Taiteen perusopetus ESITYS ON JAETTU 3 OSAAN Ditte Winqvist

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Jyväskylä Keski-Suomen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun kerhotoiminnan kehittämisverkoston kokoontuminen.
KUVATAIDEKOULU Kirsi Vihervirta. Perustettu v Suomen lasten ja nuorten kuvataidekoulujen liiton jäsen (liitto perustettu v. 1982) Rauman kansalaisopiston.
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
PALVELUALA 2009 Verkko-oppimisen tavoitteet Merja Talkio-Vilanen.
Koulutuspäällikköpalaveri / Palvelualat Tuija Hilden heidi Kaartokallio.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Finna tiedonhankinnassa : case LAMK
Lasten Kuvataide & Kädentaito
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
Oppilaitosrakentamisen valtionrahoituksesta Valtionosuudesta valtionavustukseksi Uudenmaan ELY-keskus, Marjo Mäkelä, kulttuuriyksikkö1 =>Vuoden.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Kunnallisen kulttuuritoimen lainsäädäntö ja rahoitus Ditte Winqvist Erityisasiantuntija, kulttuuri Opetus- ja kulttuuriyksikkö Päivitetty
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Peruskoulut Lähde: Tilastokeskus 10/2010 js.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
ARVIOINTI Vanhempainilta
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Valtionosuusuudistus 2010
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
TAITEIDEN TALO VUOSAAREEN Helsingin kaupungin yhteismarkkinointitilaisuus Hotelli Rantapuisto Liisa Winberg, Vuosaari-toimikunnan pj.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kuntien kulttuuritoiminnan kustannukset vuonna 2013 Suomen Kuntaliitto, 24 kaupunkia ja Cupore
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
Ops 2016 ja arviointi.
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Oulun konservatorion musiikkialan perustutkinto Musiikin koulutusohjelma 120 ov.
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: VM ja ; OKM ja (Suomen Kuntaliitto )
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ops-iltapäivä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Perustettu
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kelpo-hanke Amisto
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Taiteen perusopetus ESITYS ON JAETTU 3 OSAAN Ditte Winqvist 7.4.2017 Taiteen perusopetus Ditte Winqvist Kulttuurin erityisasiantuntija, opetus- ja kulttuuriyksikkö Päivitetty 15.1.2013 ESITYS ON JAETTU 3 OSAAN Ditte Winqvist

Mitä taiteen perusopetus on? 7.4.2017 Se on tavoitteellista, tasolta toiselle etenevä eri taiteenalojen opetus. Se ei ole yksittäisiä kursseja, eikä peruskoulun taideopetusta. Järjestetään pääasiassa lapsille ja nuorille mutta myös aikuisill.e Se on oma koulutusmuotonsa ja se järjestetään lain (633/1998) ja asetuksen (813/1998) mukaan. Opetusta annetaan Opetushallituksen antamien opetus- suunnitelman perusteiden pohjalta. Ditte Winqvist 7.4.2017 Ditte Winqvist

Taiteen perusopetuksen järjestäminen Kunta voi järjestää taiteen perusopetusta ilman sitä varten myönnettävää erillistä lupaa. Opetusministeriö voi myöntää kuntayhtymälle, rekisteröidylle yhteisölle tai säätiölle luvan järjestää taiteen perusopetusta ja oikeuden saada siihen valtionosuutta. Kunnan on vahvistettava alueellaan toimivien oppilaitosten opetussuunnitelmat Koulutuksen järjestäjän (kunnan) on lain mukaan arvioitava antamaansa koulutusta Ditte Winqvist 7.4.2017

Miten kunta voi järjestää taiteen perusopetusta? Laki antaa kunnalle vapauden järjestää tai hankkia taiteen perusopetusta haluamallaan tavalla. On olemassa useita vaihtoehtoja järjestää TPO:ta: Kunnan omistamissa oppilaitoksissa (esim. musiikkiopisto, kuvataidekoulu, kansalaisopisto) Yhteistyössä toisen kunnan kanssa Selkeä sopimus kustannusten jaosta ja oppilaspaikoista Ostamalla opetusta julkiselta tai yksityiseltä toimijalta Ditte Winqvist 7.4.2017

