Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Satakunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan foorumi
Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
Kokemuksia historiakerhosta
Yrittäjyysopetusmenetelmä Lasten ja nuorten hoidon- ja kasvatuksen koulutusohjelma; varhaiskasvatus.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Harvialan koulu ja päiväkoti
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
Hyvät Minät -pilotti – Tavoitteet Alkanut maaliskuussa 2012 Kehittää draamakasvatuksen menetelmiä esiopetuksen ja alakoulujen tunnetaitokasvatukseen.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Suuttumuksen hallinta
ART-OHJELMAT.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Infoa tutoropettajille
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Vanhempainilta
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Ideointia Oulussa
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Ohjelmointiharjoitus
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Laaja-alainen arviointi
PSYA11 Kandidaatintutkielma
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kiva Koulu-kyselyn hyödyntäminen
. Käytännön kokemuksia /
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella Minna Tuovinen Johanna Takaniemi

Taidot taskuun -tuntien tausta-ajatus Taskutuntien ideana on tukea oppilaiden sosiaalisten taitojen, työskentely- ja empatiataitojen kehittymistä sekä tunteiden tunnistamisen ja ilmaisemisen kykyä. Taidot taskuun -tunnit pohjautuvat ART- menetelmään (Aggression Replacemant Training). Keskeistä menetelmässä on itse tekemällä oppiminen eli toiminnallinen oppiminen positiivisen mallin kautta.

Ohjelman sisältö Ohjelma sisältää kokonaisuudessaan 55 eri taitoa. Näistä taidoista meidän koulussamme harjoiteltiin esim. lukuvuonna 2013–2014 seuraavia taitoja: Kuunteleminen Tehtävään keskittyminen Kohteliaisuuden sanominen Anteeksi pyytäminen Omien tunteiden tunnistaminen Toisen tunteiden tunnistaminen Reilu peli Itsensä hillitseminen Neuvotteleminen Epäonnistumisesta selviytyminen

Tunnin rakenne Tunnin aiheena olevaa taitoa harjoitellaan rooliharjoituksen avulla. Esimerkiksi tehtävään keskittymisen -taidon vaiheet: Jos joku tai jokin häiritsee sinua, laske viiteen. Sano itsellesi: ”En katso enkä kuuntele, jatkan työskentelyäni.” Jatka työskentelyäsi. Kehu itseäsi: ”Hyvä minä! Minä tein sen!” Opettajat näyttävät mallin, kuinka taitoa harjoitellaan. Tämän jälkeen oppilaat ryhtyvät harjoittelemaan annetun mallin mukaan.

Tuntien lisäksi koulussamme järjestetään Taidot taskuun -kerhoja. Taidot taskuun -tunteja pidetään yhteistyössä koulutuksen saaneiden opettajien kanssa. Tuntien lisäksi koulussamme järjestetään Taidot taskuun -kerhoja. Koulumme on edelleen mukana myös KiVa Koulu -ohjelmassa. Ohjelmat toimivat hyvin rinnakkain ja täydentävät toisiaan. Pääsääntöisesti 1.-luokilla ja 4.-luokilla on KiVa Koulu -oppitunnit. Yhdysluokilla on Taidot taskuun -tunnit ja KiVa Koulu -oppitunnit vuorovuosin Kaikilla muilla luokilla on Taidot taskuun -tunnit

Koko koulun tasolla toteutettuna ART-ohjelman on todettu vahvistavan lasten tunnetaitoja sekä kasvattavan koulun yhteisöllisyyttä ja kannustavaa toimintakulttuuria. Koulussamme toteutettiin menetelmää mm. pienryhmätoimintana kevään 2013 aikana. Tulokset olivat myönteisiä ja oppilaat pitivät nk. taskutunneista. Syksyllä 2013 laajensimme kokeilun vähitellen koko koulun kattavaksi. Tällä hetkellä Taidot taskuun-tunnit ovat tärkeä osa perustyötämme.