Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elämänkatsomustieto tutuksi
Advertisements

Elämänkatsomustiedon työtavoista Snellman-korkeakoulu Marraskuu 2012 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon työtavoista
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Elämänkatsomustieto tutuksi
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Elämänkatsomustiedon historiaa, nykyisyyttä ja tulevaisuuden näkymiä
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusaineet ja etiikka
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi.
Elämänkatsomustiedon historiaa ja tulevaisuuden näkymiä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
1. Luento 1. Mitä elämänkatsomustieto on? 2. Elämänkatsomustiedon tavoitteista ja sisältöalueista.
Oppivelvollisuuskoulu ja moraalikasvatus. Tradition siirtäminen Ihminen on poliksessa elävä eläin (Aristoteles) → poliksella on oikeus siirtää perinnettä.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Yhdysryhmäopetus elämänkatsomustiedossa
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KAKSI IKKUNAA - USKONTO VARHAISKASVATUKSESSA
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
ET OPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon työtavoista
IHMISARVO JA YHDENVERTAISUUS
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
1. Uskontojen maailma Ydinsisältö.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Opiskeluhuollon palvelut
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta

Teesit 1. Elämänkatsomustieto on Suomen perusopetuksen tärkeimpiä innovaatioita, jonka kehittämiseen kannattaa panostaa. 2. Nykyisen katsomusopetuksen korvaaminen uskontotiedolla on erittäin epäonnistunut ratkaisu.

Elämänkatsomustieto (ET)  oppiaineena perustaltaan monitieteinen kokonaisuus, jonka lähtökohtiin kuuluu filosofiaa sekä yhteiskunta- ja kulttuuritieteitä  yleissivistävien koulujen oppiaineeksi 1985  kansainvälisestikin 1900-luvun lopun merkittävimpiä kasvatuksellisia innovaatioita

ET:n tavoitteet Lasten ja nuorten  identiteetin ja elämänkatsomuksen kehitys  eettiset ajatteluntaidot ja moraalinen kasvu  katsomuksellinen yleissivistys ja arvostelukyky

ET ja uskonnottomuus  tarkoitettu ensisijaisesti rekisteröityihin uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomille enemmistön uskonnon sijaan  Uskontokuntiin kuulumattomuus ei ole katsomus → kysymys uskonnottomuuden luonteesta → didaktiikan yleispätevyys  Oppiaineen arvopohja perustuu samoille asioille kuin OPS-perusteet yleensä  Suomen valtion hyväksymät kansainväliset sopimukset  Ihmisoikeuspainotus

ET didaktiikka  uutena oppiaineena ET:ssä on voitu huomioida lapsilähtöisyys ja nykyaikainen kasvatustieteellinen ajattelu  nykylapsen ja -nuoren identiteetin kannalta tärkeät asiat  lähestymistapaan vaikuttanut ”filosofiaa lapsille” -liike  olennainen oivallus lähteminen oppilaan maailmasta

ET:n kehittämishaaste  opetusjärjestelyiden laillinen toteutuminen

Uskontotiedon ongelmia 1. Supistaa kohtalokkaasti katsomusopetuksen sisältöä ja loukkaa uskonnottomien ihmisoikeuksia  esim. etiikka, kulttuuriperintö jne. palautetaan uskontoon, mikä ei päde ainakaan uskonnottomille. 2. Johtaa pedagogisesti kohtalokkaaseen tiedonjakamisen malliin ja alakouluun liian vaikeaan vertailevaan otteeseen. → 3. Kadottaa mahdollisuuden lapsen identiteetin ja eettisen kehityksen täysipainoiseen tukemiseen.