Harjoitukset ja niiden tarkoitus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
Pro-Skillsin taustafilosofia
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Matematiikan oppiminen.
Työrauha ja haastavat tilanteet
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Lasten osallisuutta kartoittamassa
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Kognitiivinen psykologia tutkii
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Oppimisorientaatioita
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Mitä on oppiminen? …ja sen mielekkyys. Oma nimi ja oppiminen Pohdi oman nimesi kautta, mitä asioita liität oppimiseen verbejä tai adjektiivejä käyttäen.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Esityksen transkriptio:

Harjoitukset ja niiden tarkoitus

KOKEMUKSELLINEN OPPIMINEN (Kolb) Välitön omakohtainen kokemus Aktiivinen, kokeileva toiminta Reflektiivinen havainnointi Johtopäätökset

OPPIMINEN YKSILÖTASOLLA Oppimisessa on aina kyse - tiedosta - ongelmien ratkaisusta - omien ja toisten arvojen ja uskomusten kyseenalaistamisesta - vääristymien tunnistamisesta

OPPIMINEN YKSILÖTASOLLA Laatii tavoitteita ja suunnitelmia Käyttää valinnanvapautta ja turvautuu rationaaliseen pohditaan Omaa tahdonvoimaa Harjoittaa itsehillintää ja itsekuria Pitää itseään autonomisena

OPPIMINEN YKSILÖTASOLLA Mitä autonomisempi yksilö on, sitä todennäköisemmin hän sitoutuu uudistavaan oppimiseen Yksilötasolla kriittinen ominaisuus Henkilökohtainen autonomia suosii kokeilua, yritystä ja erehdystä sekä ajattelun että tekojen tasolla - tekeminen tuo kokemusta ja selventää ajatuksia => Ajattelun ja toiminnan keskinäinen vuorovaikutus => piilevän tietovarannon kasvu => intuitiivisia ongelmanratkaisuja

OPPIMINEN YKSILÖTASOLLA REFLEKTIO Prosessi, jonka kautta kriittisesti pyrimme tulkitsemaan jonkun kokemuksen ja määrittelemään sille merkityksen a) Harkintamme voi keskittyä ongelman sisältöön - mitkä asiat ovat yhteydessä ongelmaan ja mitkä jäävät sen ulkopuolelle b) Vertailemme erilaisia ratkaisustrategioita ja suunnittelemme ongelmanratkaisuprosessin c) Onko kyseinen asia edes ongelma - miksi se ylipäänsä pitäisi ratkaista eli perusteiden reflektointi

OPPIMINEN YKSILÖTASOLLA REFLEKTIO Muuttumisen edellytys, mutta se ei kuitenkaan ole itsestään syttyvä tapahtuma Tarvitsee a) sopivaa ympäristöä b) laukaisevia tapahtumia Laukeaa, kun me havaitsemme jonkin tiedon olevan ristiriitaista tai kun me me jostain syystä kyseenlaistamme tiedonlähteen

OPPIMINEN YKSILÖTASOLLA REFLEKTIO Aikuinen saattaa vastustaa omien uskomustensa kyseenalaistamista Hän saattaa vastustaa myös sosiaalisten ja kulttuuristen arvojärjestelmien kanssa ristiriidassa olevia asioita

OPPIMINEN YKSILÖTASOLLA ITSENSÄ KYKENEVÄSKI TUNTEMINEN Uudistavaan oppimiseen liittyy usein ahdistuneisuuden kokemus - vanhasta ja totutusta luopuminen saattaa olla tuskallista - ihminen, joka ei tunne itseään edes jossakin kykeneväksi, on voimaton lähtemään muutosprosessiin Itseensä luottavalle oppijalle muutoksen kokemus voi olla kauttaaltaan positiivinen On syytä korostaa, että oppijan voimistaminen/vahvistaminen, omien voimavarojen vapauttaminen (empowerment) on sekä uudistavan oppimisen tavoite että edellytys

OPPIMINEN YKSILÖTASOLLA ITSEOHJAUTUVUUS Uudistava oppimisprosessi tuottaa itseohjautuvuutta, mutta toisaalta oppijan on ensin oltava itseohjautuva tai ainakin itseohjautuvuuden taitoja, jotta oppiminen yleensä edes käynnistyy Edellyttää - kyseenalaistamisen taitoa, - ymmärtämisen tarkkailua, - kriittistä ajattelua, ja - hyvää lukutaitoa On oltava myös uskomus, että hänellä on oikeus ohjata omaa oppimista

Minkälaisia harjoituksia asioita joita ei ehkä ole tullut ajatelleeksi pyrkivät voimaannuttamaan näkemään positiivisia asioita

Ryhmätyö mikä harjoitus tuntui helpolta? mikä harjoitus oli vaikea? miksi? mikä harjoitus oli vaikea? mitä opin harjoituksista?

Harjoitukset Stressi Positiiviset näkökohdat Elinvoimaisuus/ energisyys Asennoituminen ja ahdistu Rajoitusten kanssa selviäminen Selviämistaitojen opettelu Asioiden muuttaminen, johon voi vaikuttaa Positiivinen ajattelu suhteessa oireeseen Onnellisuus Muilta oppiminen