Kasvatustieteen päivät, Oulu Epävarmuus opintoalasta ja opintoihin kiinnittymättömyys yliopisto-opinnoissa Mirka Mäkinen Turun yliopisto Kasvatustieteiden laitos
Kasvatustieteen päivät, Oulu Taustaa Yliopisto-opintojen alkuvaiheessa opiskelijat kokevat usein epävarmuutta alanvalinnastaan (mm. Kuittinen, Rautopuro & Väisänen 1997). Sitoutumista yliopisto-opintoihin heikentää, jos opiskelija kokee olevansa väärällä opintoalalla (mm. Vuorinen & Valkonen 2005). Opintoihin kiinnittymisen on havaittu olevan yhteydessä sekä opintojen etenemiseen että opintojen loppuun saattamiseen (Rautopuro & Väisänen 2002).
Kasvatustieteen päivät, Oulu Menetelmä verkkokysely (Webropol) vastaajat satunnaisotannalla otos 4000 (perusjoukosta n=5649) perusjoukko vuosina 1997, 1999, 2001, 2003 ja 2005 Turun yliopistossa aloittaneet perustutkintoa suorittavat, läsnäolevaksi ilmoittautuneet opiskelijat, poislukien englanninkielisten maisteriohjelmien opiskelijat
Kasvatustieteen päivät, Oulu Varmuus alan valinnasta Muokattu Kuittisen, Rautopuron ja Väisäsen (1997) tutkimuksessa olleen kysymyksen pohjalta. Koetko olevasi oikealla opiskelualalla? Valitse yksi tilannettasi parhaiten kuvaava vaihtoehto. o Olen ep ä varma valinnastani; joku muu ala olisi voinut olla sopivampi. o Valinta tuntuu melko varmalta, mutta jokin toinenkin ala olisi voinut olla mahdollinen. o Valinta tuntuu ainoalta oikealta, muu ala ei tulisi kysymykseen. o En osaa sanoa.
Kasvatustieteen päivät, Oulu Opiskeluun kiinnittymättömyys Summamuuttuja rakentui seuraavista IGSO -mittarin kolmannen version kiinnostuksen puutetta mittaavista väittämistä (Mäkinen 2003). Vastaukset: viisiportainen Likert -asteikko, jossa 1 = täysin eri mieltä… 5 = täysin samaa mieltä. Opiskeluun kiinnittymättömyys –summamuuttuja (Cronbach α =.76) Minun on vaikea löytää opiskelulleni selvää merkitystä. Opintojeni sisällöt eivät jaksa motivoida minua. Koen olevani vieraantunut nykyisistä opinnoistani.
Kasvatustieteen päivät, Oulu n=2258 vastausprosentti 56,7 71 % naisia keski-ikä (mediaani) 24 vuotta opintojen aloitus 1995 – 2006 69 % koki olevansa päätoimisia opiskelijoita 95 % oli suorittanut ylioppilastutkinnon Vastaajat
Kasvatustieteen päivät, Oulu VARMUUS OPINTOALAN VALINNASTAn% epävarma29413 melko varma ainoa oikea ala (täysin varma)63628 en osaa sanoa392 YHTEENSÄ Opiskelijoiden varmuus opintoalansa valinnasta
Kasvatustieteen päivät, Oulu Opiskelijoiden varmuus opintoalastaan ikäryhmän mukaan
Kasvatustieteen päivät, Oulu Varmuus opintoalasta suhteessa aiempiin opintoihin ja tieteenalaan Avoimessa yliopistossa opiskelu ennen yliopisto- opintoja näyttäisi lisäävän opiskelijan varmuutta oikean opintoalan valinnasta (Pearson Χ 2 : 23,2882, df=2, p= ). Eri tieteenaloilla opiskelevien opiskelijoiden kokemukset alan valintansa varmuudesta erosivat toisistaan tilastollisesti merkitsevästi (Pearson Χ 2 : 190,290, df=18, p=.00000).
Kasvatustieteen päivät, Oulu Tutkinnon suorittamisaikeet eriasteisesti opintoalastaan varmoilla opiskelijoilla n=2197
Kasvatustieteen päivät, Oulu Kiinnittymättömyys -väittämät
Kasvatustieteen päivät, Oulu Opintoihin kiinnittymättömyys eriasteisesti alanvalinnastaan varmoilla opiskelijoilla n=2198
Kasvatustieteen päivät, Oulu Opintoihin kiinnittymättömyys sen mukaan aikooko opiskelija suorittaa tutkinnon n=2233
Kasvatustieteen päivät, Oulu Lopuksi Alanvalinnan varmuuteen olivat yhteydessä mm. opiskelijan ikä, opintojen kesto, ennen yliopisto- opiskelua suoritetut avoimen yliopiston opinnot ja tieteenala. Varmuus oikealla opintoalalla olemisesta vaikutti olennaisesti aikomukseen suorittaa tutkinto nykyisessä koulutuksessa. Alanvalinnan varmuus ja opintoihin kiinnittymättömyys olivat yhteydessä toisiinsa.
Kasvatustieteen päivät, Oulu Lähteet Kuittinen, M., Rautopuro, J. & Väisänen, P Joensuun yliopiston uusien opiskelijoiden opintokokemukset syksyllä Joensuun yliopisto. Hallintoviraston raportteja ja selvityksiä N:o 18. Mäkinen, J University Students’ General Study Orientations. Theoretical background, measurements, and practical implications. Turun yliopisto. Turun yliopiston julkaisuja, sarja B, osa 262. Rautopuro, J. & Väisänen, P Yliopisto-opintoihin sitoutumisen ja tavoiteorientaation merkityksestä. Kasvatus 33 (1), Vuorinen, P. & Valkonen, S Ammattikorkeakoulu ja yliopisto yksilöllisten koulutustoiveiden toteuttajana. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimusselosteita 25.
Kasvatustieteen päivät, Oulu Tutkimuksesta raportoitu aiemmin Mäkinen, Mirka Opiskelijaelämää vai opiskelua ja elämää. Raportti Turun yliopiston opiskelijakyselystä vuonna Turun yliopisto. Rehtorinviraston julkaisusarja 5/2006.