HAMKin ohjaustoiminnan opiskelijoiden tekemä kuvatarina Christel Brunowin teoria ryhmän kehitysvaiheista HAMKin ohjaustoiminnan opiskelijoiden tekemä kuvatarina
prosessikuva näkemys a: 3 Vakau-tuminen 2 Toiminta- muotojen selkiytyminen 4 Klikki-ytyminen 7 Joustava tehokas ryhmä 1 Uusi ryhmä 6 Kriisi- vaihe 5 ”Onnellinen perhe” 8 Lopetus
prosessikuva näkemys b: 6 Kriisivaihe 1 Uusi ryhmä 4 Klikkiytyminen 7 Yhteis- työryhmä 2 Toiminta- muotojen selkeyty-minen 5 ”Onnellinen perhe” 3 Vakautuminen 8 Lopetus
1 vaihe: Uusi ryhmä arastelua, roolin etsintää, toisia ei ärsytetä, arkoja aiheita vältetään, vaiheesta päästävä eroon erilaisin aloitus-, tutustumis-, perkaus-, helppo avaustehtävä- jne. toimin.
2. vaihe: Toimintamuotojen selkeytyminen kun ryhmä pääsee/joutuu työhön, työnjako, ulkoiset olosuhteet ja tekniikka koetaan esteinä, halu osoittaa että ollaan ryhmä, päätökset usein äänestän, johtajalla/vetäjällä/ohjaajalla tärkeä rooli varmistaa, että työ lähtee hyvin käyntiin
3. vaihe: vakautuminen jäsenet tuntevat toisensa, roolit muodostuneet, ryhmänormit kehittyneet, ilmapiiri melko vapautunut, vetäjän varmistettava, että normit sopusoinnussa ”virallisten” tai muiden ryhmien normien kanssa
4. vaihe: klikkiytyminen neg. roolin haltijat löytävät toisensa, yhteistyöhalu laskee, kilpailuasetelmia ja valtataistelu, klikkien omat tavat ja reviirit, ehkäisy: liian tiiviin ryhmän ehkäiseminen ks. muistiinpanot
5. vaihe: ”Onnellinen perhe” sopua korostetaan mihin hintaan hyvänsä, erilaiset arvot ymmärretään vaikkei hyväksyttäisikään, ilmapiiri näennäisen ystävällinen ja turvallinen, ryhmä rakentaa muurin ympärilleen
6. vaihe: kriisivaihe usein ulkopuolinen tekijä laukaisee, ryhmän tasapaino horjuu, epäilijät ja jälkiviisaat löytävät toisensa, ympäristön vaikutus voimistuu, johtaa joko vaiheeseen 7 tai joskus kriisitilanteessa vaiheeseen 8
7. vaihe: joustava, tehokas ryhmä avoin sisään- ja ulospäin, yhteistyö ja viestintä joustavaa ja tarkoituksenmukaista, roolit ja normit väljiä ja toimivia, helppo liittyä, runsaasti yhteyksiä ulospäin, omiin ja muiden voimavaroihin luotetaan, työt tehdään yhteisvastuullisesti
8. vaihe: lopetus (ryhmä on voinut hajota kriisivaiheen jälkeen ääritapauksessa, jolloin tarvitaan ulkopuolisen apua), ryhmän työ päättyy luonnollisella tavalla, aina ”surutyö” ja ryhmän lopettamistoimet ovat tärkeitä