KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yleiset kirjastot T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, 33100 TAMPERE FREDRIKINKATU.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä koskevan verkkokyselyn.
Advertisements

F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - Y LIOPISTOT FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Koko vuosi 2013 Keskeiset tulokset.
SUOMEN OPTIKOIDEN AMMATTILIITTO SOA RY Palkkatutkimus 2013
Paikallisesta sopimisesta työaikajärjestelyissä
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - TUTKIMUSLAITOKSET FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
SLS vaalii ja kehittää Suomen ruotsinkielistä kulttuuriperintöä.
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yliopistokirjastot T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU.
Kartoitustulosten havainnollistaminen Case TaY:n kirjasto
Otsikko Sastamalan kaupunki imago- ja mainetutkimus 2009 Sastamalan seudun elinkeino- ja työllisyysstrategian työseminaari
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
Lapin YRITTÄJÄT ry Järjestötutkimus 2008.
Diabeetikoiden hoitotyytyväisyys Suomessa. Taustaa •Kansallisen diabetesohjelman, Dehkon, yhtenä tavoitteena on, että diabeetikot hallitsevat omahoidon,
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yhteiskirjastot TIEDOSTA MENESTYS
Puu- ja kivitalojen vertaileva asumistyytyväisyystutkimus 2008 | |1T-6370VR Puu- ja kivitalojen vertaileva asumistyytyväisyystutkimus 2008 Suomen.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortiokokous
T IEDOSTA M ENESTYS Hämeenlinnan kaupunki Asiakastyytyväisyys 2013 – Lasten ja nuorten palvelut Varhaiskasvatus Tutkimusraportti Mikko Kesä Minna.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Palvelukyselyn 2010 tuloksia ja toimenpiteitä Kirjastoverkkopäivät 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Erikoiskirjastot/tutkimuslaitokset T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
Kirjastoverkkopalvelujen palvelukysely 2012 Yhteenveto tärkeimmistä tuloksista.
LAMK Outdoors Finland Etelä Aktiviteettisivuston lanseeraustutkimus 2013 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
LAMK Pyöräilysivuston lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B 22,
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Kooste ensimmäisen aallon organisaatioiden kevään 2013 palautekyselystä
Vaikuttaminen ja viestintä taloyhtiössä -kyselyn tulokset.
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 2/2013 Keskeiset tulokset Innolink Research.
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 3 / 2013 Keskeiset tulokset Etta Partanen.
Esaimaa.fi Profiilitutkimus Helmikuu Esaimaa.fi-palvelun profiilitutkimus, helmikuu 2009 InterQuest Oy Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tarkoituksena.
Kooste UKJ-asiantuntijaryhmien palautekyselystä
LAMK Aktiviteettioppaat Lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B.
Yleistä tutkimuksesta
Kansalliskirjaston käyttäjäkysely 2008 Opetusministeriön kirjastopäivät Aki Kangas.
KISA – Kysely kaupungin viestinnästä Sari Koski Yhteenveto: Helsinki.
Kehittämistutkimus 2013 Celia-kirjasto Etta Partanen Anne Latomäki Ari Kurlin.
Ammattikorkeakoulukirjastot
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Kirjastojen tulevaisuuden haasteet
Kyselyt 2010 Palvelukysely 2010 asiantuntijakokoukset toukokuu 2010.
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
T IEDOSTA M ENESTYS MIKKO KESÄ MINNA JOUTSEN ANSSI MÄKELÄ INNOLINK RESEARCH OY TAMPEREEN KAUPUNKISEUTU -Asiantuntijaryhmien itsearviointitutkimus 2012.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kooste Finna-organisaatioiden palautekyselystä Finna-konsortiokokous
UKJ-valmistelutyö ja –raportti lyhyesti UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
Yleistä tutkimuksesta
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ:n toteutusvaiheen rahoitushakemus Ari Ahlqvist Kehittämispäällikkö UKJ-ohjausryhmän kokous
Korkeasti koulutettu yrittäjä; mielipiteitä ja asenteita yrittäjyydestä Akavan talouspoliittinen yksikkö
Otsikko TAMPEREEN KESKUSTAN ÄÄNESTÄJÄTUTKIMUS 2008 Teettäjä Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry Tavoitteena testata Keskustan vaaliteesien hyväksyttävyyttä.
©Think If Laboratories Oy 2012 Nets Finland Oy – Tutkimus verkkomaksamisesta– © Think If Laboratories
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä
Committed to Being More Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä. KAALIMATO TUTKII KAALIMATO TUTKII Heinäkuu 2016.
Keski-Pohjanmaan liiton sidosryhmätutkimus. Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tekeminen aloitettiin vuoden 2015 marraskuussa. Pohjana käytettiin aikaisempaa.
Committed to Being More Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä. KAALIMATO TUTKII KAALIMATO TUTKII TOUKOKUU 2016.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-organisaatioiden palautekysely, työryhmäkyselyt ja toimenpide-ehdotukset Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Asiakastyytyväisyystutkimus 2015 AVAIN Asumisoikeus Oy
Tieto tutkijan työpöydälle
Melindan laatuohjelma Lähtotietokyselyn tulokset ja toimenpiteet
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö VPK toiminnan tunnettuus
Kansallisesta kokoelmapolitiikasta ja Varastokirjaston roolista siinä
SFX ja Google Scholar Jukka Lehmus
Esityksen transkriptio:

KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yleiset kirjastot T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B 22, HELSINKI Puh

T IEDOSTA M ENESTYS YLEISTÄ TUTKIMUKSESTA Tutkimuksen tavoitteena on saada Kansalliskirjaston kirjastoverkkopalveluille tietoa palvelutarjonnan vastaavuudesta asiakaskirjaston tarpeisiin, palveluissa onnistumista sekä kehittämistoiveita. Tutkimus toteutettiin Internet-kyselynä helmikuussa Kohderyhmän muodostivat Kansalliskirjaston kirjastoverkkopalvelujen asiakaskirjastojen työntekijät. Tässä raportissa tarkastellaan yleisten kirjastojen edustajien vastauksia. Tutkimus perustuu 660 vastaukseen, joista yleisistä kirjastoista 285. Tässä raportissa esitetään tutkimuksen päätulokset. Kaikki tutkimuksen tulokset esitetään yksityiskohtaisesti InnolinkWeb ® -järjestelmässä.

T IEDOSTA M ENESTYS TUTKIMUKSEN KESKEISIÄ TULOKSIA 1/2 Yleisten kirjastojen käytetyin tietokantapalvelu on Fennica, jota 14 prosenttia vastaajista käyttää joko päivittäin (4%) tai viikoittain (11%). Seuraavaksi eniten vastaajat käyttävät Lindaa. Tietokantapalveluiden käyttö on huomattavasti muita kirjastosektoreita vähäisempää. Yleisten kirjastojen vastaajat ovat tyytyväisimpiä kansalliskirjaston ylläpitämiä asiasanastoja, kansallisia tietokantoja sekä kirjastoverkolle suunnattuja koulutuksia koskevasta tiedotuksesta. Heikoimmaksi tiedotus koetaan tieteellisten kirjastojen yhteistilaston sekä kirjastojärjestelmien osalta. Kansallisia tietokantoja ja elektronisen aineistojen hankintaa pidetään kaikkein hyödyllisimpänä Kansalliskirjaston palveluna yleisten kirjastojen keskuudessa. Vastaajien mielestä tärkeimmät Kansalliskirjaston palvelut ovat Kansalliskirjaston ylläpitämät asiasanastot, formaattien ja standardien kehittäminen ja koordinointi sekä tunnistepalvelut. Onnistuneimmat palvelut ovat Elektran hakukäyttö sekä Arton ja Violan poimintaluettelointi. Palveluista eniten kehitettävää on formaattien ja standardien kehittämisessä ja koordinoinnissa, verkkoarkistossa ja elektronisissa vapaakappaleissa sekä elektronisten aineistojen hankinnassa.

T IEDOSTA M ENESTYS TUTKIMUKSEN KESKEISIÄ TULOKSIA 2/2 Toiminnan 5 tärkeintä tekijää: Toiminnan 5 onnistuneinta tekijää: Toiminnan 5 heikoiten onnistunutta tekijää:

T IEDOSTA M ENESTYS TUTKIMUSMENETELMÄN KUVAUS (KUILUANALYYSI) Kuiluanalyysin avulla voidaan tutkia vastaajien tyytyväisyyteen vaikuttavia toiminnan tekijöitä. Kuiluanalyysi kertoo, kuinka hyvin tarkasteltu organisaatio on onnistunut vastaamaan vastaajien odotuksiin. Kuiluanalyysissä vihreä pylväs (pitkä, oikealle osoittava pylväs) kuvaa kunkin arvioidun tekijän merkitystä vastaajille. Jos vihreä pylväs on pitkä, kyseinen tekijä on vastaajalle tärkeä ja jos pylväs on lyhyt, ei tekijällä ole paljoakaan merkitystä. Lyhyempi punainen pylväs kuvaa puolestaan annetun onnistumisarvosanan ja merkitysarvosanan erotusta (kuilua). Positiiviset (oikealle osoittavat) punaiset pylväät osoittavat tekijät, joissa onnistuminen on arvioitu korkeammaksi kuin merkitys. Nämä saattavat olla ylipanostustekijöitä. Negatiiviset (vasemmalle osoittavat) punaiset pylväät osoittavat tekijät, joissa onnistuminen on arvioitu heikommaksi kuin merkitys. Mitä pidemmälle vasemmalle tekijän punainen pylväs ulottuu, sitä kriittisempi tekijä on kyseessä. Tutkimusraportissa toiminnan tekijät luokitellaan kuiluanalyysin perusteella kolmeen luokkaan seuraavasti: Onnistuneet tekijät = kuilu -0,4 tai parempi Parantamisen varaa -tekijät = kuilu -0,5 - -0,9 Kriittiset tekijät = kuilu -1,0 tai heikompi Tärkeää on reagoida tekijöihin, joiden merkitys on korkea ja joissa on suurehko negatiivinen kuilu.

