HAVAINTOJA PILOTOINTIIN LIITTYVÄSTÄ ULKOISESTA ARVIOINNISTA Puh
1 Arvioinnin tarkoitus ja tavoitteet Laadunhallinnan läpinäkyväksi tekeminen: osuvuus Tuki laadunhallinnan kehittämiselle Vertailtavissa olevan tiedon tuottaminen 2 Kriteereiden toimivuus Kriteereiden luokitusta koskeva rakenne hyvä Rakenteen moniportaisuus – vaikeudet jäsentää/erottaa arvioitavia toimintoja Kriteeriluokkien erottamisen logiikka vaihtelee - hienosäätötarvetta Soveltuvuus erilaisten ja erikokoisten yksiköiden arviointityökaluksi: Soveltuu periaatteessa hyvin – kohteiden määrä vaihtelee
3 Erilaiset yksiköt arvioinnin kohteena Soveltuvuus aloittelevien ja pitkälle edenneitten järjestäjien laatujärjestelmien arviointiin Osallistumismotivaatio korkea, myös aitous Kohteiden hyvä valmistautuminen, monitahoiset haastattelut Kriteereiden tulkinnassa eroja 4 Arviointiprosessin onnistuneisuus Tiivis aikataulu Arvioijien hyvä valmistautuminen ja sitoutuminen Aineiston riittävyys, myös lisäaineistoja käytetty Työnjako arviointikäynnillä ja raportoinnissa Monitahoinen tulkinta ja konsensuksen löytäminen 5 Raportin laadinta Aikataulutus projektin yhteisen säätämisen mukaan