OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS 30.3.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammatillinen koulutus elinkeinoelämän näkökulmasta
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Jyväskylän koulutuskuntayhtymän
Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Ennakointikamari II Työelämän ja oppilaitosten yhteistyö
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
Kentän näkemyksiä oppisopimuskoulutuksen tulevaisuudesta Tulevaisuuden oppisopimuskehittäjät Johtajafoorum I ja II Petteri Ristikangas Osaamispäällikkö,
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
1 OPSO Laatuseminaari Jyväskylä Pasi Rentola.
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Omnian ryhmänohjaajien koulutus Markku Lahtinen.
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Oppisopimuskoulutuksen kummit. Tavoite  Lisätä tietoisuutta oppisopimuskoulutuksesta erityisesti pk-yrityksissä ja työnantajaverkostoissa  Kartoittaa.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Työpaikkakouluttaja- hanke
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Ammatillisen koulutuksen viennin edistäminen Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
1 Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen, työryhmän tuloksen esittely, rahoitusjärjestelmä ja muut ajankohtaiset asiat Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN SEMINAARI Oppisopimuskoulutus organisaatioiden kehittämisessä Arktikum, Rovaniemi Suomen Yrittäjät johtaja.
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Asiakaskuuntelu Työpaikkakouluttaja-hanke
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Mikä ihmeen oppisopimus?
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Humakin yhteistyöverkoston kartoitus
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS

TOIMEKSIANTO SELVITYS OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN YLEISESTÄ TILASTA SEKÄ TOIMINNAN LAAJENTAMISEN SEURAUKSISTA NÄKEMYKSET JA EHDOTUKSET OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN LAADUN JA VAIKUTTAVUUDEN PARANTAMISEKSI

KUULEMISKIERROS KAIKKI VAIKUTTAVAT TAHOT ERIKSEEN – 23 TILAISUUTTA – 59 HENKILÖÄ INTERNET-KYSELY 108 VASTAUSTA KIRJALLISIA KOMMENTTEJA

NYKYTILA ”Oppisopimuskoulutus on joustavin, työelämälähtöisin, taloudellisesti tehokkain koulutusmuoto aikuisille. Tukee alueen työntekijöiden ja yritysten toimintaa ja pysyvyyttä.” ”Asiallisesti ottaen hyvä. Oppisopimuspaketti löytyy joka lähtöön.”

NYKYTILA ”Yrityksessä, jossa toimin, ei juurikaan oppisopimuskoulutusta anneta. Tätä taustaa vasten sen tilanne on heikko.” ”Tilanne on melko sekava, järjestäjät ja oppilaitokset toteuttavat omia sääntöjään ja lomakkeitaan, kun riittävää ohjeistusta ei ole olemassa. Opiskelijan oikeusturva ja opiskelijoiden eriarvoisuus näkyy.”

ONGELMIA INFORMAATION PUUTE TYÖPAIKAN JA OPPILAITOKSEN YHTEISTYÖN PUUTE AMMATILLISEN LISÄKOULUTUKSEN KIINTIÖT JA NIIDEN KÄYTTÖ LISÄÄNTYVÄ BYROKRATIA TEORIAKOULUTUKSEN TASO JA SEN LIITTYMINEN TYÖPAIKKAKOULUTUKSEEN

KEHITTÄMISSTRATEGIA PYSYVÄ OPS-NEUVOTTELUKUNTA TOIMIVISTA TAHOISTA NEUVOTTELUKUNTA LAATII STRATEGIAN NEUVOTTELUKUNNALLE PÄÄSIHTEERI OPETUSHALLINTOON OPS-KOULUTUS PÄÄSIHTEERIN KESKEISEKSI VASTUUALUEEKSI

OPS-KOULUTUKSEN KOHDERYHMÄT VÄHÄN KOULUTETUT MAAHANMUUTTAJAT HUIPPUAMMATTILAISET JA KOHDERYHMÄT LAAJENEVAT

TUTKINNOT JA OSAT OPS-KOULUTUKSELLA MYÖS – TUTKINNON OSIA – TÄYDENNYSKOULUTUSTA

TIEDOTTAMINEN TIEDOTUSKAMPANJA – ERITYISESTI PK-YRITYSTEN TIEDON LISÄÄMINEN OPS:STA – YKSILÖIDEN TIEDON LISÄÄMINEN OPS:STA – OPS-KOULUTUKSEN ARVOSTUKSEN LISÄÄMINEN JA SEN ERITYISPIIRTEIDEN YMMÄRTÄMINEN

OPETTAJAT AMMATILLISEEN OPETTAJANKOULUTUKSEEN HARJOITTELUJAKSO OPPISOPIMUSTOIMISTOSSA

LAATU TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS LAADULLISTEN TIETOJEN KERÄÄMINEN OPPILAITOSTEN KÄYTTÖ OHJAAJIEN KOULUTUKSESSA ERIKOISHUOMIO PK-YRITYSTEN TUKEMISEEN OPS-KOULUTUKSESSA

LAATU TEORIAOPETUKSEN JA TYÖPAIKKAOPPIMISEN YHTEENSOPIVUUDEN PARANTAMINEN OPS-KOULUTUKSEN ALIHANKINTAAN HUOMIOTA ARVIOINTI OPS-KOULUTUKSEN VAIKUTTAVUUDESTA

Lähteet: Tilastokeskus, KTM, EK Henkilöstön määrän muutos PK-yrityksissä ja suurissa yrityksissä 1988–2006 (1988=100) sekä arvio kehityksestä vuoteen 2010 mennessä

Juhapekka Suutarinen PK-yritysten osuus kaikkien yritysten henkilöstöstä , % 61,9 % 42, henkilöä

KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄT HENKILÖSTÖKOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN YHTENÄISET KAAVAKKEET ERI PUOLILLA MAATA HALLINNOLLISEN YHTENÄISYYDEN KEHITTÄMINEN

RAHOITUS LAADUN NÄKÖKULMASTA LASKENTAPÄIVÄJÄRJESTELMÄN MUUTTAMINEN OPS-KOULUTUKSELLE OMA KUSTANNUSPOHJA VALTIONOSUUSJÄRJESTELMÄN UUDISTUKSESSA

MÄÄRÄLLINEN SÄÄNTELY KIINTIÖIDEN ULKOPUOLELLE – VAILLA TOISEN ASTEEN TUTKINTOA OLEVAT – YRITTÄJÄN AMMATTITUTKINTOA SUORITTAVAT – REKRYTOINTIIN TÄHTÄÄVÄT OPPISOPIMUKSET

KOULUTUSKORVAUKSET SELVITETÄÄN TYÖNANTAJIEN TODELLISET KULUT OPS- KOULUTUKSESTA TÄMÄN PERUSTEELLA PÄÄTÖS KORVAUKSISTA VÄLIAIKANA OPM:N PÄÄTÖKSELLÄ MÄÄRÄOSA KOROTUKSESTA KORVAUKSEEN

KIITOS fi