HAMKin ohjaustoiminnan opiskelijoiden tekemä kuvatarina

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Henkilökohtaisten avustajien työnantajien vertaistukiryhmä
Advertisements

Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Eeva-Leena Aittoniemi
Motivaatio halu + energia = motivaatio.
Väkivaltatyön kokonaisuus ja eri toimijoiden roolit
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
RYHMÄ.
Verkkosivut opettajan apuna
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Aivovamma – arkielämän ankeuttaja(ko)?
Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Me ja muut: ryhmäilmiöistä
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Johanna Vanhatalo Hanne Yrttiaho Paula Vehkalahti Maarit Ristimella
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
Heinolan Tanssikerhon oma seura analyysi 2/23/15.
The Nature of Work and the Stress of Higher Status Scott Shieman, Yuko Kurashina Whitestone, Karen Van Gundy Journal of Health and Social Behavior 2006,
POPULAATIOIDEN EKOLOGIAA
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Opinnäytetyöprosessi
Käyttöohje: Kuinka liittyä osastoon. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Ryhmän kulttuuri (Bion)
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Projektityö Lähe: Projektityömateriaali BB:n sivulla.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Ryhmän kehitysvaiheet ja konfliktit
Päihdepäivät Jyväskylä
Suvi-verkoston kuulumiset
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Julkisuuskuvatutkimus
Diat tiimityöskentelystä
Onnistuneen tietovarastoprojektin edellytykset
Tutkielman teko-ohjeet
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Työelämän tekstejä sähköposti.
Perhetyön perusteet –opintojakson rakenne
Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
SOSIOKOGNITIIVINEN TEORIA
Erilaiset persoonat, roolit jne. ryhmässä
Monialainen ja verkostomainen työ Ohjaamoissa
UNELMIEN LIIKUNTASEURA RY Unelmien urheilu- ja liikuntayhteisö TUL Nuoret Päättäjät 2017 Jyväskylä
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Keinoja jäsenten pysyvyyden parantamiseksi
Yhteisopettajuus arjessa
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Oulun seudun ammattiopisto Uusi toimintatapa – mitä iloa simulaattoreista Pekka Lammassaari.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Menestys tiimityön kautta
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Maksettu-tieto muodostuu alla olevan kaavion mukaisesti.
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

HAMKin ohjaustoiminnan opiskelijoiden tekemä kuvatarina Christel Brunowin teoria ryhmän kehitysvaiheista HAMKin ohjaustoiminnan opiskelijoiden tekemä kuvatarina

prosessikuva näkemys a: 3 Vakau-tuminen 2 Toiminta- muotojen selkiytyminen 4 Klikki-ytyminen 7 Joustava tehokas ryhmä 1 Uusi ryhmä 6 Kriisi- vaihe 5 ”Onnellinen perhe” 8 Lopetus

prosessikuva näkemys b: 6 Kriisivaihe 1 Uusi ryhmä 4 Klikkiytyminen 7 Yhteis- työryhmä 2 Toiminta- muotojen selkeyty-minen 5 ”Onnellinen perhe” 3 Vakautuminen 8 Lopetus

1 vaihe: Uusi ryhmä arastelua, roolin etsintää, toisia ei ärsytetä, arkoja aiheita vältetään, vaiheesta päästävä eroon erilaisin aloitus-, tutustumis-, perkaus-, helppo avaustehtävä- jne. toimin.

2. vaihe: Toimintamuotojen selkeytyminen kun ryhmä pääsee/joutuu työhön, työnjako, ulkoiset olosuhteet ja tekniikka koetaan esteinä, halu osoittaa että ollaan ryhmä, päätökset usein äänestän, johtajalla/vetäjällä/ohjaajalla tärkeä rooli varmistaa, että työ lähtee hyvin käyntiin

3. vaihe: vakautuminen jäsenet tuntevat toisensa, roolit muodostuneet, ryhmänormit kehittyneet, ilmapiiri melko vapautunut, vetäjän varmistettava, että normit sopusoinnussa ”virallisten” tai muiden ryhmien normien kanssa

4. vaihe: klikkiytyminen neg. roolin haltijat löytävät toisensa, yhteistyöhalu laskee, kilpailuasetelmia ja valtataistelu, klikkien omat tavat ja reviirit, ehkäisy: liian tiiviin ryhmän ehkäiseminen ks. muistiinpanot

5. vaihe: ”Onnellinen perhe” sopua korostetaan mihin hintaan hyvänsä, erilaiset arvot ymmärretään vaikkei hyväksyttäisikään, ilmapiiri näennäisen ystävällinen ja turvallinen, ryhmä rakentaa muurin ympärilleen

6. vaihe: kriisivaihe usein ulkopuolinen tekijä laukaisee, ryhmän tasapaino horjuu, epäilijät ja jälkiviisaat löytävät toisensa, ympäristön vaikutus voimistuu, johtaa joko vaiheeseen 7 tai joskus kriisitilanteessa vaiheeseen 8

7. vaihe: joustava, tehokas ryhmä avoin sisään- ja ulospäin, yhteistyö ja viestintä joustavaa ja tarkoituksenmukaista, roolit ja normit väljiä ja toimivia, helppo liittyä, runsaasti yhteyksiä ulospäin, omiin ja muiden voimavaroihin luotetaan, työt tehdään yhteisvastuullisesti

8. vaihe: lopetus (ryhmä on voinut hajota kriisivaiheen jälkeen ääritapauksessa, jolloin tarvitaan ulkopuolisen apua), ryhmän työ päättyy luonnollisella tavalla, aina ”surutyö” ja ryhmän lopettamistoimet ovat tärkeitä