23.-24.11.2006Kasvatustieteen päivät, Oulu Epävarmuus opintoalasta ja opintoihin kiinnittymättömyys yliopisto-opinnoissa Mirka Mäkinen Turun yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel , fax (08) • Kiinnostaako kauppatieteiden opiskelu Oulun.
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Kasvatuskumppanuus- koulutuspalautteet Kaste -arvioinnin koonti Vastaajia 43 Kysely tehty toukokuussa 2010 Paula Korkalainen.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Turvallisuustutkinnot
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Opettajat Suomessa Pedagoginen toimikunta Heljä Misukka koulutusasiain päällikkö Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
Hitaasti opinnoissaan etenevät nuoret: korkeakouluopintoihin hakeutumisen motiivit ja kokemukset opiskeluympäristöstä Vesa Korhonen, Tampereen yliopisto,
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Janne Junes Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Tutkimus varasto-virtaussysteemin.
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Toteut Tavoite, kaikki AMK:t AMKH esitys 12.2 OPM vastine 27.2 AMKH tarkis. tavoite Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden osuus.
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
SCI-opiskelijoiden hyvinvointiselvitys
Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen.
Suomen koulutusjärjestelmä
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampere Palaute puhuu - seuranta-aineistojen hyödyntäminen laitoksilla Leena Ahrio Reeta Eloranta.
Valmistuneiden seuranta. Seurannan tausta ja kohderyhmä  Valmistuneiden nykyisten tilanteiden selvittäminen ja seurannan mallin luominen  Ammattiopistoissa.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Opiskelijakyselyt Tampereen yliopistossa Leena Ahrio,
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Tavoitteen asettaminen: tunnusluvut 1 Toteutuma 2007 Toteutuma 2008 OPM tavoite v Tavoite 2012 Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden.
FT, Yliopistonlehtori Taina Kinnunen, kulttuuriantropologia ”If I can find a good job, I may stay” ULKOMAALAISTEN TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN INTEGROITUMINEN.
Avoimen yliopiston pedagoginen kahvila
Toimitilapalvelujen tuottaminen, 2 ov
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Opettajatutoreiden info Opiskelijoiden kansainvälistymistä tukevat mahdollisuudet tekniikan yksikössä Tekijä, pvm.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa Tuure Pitkänen SYL:n hallituksen jäsen.
Aikuiskasvatustieteen tutkijatapaaminen Rovaniemi YLIOPISTOKOULUTETTUJEN NUORTEN AIKUISTEN ELÄMÄÄN TYYTYVÄISYYDEN JA ELÄMÄNÄHALLINNAN HAASTEET.
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
Pre-evaluaatio henkilökunnalle Kati Hämäläinen, sairaanhoitaja EPSHP / tehostetun hoidon toimintayksikkö
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen: valikoituja tuloksia Simo Aho Ari Mäkiaho.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Erilaisia vaihtoehtoja….
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Työhyvinvointikysely - Jyväskylän yliopisto 2011
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
OKM TIEDONKERUUT Ylitarkastaja Jukka Haapamäki.
Uraseurantakysely vuosina
Kahden tutkinnon polku
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Ylioppilastutkinnosta
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Lukiolaisen jatko-opinnot
Esityksen transkriptio:

Kasvatustieteen päivät, Oulu Epävarmuus opintoalasta ja opintoihin kiinnittymättömyys yliopisto-opinnoissa Mirka Mäkinen Turun yliopisto Kasvatustieteiden laitos

Kasvatustieteen päivät, Oulu Taustaa  Yliopisto-opintojen alkuvaiheessa opiskelijat kokevat usein epävarmuutta alanvalinnastaan (mm. Kuittinen, Rautopuro & Väisänen 1997).  Sitoutumista yliopisto-opintoihin heikentää, jos opiskelija kokee olevansa väärällä opintoalalla (mm. Vuorinen & Valkonen 2005).  Opintoihin kiinnittymisen on havaittu olevan yhteydessä sekä opintojen etenemiseen että opintojen loppuun saattamiseen (Rautopuro & Väisänen 2002).

Kasvatustieteen päivät, Oulu Menetelmä  verkkokysely (Webropol)  vastaajat satunnaisotannalla  otos 4000 (perusjoukosta n=5649)  perusjoukko vuosina 1997, 1999, 2001, 2003 ja 2005 Turun yliopistossa aloittaneet perustutkintoa suorittavat, läsnäolevaksi ilmoittautuneet opiskelijat, poislukien englanninkielisten maisteriohjelmien opiskelijat

Kasvatustieteen päivät, Oulu Varmuus alan valinnasta Muokattu Kuittisen, Rautopuron ja Väisäsen (1997) tutkimuksessa olleen kysymyksen pohjalta. Koetko olevasi oikealla opiskelualalla? Valitse yksi tilannettasi parhaiten kuvaava vaihtoehto. o Olen ep ä varma valinnastani; joku muu ala olisi voinut olla sopivampi. o Valinta tuntuu melko varmalta, mutta jokin toinenkin ala olisi voinut olla mahdollinen. o Valinta tuntuu ainoalta oikealta, muu ala ei tulisi kysymykseen. o En osaa sanoa.

