Virvatuli-koulutusseminaari Anna-Elina Lavaste, rehtori

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Työhönvalmennuksella työelämään
Tikkurila Olli Rantala
FOOTPASS-ARVIOINTI Suomen Palloliitto.
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Nykytilan kuvaus: Havainnointitutkimus
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
VETO-hankkeet VE rtaisarvioinnilla T ukea O ppisopimuskoulutuksen laatuun  OPSO ry:n kevätseminaari 2013  Jyväskylä  Kari Plosila, oppisopimusjohtaja.
Palautteen olemuksesta
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Kooste ensimmäisen aallon organisaatioiden kevään 2013 palautekyselystä
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
SSKKY laadunhallintajärjestelmän itsearviointi 2014 Elise Anttalainen-Kulmala Mikko Kaskari.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
TUTTI - TietotUrvallisuuden iTsearvioinTivälIne v 1.0 ©2012 Kimmo Rousku sivu 1(8) TietotUrvallisuuden iTsearvioinTivälIne Pisteytysapuvälineet.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
Tutkimus VKK-Metron kehittämistyössä Tuulikki Venninen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Helsingin seudun yhteistyön arviointi 2008 kaupunginjohtaja Jussi Pajunen
Sykettä Savilahdella –hankkeen ohjausryhmän toiminta vuosina
CAF Poliisihallinnossa
– SUOMEN EKONOMILIITTO – – FINLANDS EKONOMFÖRBUND – EkonomiEsimies - Lähikoulutus: itsetuntemuksen kautta muutokseen Tahko ja
 Osana LapsiKuopio II -hanketta ( ), syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana  Tavoitteina: › tukea Pienet lapset liikkeelle -toimintamallin vakiintumista.
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Kokemuksia kilpailuttamisesta Kysely keväällä 2008 kunnille ja palveluntuottajille 59 vastaajaa.
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuus Espoossa Päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
KJYn verkostotapaamiset PEDAGOGISEN OSAAMISEN JOHTAMINEN Millainen asema koulutusorganisaation pedagogisella johtamisella on muiden johtamisen.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Miten vahvistamme Aarresaari-verkoston verkostoja? Eric Carver & Juha Sainio.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
ConnectPro-käyttötapaus Valiokunnan kokoukset case KOV.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Julkistus Aineistot:
Arviointi osana oppimisprosessia
Miksi kannattaa tulla ensi vuonna foorumiin Joensuuhun?
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Innokylän arviointimittari
Maastohiihdon uudet säännöt
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Sataedun osuuden väliraportointi
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Käyttäjäkysely ja glögi -iltapäivä
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Opinnollistamisen pähkinät
Arvioinnista arkipäivää
Kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyn tulokset
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset
Esityksen transkriptio:

Virvatuli-mallin mukainen johtamisen arviointi Kuopion konservatoriossa Virvatuli-koulutusseminaari 13.9.2013 Anna-Elina Lavaste, rehtori Kuopion konservatorio

KUOPION KONSERVATORION JOHTAMISJÄRJESTELMÄ Kuopion konservatorion kannatusyhdistys ry:n hallitus Johtokunta Opettajaneuvosto Johtoryhmä rehtori, hallintopäällikkö, apulaisrehtori Ammatillinen koulutus (apulaisrehtori, rytmimusiikin linjanjohtaja ) Laajennettu johtoryhmä 19 Johtoryhmä 3 Ainekollegioiden puheenjohtajat 6 Rytmimusiikin linjanjohtaja Musiikkileikkikoulun johtajat 2 Tanssikoulun johtaja 1 Sivutoimipisteiden johtajat 5 Tuottaja-tiedottaja Alueellinen toiminta, 5 toimipistettä Konsertti- ja esiintymistoiminta Ainekollegiot (6) piano, jouset, puhaltimet, muut soittimet, rymimusiikki, musiikin perusteet Tanssikoulu Musiikkileikkikoulu

Arvioinnin toteutus Itsearviointi toteutettiin Virvatuli-mallin mukaisesti talvella 2013 Arvioinnissa mukana koko laajennettu johtoryhmä (18 henkilöä), joista jokainen arvioi omaa osaamistaan Arviointiryhmän huomio: kaikki arviointikohdat eivät sovellu kaikille laaj. jory:n jäsenille Kyselyn muokkaus: lisättiin EOS (en osaa sanoa) ja merkinnät JR (johtoryhmä) ja LJR (laajennettu johtoryhmä)

