Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Kasvatuksen ja opetuksen tavoitteet Tukee oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen Antaa oppilaille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja Parantaa esiopetuksessa olevien lasten oppimisedellytyksiä Edistää sivistystä ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa Edistää oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana Turvaa riittävän yhdenvertaisuuden koulutuksessa koko maan alueella
Opetuksen järjestämisen perusteet Valtakunnallisesti yhtenäiset perusteet Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti Oppilaiden terveen kasvun kehityksen edistäminen Yhteistyössä kotien kanssa
Kasvatus ja opetus yksilön kannalta Kasvatuksen ideaalit: kasvatettavan hyvä elämä, vastuuseen kasvaminen ja itseksi tuleminen (Veli-Matti Värri) Tietämisen ja tietämättömyyden (Menonin) paradoksi: ” Miten sinä muka aiot tutkia sellaista, mistä et edes tiedä mitä se on? Millaista tavoittelet, kun etsit sellaista, mitä et tunne? Ja jos löydät sen, mistä tunnistat sen siksi, mistä et mitään tiedä?”
Mihin siis perustamme käsityksemme kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuudesta Yksilön kokemukset, toiveet ja tulevaisuudenkuvat Elinkeinoelämän tarpeet ja odotukset Alueelliset ja kansalliset tekijät Maailmanlaajuiset tekijät
Yksilön kokemukset, toiveet ja tulevaisuudenkuvat Muutoksen hallinta ja kyky elää murroksessa Korostunut yksilöllisyys Tiedon tulvassa elämyksiä metsästäen Oma kokemus ja elämänhistoria Toiveet ! Perheen perustaminen Yhdessäolo läheisten kanssa Tulevaisuudenkuvat elämänhallinnan välineenä Synkkä tulevaisuus? Ilmastonmuutos Turvattomuuden lisääntyminen
Elinkeinoelämän tarpeet ja odotukset Työvoiman ammattirakenteen kehitys Työelämän muutoksesta johtuvat osaamistarpeet Osaamis- ja tietovaltainen tuotanto ja asiakaspalvelu Ammatillinen perusosaaminen Kilpailukyky
Alueelliset ja kansalliset tekijät Väestörakenteen muutos - Koulutuksen resurssit - Erilaistuvat alueet Tasa-arvoiset koulutusmahdollisuudet - Palvelujen saatavuus - Opetuksen laatu Monikulttuurisuus Juridisoituminen
Maailmanlaajuiset tekijät Globalisaatio Ilmastonmuutos Turvallisuus
Lopuksi Pertti Nieminen (Luen muutosten kirjaa) ”Luen muutosten kirjaa joka päivä. Tieto ei ole viisautta. Näkeminen on.”