen; vanhustyö; tulevaisuusnäkymä; osallistuminen ja yhteisöllisyys; vuorovaikutus Oppimistulos: Kommunikaatio ja vuorovaikutustaidot Opiskelija / työntekijä osaa käyttää luovasti erilaisia vuorovaikutustaitoja ammatillisen vuorovaikutussuhteen luomiseksi ikääntyvän, hänen läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa, tiedottaa omalta osaltaan työryhmää ikääntyvän terveyteen liittyvistä asioita. Oppimistulos: Ammatilliset arvot Opiskelija / työntekijä osaa soveltaa eettisiä periaatteita ja arvoja varmistaen asiakaskeskeisen lähestymistavan, pohtia oman ammatillisen vastuunsa laajuutta. Oppimistulos: Osallistuminen ja yhteisöllisyys: arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikääntyvien hoitaa, ottaen huomioon asiakkaan voimavarat, käyttää ammatillisia tietoja ja taitoja työskennellessään ikääntyvien, heidän perheidensä ja läheistensä kanssa edistäen omatoimisuutta ja asiakaslähtöistä työskentelytapaa, edistää osallistumista sekä yhteisöllisyyttä ohjaten ja tukien ikääntyviä henkilöitä päivittäisissä toiminnoissa kuntouttavaa työotetta käyttäen, arvioida ja edistää ympäristön turvallisuutta ja yksilön turvallisuuden tunnetta sekä tunnistaa ja ehkäistä kaltoinkohtelua.

Kommunikointi- ja vuorovaikutustaidot Tiedot Opiskelijan täytyy osoittaa, että hän ymmärtää ja osaa keskustella käyttäen erilaisia kommunikoinnin muotoja (verbaalinen, non-verbaalinen, kehon kieli) yleiset kommunikaation esteet (kieli, sairaus, ikääntyminen, ympäristö) havainnoinnin merkityksen haastavan käytöksen laukaisevat tekijät tietosuojaan liittyviä lainalaisuuksia asiakaspalvelun ja tietojen käsittelyn Taidot Opiskelijan tulee osoittaa, että hän osaa käyttää asianmukaisia kommunikaatiotaitoja luodakseen luotettavan suhteen asiakkaan, hänen läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa kehittää suotuisia olosuhteita löytääkseen ratkaisuja olemassa olevien tai mahdollisten kommunikaation esteiden ylittämiseksi käyttää tehokkaita havainnointitaitoja edistääkseen parantumista ja itsenäisyyttä soveltaa asianmukaisia määräyksiä tiedottaa ja raportoida työryhmälle ja muille yhteistyökumppaneille Osaaminen Opiskelija on pätevä/osaa käyttää erilaisia kommunikoinnin muotoja ja menetelmiä tilanteesta riippuen käyttää erilaisia kommunikoinnin muotoja edistääkseen itsenäisyyttä ja toipumista tarjota tukea ikääntyville kehittääkseen heidän kommunikointikykyjään jakaa asianmukaista tietoa terveydenhuollon ammattilaisten ja muiden työryhmän jäsenten kanssa

Ammatilliset arvot Tiedot Opiskelijan täytyy osoittaa, että hän ymmärtää ja osaa keskustella tasa-arvosta ja monimuotoisuudesta vanhustenhuollon eettisistä kysymyksistä arvoista, jotka tukevat laadukasta hoitotyötä ennakkoluulojen, stereotypioiden ja syrjinnän vaikutuksesta yksilöön arvoista, jotka varmistavat laadukasta hoitoa, ihmisarvoa, kunnioitusta, valintoja, yksityisyyttä ja luottamuksellisuutta ammatillisesta vastuullisuudesta ja omista rajoista käytännössä Taidot Opiskelijan tulee näyttää, että osaa soveltaa eri tavoin tasa-arvoa ja monimuotoisuutta kunnioittaa ikääntyvien, heidän elämänkokemustaan, mieltymyksiään ja valintojaan osoittaa halukkuutta ottaa vastuuta teoista, ammatillisista vaatimuksista ja kehittämisen jatkumisesta soveltaa arvoja, jotka tukevat laadukasta hoitoa; ihmisarvo, kunnioitus, valinta, yksityisyys, luottamuksellisuus työskennellä eettisten periaatteiden mukaan Osaaminen Opiskelija on pätevä/osaa edistää ikääntyvien oikeuksia ja monimuotoisuutta asettaa ja ylläpitää ammatillisia rajoja toimia laatuperiaatteiden mukaan ja edistää ammatillista kehitystä ja elinikäistä oppimista toimia oman ammatin laillisten ja eettisten rajojen mukaisesti tunnistaa omat arvonsa ja periaatteensa ja miten ne voivat hoidossa vaikuttaa ikääntyviin

Osallistumisen ja yhteisöllisyyden edistäminen Tiedot Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä tarkoittavat asiakaslähtöinen työtapa käsitteet osallistuminen, vaikuttaminen ja voimaantuminen fyysiset ja psykososiaaliset ikääntymismuutokset perusperiaatteet (ravitsemus, henkilökohtainen hygienia, ympäristön esteettisyys, liikkuminen) ja niiden tärkeys ikääntyvien tarpeiden arviointi ja hoidon suunnittelu kuinka ylläpidetään turvallista työympäristöä ikääntyvien turvaaminen ja kaltoin kohtelun tunnistaminen Taidot Opiskelija osaa soveltaa asiakaskeskeisiä työtapoja kannustaa ikääntyvien osallistumista ja itsemääräämisoikeutta edistää omatoimisuutta edistää liikuntakykyä, päivittäisiä toimintoja ja ihmisten välistä vuorovaikutus käyttää arviointimenetelmiä asiakkaan tarpeiden määrittelyyn ja hoidon suunnitteluun rakentaa ja ylläpitää turvallista hoitoympäristöä tunnistaa kaltoinkohtelua ja raportoida sen mukaisesti Osaaminen Opiskelija on pätevä/osaa edistää ikääntyvien sosiaalista osallisuutta kannustamalla sosiaalisiin tilanteisiin osallistumista edistää turvallisuuden tunnetta yksilöllisessä hoitotyössä osaa arvioida riskejä tukee yksilöitä heidän päivittäisissä toimissaan käyttää asianmukaisia arviointivälineitä käyttää potilassiirtotekniikoita, tulehduksen ennaltaehkäisymenetelmiä