OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

TAITOTASO 5 = TAITAJAN TAIDOT
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
TYÖSSÄOPPIMISEN OSAPUOLTEN OIKEUDET, VASTUUT JA VELVOLLISUUDET
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Katso Aitolasta lisää:
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Minä oppijana 1 ov..
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
ARVIOINTI Vanhempainilta
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
– SUOMEN EKONOMILIITTO – – FINLANDS EKONOMFÖRBUND – EkonomiEsimies - Lähikoulutus: itsetuntemuksen kautta muutokseen Tahko ja
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Palautteen antaminen esityksen tavoitteen toteutuminen
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Nuoren työntekijän/harjoittelijan työpaikkaohjaajille Etsivä työ ja JOPO.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
Kädestä pitäen työelämään Työpaikoilla tapahtuvan oppimisen järjestäminen Kukka-Maaria Flink Anne Nissinen.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Joustavat oppimispolut
Nuorten oppisopimuskoulutus
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Volitioprosessi, tahdon!
YKSOTE-kuormitus 2017–18 -hankkeen koordinaattori
Harjoituksen ohjaaminen
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Esityksen transkriptio:

OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE Palautteen merkitys opiskelijalle Palautteen antaminen Hyvän palautteen tunnuspiirteet Hampurilaispalaute

PALAUTTEEN MERKITYS OPISKELIJALLE Opiskelijan on tärkeää saada palautetta toimistaan työssäoppimispaikassa Hyvä ja positiivinen palaute motivoi opiskelijaa opinnoissaan. Hän pystyy hyvän palautteen ”siivittämänä” vastaanottamaan yhä haasteellisempia työtehtäviä. Hän uskoo ja luottaa omaan kykyynsä ja taitoonsa suoriutua tulevista työtehtävistä. Työpaikkaohjaajan kannattaa antaa palaute mahdollisimman monipuolisesti ja on hyvä, jos palautetta pystyvät antamaan muutkin työyhteisön jäsenet. Työssäoppimispaikan palaute on usein erilaista ja erisisältöistä kuin oppilaitoksen ja opettajan palaute. Työskentely-ympäristö ja lähtökohdat ovat erilaiset koulussa kuin työpaikalla. Oppilaitos perehtyy enemmän perusasioiden ohjaukseen ja oppimiseen, kun taas työelämässä pääsee tutustumaan paremmin erilaisille asiakasryhmille suunnattuja ruokapalveluja. Erilaiset näkemykset ja lähtökohdat ovat enemmänkin hyödyksi kuin haitaksi.

PALAUTTEEN ANTAMINEN Jatkuvan palautteen antaminen opiskelijalle on erittäin tärkeää opiskelijan oppimisen edistymiseksi Opiskelijaa voidaan ohjata tarkentavilla kysymyksillä. Malta odottaa, kunnes opiskelija itse oivaltaa, mitä tilanteen parantamiseksi voi tehdä Harkitse suorien neuvojen antamista tilannekohtaisesti Kannattaa miettiä, kuinka paljon palautetta toinen voi ottaa kerralla vastaan Kannattaa kiinnittää huomiota, milloin on sopiva aika ja tilanne antaa palautetta Voit tarkistaa kysymällä, onko palautteesi ymmärretty oikein Ohjaa ja kannusta oppimaan lisää

HYVÄLLE PALAUTTEELLE TUNNUSOMAISTA Kannattaa keskittyä tähän hetkeen ja tilanteeseen sekä miettiä miten selvitään tulevasta. Älä katso ennen suoritettuja / menneitä virheitä Palautetta kannattaa antaa säännöllisesti ja riittävän usein Korjaavaa palautetta on hyvä antaa heti työskentelyn lomassa, ei kuitenkaan asiakkaiden kuullen. Ei syyllistämällä opiskelijaa vaan ohjaamalla Positiivista palautetta kannattaa antaa pienimmistäkin edistymisistä ja saavutuksista Ole rehellinen palautteen antamisessa Pohdi paljonko voit antaa palautetta kerrallaan ja harkitse oikea ajankohta Opiskelijalta kannattaa tarkistaa, onko palautteesi ymmärretty oikein Ohjaa ja kannusta oppimaan lisää Arvioi vain opiskelijan tekemiä töitä, älä oppijaa henkilönä

HAMPURILAISPALAUTE On yksi esimerkki palautteen antamisesta Hampurilaisen kansi merkitsee, että ensin käsitellään myönteisiä ja konkreettisia yksityiskohtia: mitä opiskelija osaa tai on tehnyt onnistuneesti Pihvi merkitsee, että seuraavaksi tehdään kannustavia ja rohkaisevia ehdotuksia: mitä opiskelija voisi vielä parantaa tai kehittää työssään Alin sämpylä / sämpylän pohja merkitsee myönteistä, toteavaa ja kannustava loppukommenttia