Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTuomas Ahonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kentän näkemyksiä oppisopimuskoulutuksen tulevaisuudesta Tulevaisuuden oppisopimuskehittäjät Johtajafoorum I ja II Petteri Ristikangas Osaamispäällikkö, KTM, FM Yritysten Taitava Keski-Suomi
2
ESITYKSEN TEEMAT Kaikuja tulevaisuuden oppisopimuskehittäjät ohjelmasta Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuuden haasteet ja näkemyksiä kehityksen suunnasta
3
TULEVAISUUDEN OPPISOPIMUSKEHITTÄJIEN KOULUTUSOHJELMA 1.6.2008 – 31.12.2010 • Valtakunnallinen oppisopimuskoulutuksenkehittäjille suunnattu henkilöstökoulutus. • Koulutusohjelman tavoitteena on antaa osallistujille uusia toimintatapoja ja menetelmiä tulevaisuuden oppisopimuskoulutuksen kehittämiseen ja mahdollisuuksien tunnistamiseen. • Koulutusohjelmassa painottuvat myös tulevaisuuden oppisopimuskehittäjältä vaadittava osaaminen, työelämälähtöiset toimintatavat sekä valtakunnallinen ja alueellinen yhteistyö.
4
KOULUTUSOHJELMA KÄYTÄNNÖSSÄ Kokonaisuudessa viisi (5) 18 - 22 oppijan ryhmiä Oppisopimuskoulutuksen koulutus- ja suunnittelutehtävissä toimiville Ryhmä I käynnistyi syyskuussa 2008 Ryhmä V käynnistyy 10 – 11.11.09 Koulutukset järjestetty Jyväskylässä, Helsingissä ja Oulussa Lisäksi teemaseminaarit: kaksi kahden päivän mittaista ajankohtaisiin asioihin keskittyvää kaikille oppisopimuskoulutuksen parissa työskenteleville.
5
Koulutusohjelma 2 pv kokonaisuus – oppisopimuskoulutuksen menetystekijät 2 pv kokonaisuus – kysyntälähtöinen ajattelu ja oppisopimus- koulutuksen tavoitteet 2 pv kokonaisuus – työpaikalla tapahtuva oppiminen 2 pv kokonaisuus – verkosto- ja kumppanuusajattelu 2 pv kokonaisuus – tulevaisuuden oppisopimuskoulutus Taustalla organisaatiokohtainen kehittämistehtävä Valmistunut 30 kehittämistehtävää www.sympahr.net/elotietokantawww.sympahr.net/elotietokanta Valmisteilla 10 kehittämistehtävää Kehittämistehtävien teemoina mm. - prosessin sujuvuus / toimintamallit oppisopimuskoulutuksessa - työpaikalla tapahtuvan oppimisen tukeminen - henkilökohtaistaminen / työpaikkakohtaistaminen - sähköiset järjestelmät
6
KOULUTUSOHJELMAN TOTEUTUKSEN HAASTEISTA JA ESIIN NOUSSEITA TEEMOJA • oppisopimuskoulutuksella ei ole valtakunnallista strategiaa mihin ohjelma voisi tukeutua • oppisopimuskoulutuksen tutkimustraditio ohut • yhteinen käsitteistö • oppisopimuskoulutuksen lukuisat lähestymisnäkökulmat • vastuukysymykset - kuka vastaa ja mistä • toteutuksen eroavaisuudet • oppisopimustoimijan rooli – millainen tulisi olla • haaste ja mahdollisuus oppisopimuskeskukset / oppilaitokset – yhteinen ymmärrys • 180 asteen ilmiö
7
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN TULEVAISUUDEN HAASTEET JA NÄKEMYKSIÄ KEHITYKSEN SUUNNASTA 1. Oppisopimuskoulutuksen perustan ja tavoitteiden ymmärrys 2. Kasvu vs. laatu / vaikuttavuus / kehitys 3. Oppilaitosmainen – työpaikkamainen 4. Oppisopimusosaaminen ja kehittäminen 5. Oppisopimuskoulutuksen innovatiivisuus
8
1.Oppisopimuskoulutuksen perustan ja tavoitteiden ymmärrys • perustehtävä, mikä erityisen tärkeää • sisällöllinen kehitys • pedagogiikka • asemointi ja ydintehtävä • onko kehittämisen ajatus hukassa? 2. Kasvu vs. laatu / vaikuttavuus / kehitys • hallitsematon kasvu • millaisessa ympäristössä oppisopimuskoulutus toimii tehokkaimmin? • järjestäjien kirjo ja tavat toimia • kenen silmin vaikuttavuutta mitataan? • kuka vastuussa oppisopimusjärjestelmän kehityksestä? • järjestelmä ohjaa ja mittaa vaikuttavuutta tutkinnoilla OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN TULEVAISUUDEN HAASTEET JA NÄKEMYKSIÄ KEHITYKSEN SUUNNASTA
