Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kunnat työnantajina • Suomen 320 kuntaa ja noin 140 kuntayhtymää toimivat itsenäisiä työnantajia • Työpaikkamme sijoittuvat halki Suomen: voit valita.
Advertisements

Viestintä ruotsin kielellä Viestintä muilla kielillä Projektinhallinta- taidot Yritystoiminnan perusteiden tuntemus Oman alan käytännön taidot.
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Työpaikkaohjaajakoulutus
CASE: Video-oppimateriaalin valmistus ja käyttö opetuksen tukena
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Lukiokoulutus lähemmäksi työelämää! Opinto-ohjaajan rooli on yhä tärkeämpi. Teini-ikäisten koulutuksessa enemmän tekemistä. Teoria –annos vasta sen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Tekijät ja tehtävät kohtaavat Toiminta mielekästä ja turvallista kaikille osapuolille Toiminta hyvin organisoitua ja johdettua Osallistuminen ja vaikuttaminen.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN TURUN AMMATTI- INSTITUUTTI TALOTEKNIIKKA 5ov.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
OSAAMISINTENSIIVISEN YRITTÄJYYDEN EDISTÄMINEN JA UUDEN LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMINEN = OiLi
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
MIKÄ ON TANDEM? Ammatillisia opintoja yläkoulun aikana Tekniikkaa ja teknologiaa Ensimmäisenä Suomessa peruskoulun & ammattioppilaitoksen opintoja yhdessä.
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Mitä opetan ammatillisessa?
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Mitä opetan peruskoulussa? (Tärkeimmät sisällöt) Kyösti Blinnikka
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Kurssin suunnittelu Timo Laukkanen, Ville Lilja, Otto Mustonen, Timo Räsänen, Kari Saari ja Kaisa Västilä A!Peda Intro (26)
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Arviointi osana oppimisprosessia
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
VALMA-koulutus Edupolissa
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TET =Työelämään tutustuminen
Borgarnes, Islanti ( ).
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Opiskelijan ohjaaminen
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Yhdessä sisältöä asiakkaiden käyttöön Käyttäjälähtöisyys
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
TET =Työelämään tutustuminen
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Esityksen transkriptio:

Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Toni Ratinen Esine suunnittelun- ja valmistuksen koulutusohjelma, metalliala (artesaani) Metallitekniikoita, tuotesuunnittelua, esitystekniikoita, erityistekniikoita, plastista sommittelua, yritystietoutta integroituna ammattiopintoihin

Miten opetan? (Käytännön opetusmenetelmäni, oppimisen tukimenetelmät, oppimateriaali)? Perusteet: teoria ja havainnollistaminen Runsaasti henkilökohtaista ohjausta, johtuen harjoitustöiden yksilöllisyydestä Kannustusta oma-aloitteisuuteen, itsenäiseen ongelmanratkaisuun sekä itsenäiseen työskentelyyn Simuloidut asiakastilanteet Oikeiden asiakastöiden teettäminen opiskelijoilla

Mitä haasteita? Saada koulutukseen sopivaa opiskelija-ainesta Levittää oikeanlaista tietoa artesaanikoulutuksesta Monet mieltävät alan puhtaasti ”taiteen tekemiseksi”, tämä asettaa vääränlaisia odotuksia hakijoille Saada oma aika riittämään tasapuolisesti kaikille opiskelijoille, johtuen harjoitustöiden yksilöllisyydestä ”Näkemyksen” opettaminen Oikeiden asiakastöiden teettäminen opiskelijoilla

Miten arvioin? Opetussuunnitelmaan pohjautuva arviointi Ryhmän kesken pidettävät kritiikkitilaisuudet Kuinka on onnistuttu pysymään annetuissa kriteereissä Aktiivisuuden ja ”hyvän yrityksen” huomioon ottaminen arvioinnissa Työt ovat usein kokeellisia