Nummenpakan koulun toimintakulttuuri

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
nuorisotyöntekijänä koulussa joka päivä
YPK OPS:ssa Koulun visio: ”Tavoitteena on kehittyä yhtenäiset toimintakäytännöt omaavaksi yhtenäiseksi peruskouluksi”. ”Osaamisen jakaminen koulun sisällä.
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Koulujen turvallisuus
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Nummenpakan koulu.
Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Täydellinen koulu.
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT Alue- ja kouluyhteistyötä 2012.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Pietarilaiset vieraat oppitunneilla ja koulupäiväämme seuraamassa Vierailussa on tutustuttu koulun arkeen ja juhlaan.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Killon päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Killon päiväkoti Tällä paikalla on avattu Killon lastenseimi toukokuussa 1950 Killon uusi päiväkoti valmistui.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
TERVETULOA! OSALLISTAVAA OPPILASTOIMINTAA. NUKSUN YDIN Nuoret tekevät –aikuiset tukevat Anna nuorten tehdä itse Innosta, tue, kannusta Nuorten kyvyt esiin!
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tasa-arvosuunnitelma
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteisopettajuus arjessa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Nummenpakan koulun toimintakulttuuri Henkilöstön näkemyksiä, mikä toimii koulun arjessa ja Missä olisi kehitettävää Veso-pv 26.10.2013 koonnut MJ

Nummenpakan koulun toimintakulttuuri edistää yhteistyötä… …henkilökunnan ja eri- ikäisten oppilaiden kesken… nivelvaiheessa esikoulusta kouluun. Kummiluokkatoiminnassa. Oppilaskuntatoiminnassa. yhteistoiminnassa eri luokka-asteiden ja aineryhmien kesken. yhteistyössä erityisopetuksen kanssa. Yhteistyössä S2-opettajien kanssa. yhteistyössä OMO-opettajien ja OMA-avustajien kanssa. Samanaikaisopetuksessa. Valinnaisaineissa. opettajien ja avustajien tasa-arvohenkinen yhteistyö. tiimien työskentelyssä. koonnut MJ

Yhteistyön toimintakulttuuria voisi vielä kehittää… järjestämällä aamu- ja iltapäivätoiminta koulun tiloissa Halisissa. lisäämällä aikaa kummitoimintaan. lisäämällä OMO-opetukseen yhteistä suunnittelua. järjestämällä oppilaskuntatoimintaa yhdessä ala- ja yläkoulun kanssa. lisäämällä opettajien oma-aloitteisuutta yhteistyöhön. osallistamalla oppilaita suunnitteluun sekä vastuun kantamiseen teemapäivissä. lisäämällä liikuntapäivä myös syksyllä luokka-asteittain. lisäämällä eri aineopettajien kesken yhteistyötä; teemoja joissa aihetta käsitellään eri oppiaineiden näkökulmista. pitämällä kiinni yhteisistä pelisäännöistä, myös pienissä asioissa. …muistamalla, että koulu on kaikkien yhteinen työpaikka! koonnut MJ

Nummenpakan koulussa otetaan myönteisellä tavalla huomioon oppilaiden ja henkilöstön erilaisuus… ottamalla huomioon monikulttuurinen oppilasaines. huomioimalla erityisen tuen oppilaat erilaisin pedagogisin keinoin. muistamalla, että kaikki opettajat ja avustajat ovat samanarvoisia. arvostamalla pienten ryhmien opettajia. Kohtelemalla oppilaita yksilöinä. Erilaisuus on luonnollinen osa arkipäiväämme! koonnut MJ

Erilaisuuden myönteistä huomioimista voisi vielä kehittää… eri kulttuureihin tutustuen teemapäivien merkeissä. kummitoiminnassa esi- ja 2–luokkalaisten välillä. toivomalla jokaiselle myönteisyyttä lisää. yhteistyötä tekemällä Katariinan koulun kanssa. yhteishenkeä nostattavilla toimenpiteillä. tutustumalla niihin, joiden kanssa ei olla paljoa tekemisissä. huomioimalla erilaisuus, kun suunnitellaan tapahtumia. järjestämällä aikaa tutustua MAI- ja OMO-opettajiin. ohjaamalla oppilaat arvostamaan koulunkäyntiavustajia ja muuta henkilökuntaa. …antamalla oppilaille aikuisen esimerkkiä hyväksyvästä suhtautumisesta! koonnut MJ

Nummenpakan koulussa huolehditaan oppimisen esteiden ja oppimisvaikeuksien varhaisesta tunnistamisesta ja tukitoimien oikea-aikaisesta kohdentumisesta sekä syrjäytymisen ehkäisemisestä… toimimalla Halisissa samassa rakennuksessa esiopetuksen kanssa. hyödyntämällä KOS-lomaketta esi- ja perusopetuksen nivelvaiheessa. Hallitsemalla hyvin jo vakiintunut YTE-pedagogiikka. erityisopetuksen hyvällä tuntimäärällä. toimivalla oppilashuoltotyöllä. palkittamalla lukujärjestyksiä helpottamaan eriyttämistä. panostamalla riittävällä resurssilla tehokkaaseen ja hyvin toimivaan tukeen ja ohjaukseen monimuotoisessa ja monikulttuurisessa. koonnut MJ