Kunnan vastuu? Kunta voi hyväksyä alueellaan toimivan yksityisen oppilaitoksen taiteen perusopetuksen järjestäjäksi ja vahvistaa oppilaitoksen opetussuunnitelmat. Tämä ei kuitenkaan velvoita kuntaa osallistumaan kustannuksiin, mikäli kunta jo järjestää omaa opetusta muulla tavalla. Ditte Winqvist 7.4.2017

Opetuksen tavoitteet ja sisältö Taiteen perusopetusta annetaan musiikissa, tanssissa, sanataiteessa, esittävissä taiteissa (sirkustaide, teatteritaide) sekä visuaalisissa taiteissa (arkkitehtuuri, audiovisuaalinen taide, kuvataide, käsityö). Tavoitteet ja keskeiset sisällöt on päätetty Opetushallituksen taiteenaloittain vahvistetuissa opetussuunnitelmien perusteissa. Linkki: http://www.oph.fi/SubPage.asp?path=1,17627,14248 Tarkoituksena on antaa oppilaalle valmiuksia ilmaista itseään. Antaa valmiuksia hakeutua taiteenalan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen. Ditte Winqvist 7.4.2017

Opetuksen laajuus Laaja oppimäärä Oppimäärän laskennallinen laajuus on 1 300 tuntia. Jakautuu kahteen tasoon Perusopinnot / musiikin perustaso Syventävät opinnot / musiikkiopistotaso Yleinen oppimäärä Oppimäärän laskennallinen laajuus 500 tuntia. Sisältää 10 opintokokonaisuutta, joissa oppilas syventää ja laajentaa osaamistaan. Voi sisältää usean taiteenalan opintoja. Ditte Winqvist 7.4.2017

Arviointi Oppilaan arviointi Sillä ohjataan ja kannustetaan oppilaan opiskelua. Tulee olla monipuolinen ja sisältää erilaisia palautteen antamisen tapoja. Koulutuksen arviointi Arvioinnin tarkoituksena on kehittää koulutusta ja parantaa oppimisen edellytyksiä Koulutuksen järjestäjä (kunta) arvioi antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta Koulutuksen järjestäjä osallistuu toiminnan ulkopuoliseen arviointiin. Ditte Winqvist 7.4.2017

Taiteen perusopetuksen rahoitus Kunnat rahoittavat merkittävästi alueellaan annettavaa taiteen perusopetusta. VALTIONOSUUS tulee kahden kanavan kautta 1. Kunnat, jotka ilmoittavat järjestävänsä taiteen perusopetusta saavat siihen valtionosuutta asukasluvun mukaan. V. 2011 yksikköhinta on 1,40 €/asukas ja siitä valtionosuus on 30,96 %, eli 0,43 €/asukas. 2. Koulutuksen ylläpitäjä (ei oppilaitos) voi anoa tuntiperusteista valtionosuutta. Saadakseen sitä on myös kunnan anottava ministeriöltä koulutuksen järjestämislupaa. V. 2011 yksikköhinta on 74,66 €/tunti ja siitä valtionosuus on 57 %. Ditte Winqvist 7.4.2017

Taiteen perusopetus kuntaliitostilanteessa Taiteen perusopetus on luonteeltaan lähipalvelua, joka kohdistuu lapsiin ja nuoriin. Kuntaliitokseen liittyy monta avointa kysymystä: Muuttuuko taiteen perusopetuksen järjestelyt, luvat ja valtionosuus? Kenen kanssa tehdään jatkossa yhteistyötä? Minkälaisia uusia lupia ja sopimuksia tarvitaan?

Opetusministeriön ohjeet liittyen uudistuksiin Koulutuksen järjestämisluvassa mainitaan kunta, opetuskieli, taiteenala sekä muita ehtoja. Mikäli tapahtuu muutoksia ylläpitäjän (ei oppilaitoksen) on haettava järjestämisluvan muutosta Milloin muutoshakemus voi olla ajankohtainen? Kun kunta päättää hankkia opetusta toiselta järjestäjältä. Koulutuksen järjestäjän lupaan lisätään uusi kunta Kun kunta päättää siirtää järjestämislupaansa toiselle koulutuksen järjestäjälle. Uusi opetuksen järjestäjä hakee lupaa ja entinen peruutetaan Muutoshakemuksessa noudatetaan ministeriön antamia ohjeita. Ditte Winqvist 7.4.2017