Kasvatustieteen päivät, Oulu Opiskeluun kiinnittymättömyys  Summamuuttuja rakentui seuraavista IGSO -mittarin kolmannen version kiinnostuksen puutetta mittaavista väittämistä (Mäkinen 2003).  Vastaukset: viisiportainen Likert -asteikko, jossa 1 = täysin eri mieltä… 5 = täysin samaa mieltä. Opiskeluun kiinnittymättömyys –summamuuttuja (Cronbach α =.76) Minun on vaikea löytää opiskelulleni selvää merkitystä. Opintojeni sisällöt eivät jaksa motivoida minua. Koen olevani vieraantunut nykyisistä opinnoistani.

Kasvatustieteen päivät, Oulu  n=2258  vastausprosentti 56,7  71 % naisia  keski-ikä (mediaani) 24 vuotta  opintojen aloitus 1995 – 2006  69 % koki olevansa päätoimisia opiskelijoita  95 % oli suorittanut ylioppilastutkinnon Vastaajat

Kasvatustieteen päivät, Oulu VARMUUS OPINTOALAN VALINNASTAn% epävarma29413 melko varma ainoa oikea ala (täysin varma)63628 en osaa sanoa392 YHTEENSÄ Opiskelijoiden varmuus opintoalansa valinnasta

Kasvatustieteen päivät, Oulu Opiskelijoiden varmuus opintoalastaan ikäryhmän mukaan

Kasvatustieteen päivät, Oulu Varmuus opintoalasta suhteessa aiempiin opintoihin ja tieteenalaan  Avoimessa yliopistossa opiskelu ennen yliopisto- opintoja näyttäisi lisäävän opiskelijan varmuutta oikean opintoalan valinnasta (Pearson Χ 2 : 23,2882, df=2, p= ).  Eri tieteenaloilla opiskelevien opiskelijoiden kokemukset alan valintansa varmuudesta erosivat toisistaan tilastollisesti merkitsevästi (Pearson Χ 2 : 190,290, df=18, p=.00000).

Kasvatustieteen päivät, Oulu Tutkinnon suorittamisaikeet eriasteisesti opintoalastaan varmoilla opiskelijoilla n=2197

Kasvatustieteen päivät, Oulu Kiinnittymättömyys -väittämät

Kasvatustieteen päivät, Oulu Opintoihin kiinnittymättömyys eriasteisesti alanvalinnastaan varmoilla opiskelijoilla n=2198

Kasvatustieteen päivät, Oulu Opintoihin kiinnittymättömyys sen mukaan aikooko opiskelija suorittaa tutkinnon n=2233

Kasvatustieteen päivät, Oulu Lopuksi  Alanvalinnan varmuuteen olivat yhteydessä mm. opiskelijan ikä, opintojen kesto, ennen yliopisto- opiskelua suoritetut avoimen yliopiston opinnot ja tieteenala.  Varmuus oikealla opintoalalla olemisesta vaikutti olennaisesti aikomukseen suorittaa tutkinto nykyisessä koulutuksessa.  Alanvalinnan varmuus ja opintoihin kiinnittymättömyys olivat yhteydessä toisiinsa.

Kasvatustieteen päivät, Oulu Lähteet Kuittinen, M., Rautopuro, J. & Väisänen, P Joensuun yliopiston uusien opiskelijoiden opintokokemukset syksyllä Joensuun yliopisto. Hallintoviraston raportteja ja selvityksiä N:o 18. Mäkinen, J University Students’ General Study Orientations. Theoretical background, measurements, and practical implications. Turun yliopisto. Turun yliopiston julkaisuja, sarja B, osa 262. Rautopuro, J. & Väisänen, P Yliopisto-opintoihin sitoutumisen ja tavoiteorientaation merkityksestä. Kasvatus 33 (1), Vuorinen, P. & Valkonen, S Ammattikorkeakoulu ja yliopisto yksilöllisten koulutustoiveiden toteuttajana. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimusselosteita 25.

Kasvatustieteen päivät, Oulu Tutkimuksesta raportoitu aiemmin Mäkinen, Mirka Opiskelijaelämää vai opiskelua ja elämää. Raportti Turun yliopiston opiskelijakyselystä vuonna Turun yliopisto. Rehtorinviraston julkaisusarja 5/2006.