Oppimisvaikeuksien varhaista tunnistamista, tukitoimien oikea-aikaisuutta sekä syrjäytymisen ehkäisemistä voisi vielä kehittää… lisäämällä resursseja samanaikaisopetukseen. saamalla kodit tukemaan lasten vastuullisuutta. lisäämällä tukiopetusresurssia. kehittämällä yleistä tukea. turhien tuen päätösten purkamisilla. yhtenäistämällä käytäntöjä kaupungissa. lisäämällä yhteistyötä ala- ja yläkoulun välillä nivelvaiheessa tukitoimien suunnittelussa. koonnut MJ

Nummenpakan koulun toimintakulttuuri tukee kasvua vastuullisuuteen ja hyviin tapoihin… välittömällä puuttumisella ja palautteella. opettajien lähtiessä esimerkillisesti ja ajoissa tunnille sekä valvontoihin. huomauttamalla hyvistä tavoista ystävällisesti, ei jäkättäen. erinomaisesti toimivalla oppilaskuntatoiminnalla. koulun aikuisten hyvällä esimerkillä. koonnut MJ

Kasvua vastuullisuuteen ja hyviin tapoihin voisi vielä kehittää… yhtenäistämällä toimintatapoja. tuomalla koulun säännöt enemmän näkyviin. keskustelemalla sääntöjen valvomisesta. jokaisen aikuisen puuttumisella ja tarttumisella asioihin. välillä palaamalla omaan nuoruuteen ja suhtautumalla ymmärtäväisen tiukasti nuorten irtiottoihin aikuisten määräysmaailmasta. tervehtimällä aamulla. nostamalla kouluruuan arvostusta puhumalla kouluravintolasta. keskustelemalla kokouksissa tärkeistä arkeen liittyvistä asioista mukana luottamusoppilaita ja tukioppilaita. …Pitämällä kiinni sovituista pelisäännöistä! koonnut MJ

Nummenpakan koulun toimintakulttuuri edistää oppilaiden osallisuutta… selkiyttämällä järjestäjän roolia luokassa. välkkis-toiminnassa. päivänavauksissa ja päivänpysäyksissä. luottamus- ja tukioppilaiden toiminnassa. luottamus- ja tukioppilaiden tapaamisissa rehtorin kanssa. …Oppilaskunta on oikeasti oppilaiden ”ääni”! koonnut MJ

Oppilaiden osallisuutta voisi vielä kehittää… lisäämällä yhteistä aikaa oppilaiden ”omien asioiden” käsittelyyn. parantamalla informaation kulkua oppilaskunnan asioissa. luokkatiimien toiminnalla vastuualueineen. järjestämällä luokka-asteittain vapaita keskustelutilaisuuksia salissa; ruokailuetuilusta, kiusaamisesta, välituntipeleistä jne. järjestämällä paneelikeskusteluja, väittelyjä. lisäämällä oppilaiden suunnittelumahdollisuuksia. antamalla oppilaille välillä mahdollisuus vaikuttaa siihen, mitä ja miten tehdään oppitunneilla. koonnut MJ

Nummenpakan koulun toimintakulttuuri edistää huoltajien osallisuutta… Nukkon kautta. tempauksilla ja tapahtumilla. yhteydenpidolla Wilman kautta. ottamalla huoltajat jo varhain mukaan, kun puhutaan lasten asioista. Vanhempainilloissa. keskusteluissa vanhempien kanssa. koonnut MJ

Huoltajien osallisuutta voisi vielä lisätä… järjestämällä enemmän ”avoimia ovia” huoltajille. järjestämällä enemmän yhteisiä koulupäiviä huoltajien kanssa. ottamalla vanhempia mukaan teemapäiviin. järjestämällä vanhempainilloissa pienryhmäkeskusteluja eri teemoista. laajentamalla jatkokoulutusta/urasuunnittelua käsittelevän vanhempainillan myös 7. ja 8. luokkalaisten vanhemmille. pyytämällä yrittäjyyskasvatukseen yrittäjävanhempia mukaan. koonnut MJ

Nummenpakan koulun toimintakulttuuri edistää kestävää kehitystä… kirjojen kierrätyksellä. Paperinkeräyksellä ja kierrätyksellä. valojen sammuttamisella. ruoan hävikin vähentämisellä. informaation jakamisella. pienillä kampanjoilla. koonnut MJ

Kestävän kehityksen edistämistä voisi vielä kehittää… järjestämällä luokkien paperinkeräyksiä. varmistamalla tarpeellisten jätteenlajitteluastioiden olemassa olo. järjestämällä la-koulupäivään kirjanvaihtotori. jakamalla oppilaille enemmän tietoa. oppilaita osallistamalla. järjestämällä oppilaita innottavia tempauksia: askartelua, vaihtotoreja. järjestämällä jätteiden lajittelu helpommaksi. järjestämällä kävelykierros 7. luokkalaisten kouluun tutustumisen yhteydessä: tiimi tekee esitteen, missä kerrotaan kierrätysastioiden sijainti, kouluruuan jättämisen kustannuksista, pihan roskaamisen ehkäisemisestä. laatimalla lajittelutaulu aulaan. koonnut MJ