Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari 28.8.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
. Rauman freinetkoulu.
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Kestävä kehitys 1  Jatkuvaa ja ohjattua yhteiskunnallista muutosta  Maailmanlaajuisesti  Alueellisesti  Paikallisesti  Tavoitteena turvata hyvät elämisen.
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Terveysosaaminen ja media
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Turun esi- ja perusopetuksessa
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
ROTARY 2023 Matias Röyttä DG VISIOT / HAASTEET Tietotekniikka / Internet –Henkilökohtaiset tietokoneet –Reaaliaikainen tiedonvälitys –Face-time.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Varhaiskasvatuspalveluiden kehittämissuunnitelma Varhaiskasvatuspalveluiden visio Varhaiskasvatuksesta hyvä alku lapsen kasvulle, kehitykselle.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Mielenterveys s. 110 –
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Tiedon ja tiedon käytön merkitys työelämän arjessa tänään ja huomenna Marjo Huovinen-Tervo Ylihoitaja Kainuun maakunta –kuntayhtymä, Sosiaali-
Eurooppalaiset haasteet huippuosaamiselle Hannu Takkula Euroopan parlamentin jäsen, Kulttuuri- ja koulutusvaliokunnan varapuheenjohtaja.
OPS-ajatuksia.
Itä-Suomen ESR- ohjelman toteutus TE-keskuksien näkökulmasta Itä-Suomen ESR- päivät Kirsi Vainikainen Pohjois-Savon TE-keskus.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
Oppiaine-kokonaisuus
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Strategiaperusta ja ohjelmat
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Kemian opetuksen visiot kemianteollisuuden näkökulmasta
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
työllistämisen, osaamisen ja sosiaaliturvan uudet ratkaisut tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäjä aloitteet perustuvat tutkittuun tietoon.
Opetustoimi osana Jyväskylää
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Ajankohtauskatsaus OPSO ry:n kevätseminaari, Vaasa
Koulutusinformaation, tarjonnan ja opintopolku.fi:n uudistus (KTO)
Esityksen transkriptio:

Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari

Kasvatuksen ja opetuksen tavoitteet Tukee oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen Antaa oppilaille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja Parantaa esiopetuksessa olevien lasten oppimisedellytyksiä Edistää sivistystä ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa Edistää oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana Turvaa riittävän yhdenvertaisuuden koulutuksessa koko maan alueella

Opetuksen järjestämisen perusteet Valtakunnallisesti yhtenäiset perusteet Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti Oppilaiden terveen kasvun kehityksen edistäminen Yhteistyössä kotien kanssa

Kasvatus ja opetus yksilön kannalta Kasvatuksen ideaalit: kasvatettavan hyvä elämä, vastuuseen kasvaminen ja itseksi tuleminen (Veli-Matti Värri) Tietämisen ja tietämättömyyden (Menonin) paradoksi: ” Miten sinä muka aiot tutkia sellaista, mistä et edes tiedä mitä se on? Millaista tavoittelet, kun etsit sellaista, mitä et tunne? Ja jos löydät sen, mistä tunnistat sen siksi, mistä et mitään tiedä?”

Mihin siis perustamme käsityksemme kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuudesta Yksilön kokemukset, toiveet ja tulevaisuudenkuvat Elinkeinoelämän tarpeet ja odotukset Alueelliset ja kansalliset tekijät Maailmanlaajuiset tekijät

Yksilön kokemukset, toiveet ja tulevaisuudenkuvat Muutoksen hallinta ja kyky elää murroksessa Korostunut yksilöllisyys Tiedon tulvassa elämyksiä metsästäen Oma kokemus ja elämänhistoria Toiveet ! Perheen perustaminen Yhdessäolo läheisten kanssa Tulevaisuudenkuvat elämänhallinnan välineenä Synkkä tulevaisuus? Ilmastonmuutos Turvattomuuden lisääntyminen

Elinkeinoelämän tarpeet ja odotukset Työvoiman ammattirakenteen kehitys Työelämän muutoksesta johtuvat osaamistarpeet Osaamis- ja tietovaltainen tuotanto ja asiakaspalvelu Ammatillinen perusosaaminen Kilpailukyky

Alueelliset ja kansalliset tekijät Väestörakenteen muutos - Koulutuksen resurssit - Erilaistuvat alueet Tasa-arvoiset koulutusmahdollisuudet - Palvelujen saatavuus - Opetuksen laatu Monikulttuurisuus Juridisoituminen

Maailmanlaajuiset tekijät Globalisaatio Ilmastonmuutos Turvallisuus

Lopuksi Pertti Nieminen (Luen muutosten kirjaa) ”Luen muutosten kirjaa joka päivä. Tieto ei ole viisautta. Näkeminen on.”