VERKKOPOHJAISEN OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Advertisements

Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Aineistonhallintasuunnitelma osana tutkimuseettistä lausuntopyyntöä
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Pirteä, kesäinen opiskelijoita paikalla, jossain kohti kuvaa.
KJ-I S2003 / Auvo Häkkinen, CT50A2601 / Heikki Kälviäinen0 - 1 Tervetuloa! CT50A2601Käyttöjärjestelmät (4 op)
Minä oppijana 1 ov..
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Jorma Ronkainen / IT-laitos
Slideshare koonti Mervi Isola.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Kollegavalmennuksen sovellus toisen asteen koulutuksessa Elina Lehto Tampereen Ammattiopisto.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Tulevaisuus … Tieto – tiedon käyttö Oppiminen Yksilölliset opintopolut Elinikäisen oppimisen avaintaidot Geneerinen kyvykkyys Verkostoyhteiskunta.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Veli-Pekka Lifländer VERKKOPOHJAISEN OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU SISÄLTÖ: Opetussuunnitelman yleinen osa Opetuksen sisältöideat Opetussuunnitelman erityinen.
RAPORTTIEN JA WWW-SIVUJEN OHJEET Projektityökurssi KLTITE05OH/SU.
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
SanomaPron sähköiset sisällöt Lappeenranta Veso –koulutus Heikki Karjalainen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Oma nimi.  Yleistiedot  Aivoriihen tavoitteet  Säännöt  Toiminta aivoriihessä  Yhteenveto  Seuraavat vaiheet.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Joku muu on voinut jo löytää saman
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Borgarnes, Islanti ( ).
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
Yhdessä sisältöä asiakkaiden käyttöön Käyttäjälähtöisyys
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Luova aivoriihi Esittelijän nimi.
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Luova aivoriihi Esittelijän nimi.
   S2-opetuksen ja reaaliaineiden opetuksen yhdistäminen sekä Kartta-pedagogiikka Leo Jäppinen
Esityksen transkriptio:

VERKKOPOHJAISEN OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU Veli-Pekka Lifländer VERKKOPOHJAISEN OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU Esimerkki: Tekninen luovuus ja tuotekehitys SISÄLTÖ: Opetussuunnitelman yleinen osa Opetuksen sisältöideat Opetussuunnitelman erityinen osa Oppimisympäristön elementit Oppimisympäristön rakenne

OPETUSSUUNNITELMAN YLEINEN OSA OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU Veli-Pekka Lifländer OPETUSSUUNNITELMAN YLEINEN OSA Kurssi: Tekninen luovuus ja tuotekehitys Sisältöideoita Aihekokonaisuudet Orientaatioperusta(t) Tehtäväideoita Tieto ideoiden pohjana Luova ilmapiiri Luovuuden esteet Alitajunnan osuus Ideointimenetelmät Konvergoivat Divergoivat -synektiikka -tilamuutos -mindmap -käsitekartta -aivoriihi -ideakävely -ideapiirtely -tasomuutos -käsiteviuhka -käänteisyys -dynaaminenSWOT -voimakentät -joo ja … -entä jos … -entä miten … -metaforat -analogiat -morfologia -toistokysely -käänteisoletus -syyhierarkia -sleigh of mouth ARIZ/TRIZ -40 periaatetta -vahvat ratkaisut -pelkistäminen -teknisestä fysikaaliseen ristiriitaan -ideaaliratkaisu -pienten ihmisten menetelmä -fysikaaliset ym efektit -kenttäanalyysi -ilmaiset resurssit Luova ongelmanratkaisu Ideointimenetelmät Teknisen ongelman systeeminen määrittely (Tasot, rajaus, ristiriidat) TRIZ-menetelmä -ristiriita -resurssit -ideaaliratkaisu -ratkaisun kehittely Keksintöjen tietolähteet Keksinnön suojaaminen Sata teknistä ongelmaa palautuu yhteen fysikaaliseen Motivointitehtäviä -kännykkäongelmat -energiaongelmat -harrasteet -purjeet -polkypyörät -kodin tekniikka -opiskelutekniikka Esimerkkiongelmat - Kuivaharjoittelu Projektit -ammattialan ongelmia Ristiriita I K Resurssit Ideaaliratkaisu Ristiriidat Rr:Tuotekehitys? Sisältö Rr:Motivaatio? Luovuuden idea Ideointimenetelmät Ongelman pelkistys Tuotekehitys ja keksinnön suojaus Rr:Opintovaihe? Kenelle Käytäntö Rr:Arkiongelmia 2.-4. Vuoden opiskelijat -viestintä -tuotantotalous -muut? Tekninen tuotekehitys Teknisten ongelmien määrittely ja ratkaisu Rr:TRIZ ja muut Rr: Ei töissä Osaaminen nyt Tavoiteosaaminen Käytäntö nyt Tavoitekäytäntö Luonnontieteellinen peruskoulutus Ongelmanratkaisu yrityksen ja erehdyksen kautta Aivoriihi tuttu Tuntee oman luovan potentiaalinsa Osaa irroitella ideoita Tuntee tärkeimmät ideointimenetelmät Näkee ongelman tasot Osaa rajata ja mallittaa teknisen ongelman Osaa hakea tietoa ongelman ratkaisuun Ymmärtää ratkaisun ideaalisuuden Tuntee keksintö ja patenttipalvelut Näkee tekniset ongelmat erillisinä ja yksitasoisina Ratkaisumenetelmänä kokeilu, yritys ja erehdys Tekninen ratkaisu luo uusia ongelmia Ideointi sattumanvaraista Ei hae luonnontieteellistä taustatietoa eikä käytäpatenttipalveluita Mallittaa ongelman ja etsii systeemin tasot Löytää ristiriidat Käyttää monipuolisesti ideointimenetelmiä Ideoi yksin ja ryhmässä Ei tyrmää vaan kehittää Hankkii järjestelmällisesti luonnontieteellistä tietoa ”Löytää” ongelmia Käyttää patenttipalveluita

OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU OPETUSSUUNNITELMA: SISÄLTÖIDEOITA Veli-Pekka Lifländer OPETUSSUUNNITELMA: SISÄLTÖIDEOITA

OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU OPETUSSUUNNITELMA: SISÄLTÖIDEOITA Veli-Pekka Lifländer OPETUSSUUNNITELMA: SISÄLTÖIDEOITA

OPETUSSUUNNITELMAN ERITYINEN OSA OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU Veli-Pekka Lifländer Aihe: Sivu: OPETUSSUUNNITELMAN ERITYINEN OSA Aihekokonaisuus, orientaatioperustat Osa-aiheet, sisällöt, avainkäsitteet Oppimisprosessin vaihe (Mo,Or,Sis, Sov,Arv,Ko,Imp) ja sen idea Oppimistehtävät Yhteistoiminta ja vuorovaikutus Arvioitu kesto Luova ongelmanratkaisu Luovuuden muodot ja esteet. Teknisen luovuuden erityispiirteet Tieto ideoiden pohjana Luova ilmapiiri Luovuuden esteet Alitajunnan osuus MO: Onko meillä luovuutta? Ratkaiskaa ryhmässä jokin arkinen tekninen ongelma: -autonrenkaiden säilytys -veneen myrkkymaalin haittojen ehkäisy -paperin rei’itys Luovuuden muodot ja esteet. Teknisen luovuuden erityispiirteet 2 h

OPETUSSUUNNITELMAN ERITYINEN OSA OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU Veli-Pekka Lifländer Aihe: Sivu: OPETUSSUUNNITELMAN ERITYINEN OSA Aihekokonaisuus, orientaatioperustat Osa-aiheet, sisällöt, avainkäsitteet Oppimisprosessin vaihe (Mo,Or,Sis, Sov,Arv,Ko,Imp) ja sen idea Oppimistehtävät Yhteistoiminta ja vuorovaikutus Arvioitu kesto Ideointimenetelmät Teknisen ongelman systeeminen määrittely (Tasot, rajaus, ristiriidat) TRIZ-menetelmä -ristiriita -resurssit -ideaaliratkaisu -ratkaisun kehittely Keksintöjen tietolähteet Keksinnön suojaaminen Konvergoivat/Divergoivat -synektiikka -tilamuutos -mindmap -käsitekartta -aivoriihi -ideakävely -ideapiirtely -tasomuutos -käsiteviuhka -käänteisyys -dynaaminenSWOT -voimakentät -joo ja … -entä jos … -entä miten … -metaforat -analogiat -morfologia -toistokysely -käänteisoletus -syyhierarkia -sleigh of mouth -ARIZ/TRIZ OR: Miten luovuutta voi oppia? Tutustukaa kolmeen menetelmään esim. kurssin linkkien avulla. Esitelkää ja opettakaa metodit muille ryhmille. Mitkä metodit muistuttavat toisiaan? Ryhmät opettavat toisiaan. 4 h

OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU OPPIMISYMPÄRISTÖN ELEMENTIT Veli-Pekka Lifländer OPPIMISYMPÄRISTÖN ELEMENTIT Oppimis- projektit Tiedotus Oppimis- tehtävät Kurssihallinto Oppimis- ympäristö Oppi- materiaali Linkit Vuoro- vaikutus Tietolähteet

OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU OPPIMISYMPÄRISTÖN RAKENNE Veli-Pekka Lifländer OPPIMISYMPÄRISTÖN RAKENNE

OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU OPPIMISYMPÄRISTÖN PÄÄSIVU Veli-Pekka Lifländer OPPIMISYMPÄRISTÖN PÄÄSIVU