9
3. Oppilaitosmainen – työpaikkamainen • oppilaitosten oppisopimuskoulutuksen ymmärrys / halu ymmärtää • oppisopimuskoulutus oppilaitosmaista toimintaa – pitäisi olla työpaikkamaista toimintaa • työpaikalla tapahtuva osaamisen kehittyminen ydin toiminto • oppilaitosten koulutustuotteiden markkinoija vai osaamisen kehittäjä (osaamisen broker -toiminta) • vaikuttavuuden mittarit johdettu oppilaitosten mittareista 4. Oppisopimusosaaminen ja kehittäminen • mistä asiakas olisi valmis maksamaan? • millaisilla prosesseilla hallitaan oppisopimuskoulutuksen ydin • 90 toimijaa kehittää omaa oppisopimuskoulutusta • merkittävää valtakunnallista kehittämistä tapahtuu 5 – 10 toimistossa • liiketoimintaosaaminen – kokonaisuudet Rakentaa työpaikkojen tarpeisiin - työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen tukeutuvia koulutusmalleja OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN TULEVAISUUDEN HAASTEET JA NÄKEMYKSIÄ KEHITYKSEN SUUNNASTA
10
Yrityspolku: Yrityksen/yritysten kansainvälistymisstrategia Kehittämisavustus kansainvälistymiseen Valmistelurahoitus Koulutus/kehitysohjelma henkilökohtaisen osaamisen kehittämiseen Esim. oppisopimuskoulutus Käytännön harjoittelujaksot kohdemaissa Globaali, PK-LTS, DesignStart & muut analyysi- ja suunnittelupalvelut • kehittämisavustus kansainvälistymiseen • valmistelurahoitus Yrityksen strategiaa tukevat valmennukset + konsultointi • Osaamisesta kasvua (ESR) • yhteishankintakoulutus (Täsmä yms.) • Tykes • kehittämisavustus kansainvälistymiseen Kv-lanseeraus ja –vahvistusvaihe • kehittämisavustus kansainvälistymiseen, Tekes –ohjelmat ja tuet • verkostoitumispalvelut (Yritys-Eurooppa, TEM-konsernin ja kumppanien yhteydet) • FP7/Eurostars ym. suorat EU-ohjelmat Yksilöpolku: Rekrytointi / muu resursointi Palkkatuki, avainhenkilön palkkatuki rekrytoinnin tukeminen • palkkatuki • kehittämisavustus avainhlön palkkaamiseen (markkinoiden selvittely ja avausvaihe)
11
5. Oppisopimuskoulutuksen innovatiivisuus • inkrementaaliset innovaatiot – radikaali innovaatio • uudistumisen tarve • vastuu ja mahdollisuudet toimijaverkostolla • AJATELTAVA RIITTÄVÄN SUURESTI OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN TULEVAISUUDEN HAASTEET JA NÄKEMYKSIÄ KEHITYKSEN SUUNNASTA
12
Työnantajien osaamisen johtamisen kehittämis- tarpeet Työnantajille suunnatut palvelut/ toimintamallit ja -rakenteet vankka näkemys ei toimintakykyä vankka näkemys vahva toimintakyky ” Uusia tarpeita, uusia palveluja ja toimintamalleja ” Nykyisiä palveluja ja toimintamalleja uusille asiakkaille Nykyiset asiakkaat ja palvelut sekä toiminta- mallit Uusia palveluja ja toimintamalleja nykyisille asiakkaille Oppisopimustoiminnan uudet mahdollisuudet työnantajien osaamisen johtamisessa Uudet/ piilevät Nykyiset/ tiedostetut Nykyiset Uudet OPSO-keskuksen uudet mahdollisuudet työnantajien osaamisen kehittämisen ja johtamisen partnereina
13
MITÄ PITÄISI TEHDÄ? Oppisopimuskoulutus mission kirkastaminen koulutuskentässä Oppisopimusverkoston (yhteistyön) välitön tiivistäminen Kehittämistoiminnan ja tutkimustoiminnan edistäminen Muistettava, että oppisopimuskoulutus on ja sen tulee olla työelämälähtöisin koulutusmuoto
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.