T IEDOSTA M ENESTYS TUTKIMUSAINEISTON KUVAUS Muita mm. verkkopalvelu, henkilöstökoulutus, kokoelmatyö, suunnittelu- ja kehitystyö, hyllytys, muovitus, näyttelyt, vahtimestarin työt, verkkopalvelut, lastenkirjastotyö

T IEDOSTA M ENESTYS KANSALLISKIRJASTON TIETOKANTAPALVELUIDEN KÄYTTÄMINEN Kuinka usein käytät seuraavia tietokantapalveluita?

T IEDOSTA M ENESTYS VÄITTÄMIEN KUVAAVUUS Kuinka seuraavat väittämät kuvaavat Kansalliskirjaston kirjastoverkkopalveluita?

T IEDOSTA M ENESTYS TYYTYVÄISYYS TIEDOTUKSEEN Miten tyytyväinen olet seuraavia palveluita ja hankkeita koskevaan tiedotukseen?

T IEDOSTA M ENESTYS KANSALLISKIRJASTON PALVELUJEN HYÖTY Kuinka paljon seuraavista on ollut hyötyä omalle kirjastollesi?

T IEDOSTA M ENESTYS PALVELUIDEN MERKITYS VASTAAJILLE Asteikko: 1 = ei lainkaan tärkeä … 4 = erittäin tärkeä

T IEDOSTA M ENESTYS PALVELUIDEN KUILUANALYYSI Mitä suurempi tekijän negatiivinen kuiluarvo on, sitä heikommin tekijässä ollaan onnistuttu. Onnistuneet tekijät: negatiivinen kuilu on alle 0,5 yksikköä tai kuilu on positiivinen. Parantamisen varaa -tekijät: negatiivinen kuilu on 0,5 - 0,9 yksikköä. Kriittiset tekijät: negatiivisen kuilun arvo on vähintään 1,0 yksikköä.

T IEDOSTA M ENESTYS PALVELU EI LIITY TYÖHÖNI / EOS

T IEDOSTA M ENESTYS NELIKENTTÄANALYYSI Nelikenttäanalyysin vaaka-akselilla esitetään tekijän merkitys vastaajalle ja pystyakselilla tarkastellun organisaation onnistuminen ko. tekijässä. Nelikenttäjaottelu muodostuu tekijän merkitys- ja onnistumisarvosanojen keskiarvojen perusteella. Vasemmasta alakulmasta oikeaan yläkulmaan kulkeva vihreä viiva on ns. optimisuora; optimisuoralla sijaitsevissa tekijöissä merkitys ja onnistuminen ovat yhtä suuret. Vastauspisteet optimisuoran yläpuolella = ylipanostustekijä Vastauspisteet optimisuoran alapuolella = kriittinen tekijä Vastauspisteet optimisuoran molemmin puolin sijaitsevalla valkoisella alueella = onnistunut tekijä

T IEDOSTA M ENESTYS VERTAILU KIRJASTOSEKTORIN JA KOKONAISTULOSTEN VÄLILLÄ Onnistuneet tekijät: negatiivinen kuilu on alle 0,5 yksikköä tai kuilu on positiivinen. Parantamisen varaa -tekijät: negatiivinen kuilu on 0,5 - 0,9 yksikköä. Kriittiset tekijät: negatiivisen kuilun arvo on vähintään 1,0 yksikköä.

T IEDOSTA M ENESTYS Vastaajat antoivat myös vapaamuotoista palautetta toimintaan liittyen. Vapaamuotoinen palaute on kokonaisuudessaan selattavissa InnolinkWeb ® -järjestelmällä. InnolinkWeb ® -järjestelmässä esitetään yksityiskohtaisesti kaikki tiedonkeruuvaiheessa kartoitetut tutkimuskysymykset. InnolinkWeb ® -järjestelmällä voidaan myös tarkemmin tutkia ja analysoida eri vastaajaryhmiä.