Kyselyyn vastasi 10 henkilöä, johtoryhmä 3 + 7 muuta Vastausprosentti näkökulmasta riippuen 52,3 – 100 % Kaikkien vastausten niputtaminen yhteen tuotti oudon arviointituloksen – oppilaitoksen johtamisosaaminen näytti monessa osiossa heikolta Lopullisessa analyysissä aineisto jaettiin kahtia, JR ja LJR, jolloin saatiin todenmukaisempi kuva osaamisesta

Arviointikyselyn arviointi Kaikki arviointikohdat sopivat vain pedagogisesti koulutetuille ”ammattijohtajille” (rehtori ja apulaisrehtori) Hallintopäällikölle ei sovi kohta C (taiteellis-pedagoginen johtaminen) Vastuuopettajille (LJR:N muut jäsenet) sopivat osittain kohdat C, E ja F ja H Kyselyä olisi pitänyt muokata enemmän LJR:n jäsenten erilaisten tehtävien ja vastuiden mukaan

Näkökulmia johtamisen arviointiin Jokaisella oppilaitoksella on oma johtamismallinsa Tästä johtuen johtamisen arviointikyselyn yleispätevyys ei ole samaa luokkaa kuin muiden kyselyjen Johtamisen arviointityökalua täytyy voimakkaasti muokata oppilaitoksen johtamismallin mukaiseksi Vertaisarviointi toteutettiin 3 musiikkioppilaitoksen johdon yhteisenä tapaamisena – kyselyjä ei käsitelty, mutta johtamisjärjestelmien vertailu ja muu keskustelu oli erittäin antoisaa. Suosittelen!

Johtamisen arviointikyselyyn liittyviä huomioita ja korjausehdotuksia Arviointikohta A: Asiat sisältyvät pedagogiseen johtamiseen B: Otsikointi mieluummin Strateginen johtaminen, useita kaksijakoisia kysymyksiä (”havaitseminen ja ratkaiseminen”), joihin vaikea vastata, Arviointikohdat C, D ja F menevät osittain päällekkäin, selkeämpi jäsennys C: Taiteellinen ja pedagoginen johtaminen pitäisi erottaa, pedagoginen kehittämisen näkökulma puuttuu E: Kriteerit yhteismitattomia, fokus selkeämmin johtamisosaamisen arvioinnissa ja kehittämisessä F: Liikaa kysymyksiä, osa kuuluisi kohtiin C ja D

G: Talousjohtamisen arviointikohta niukka, pitäisi kysyä myös talouden lainalaisuuksien ymmärtämistä (tulojen muodostuminen, kustannusrakenne, oman toiminnan vaikutus kustannuksiin jne.)

Ehdotus kyselyn rakenteeksi A. Pedagoginen johtaminen (sis. nyk. A, C, osittain F) B. Taiteellinen johtaminen (fokuksessa oppilaitoksen konsertti-, esiintymis- ja näyttelytoiminnan linjaaminen ja ohjaaminen ym. taiteelliseen toimintaan liittyvät tehtävät) C. Strateginen johtaminen D. Henkilöstöjohtaminen (sis. osittain nyk. kohdan F) E. Talousjohtaminen F. Muu osaaminen G. Oman osaamisen arviointi ja kehittäminen

Johtamisen arvioinnin tulos Arviointikysely ei onnistunut kovin hyvin, arviointityökalu ei ollut täysin toimiva Oppilaitoksessa on tehty v:sta 2005 säännöllisesti henkilöstökysely, jossa henkilökunta on arvioinut myös johtamista, sen nojalla on tehty johtamisen kehittämistyötä Virvatuli-arviointi kannatti silti tehdä, koska siinä näkökulma oli toinen ja esille tuli selviä kehittämiskohteita oppilaitoksen johtamisjärjestelmässä Vertaisarviointi antoi vielä lisää tärkeää tietoa ja uusia näkökulmia Arviointi käynnisti oppilaitoksen organisaation ja johtamisjärjestelmän kehittämisen, johon liittyy mm. sisäistä koulutusta hallinnosta ja johtamisesta Loppupäätelmä: tärkeintä on, että arviointia ylipäätään tehdään, ei prosessin mallikkuus!