Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kehittämistutkimus 2013 Celia-kirjasto 22.11.2013 Etta Partanen Anne Latomäki Ari Kurlin.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kehittämistutkimus 2013 Celia-kirjasto 22.11.2013 Etta Partanen Anne Latomäki Ari Kurlin."— Esityksen transkriptio:

1 Kehittämistutkimus 2013 Celia-kirjasto 22.11.2013 Etta Partanen Anne Latomäki Ari Kurlin

2 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 YLEISTÄ TUTKIMUKSESTA Celialla on laaja sidosryhmäverkosto, johon kuuluvat mm. kirjastot, kustantajat, ministeriö, media ja alihankintakumppanit. Tutkimuskokonaisuus muodostui mm. seuraavista aihealueista: Celia-kirjaston tunnettuus Yhteistyön toimivuus Toiminnan eri tekijöiden arviointi Viestinnän toimivuus Imagon rakentuminen Suosittelu Tutkimus toteutettiin sidosryhmille Internet-tutkimuksen ja täydentävien puhelinhaastatteluiden avulla. Tiedot kerättiin syys-marraskuussa 2013. Tutkimukseen vastasi kaikkiaan 459 henkilöä. Vastaava tutkimus on toteutettu edellisen kerran vuonna 2011, jolloin vastauksia kertyi 154. 1

3 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 TUTKIMUKSEN KESKEISIÄ TULOKSIA 1/3 TAUSTATIEDOT Sidosryhmät edustivat useimmin oppilaitoksia (47 %) ja kirjastoja (21 %). Yhteistyö Celian kanssa oli kestänyt tyypillisimmin 3–5 vuotta. YHTEISTYÖ Lähes puolet tuntee Celia-kirjaston toiminnan erittäin hyvin tai melko hyvin. Tunnettuus on parantunut vuodesta 2011 14 prosenttiyksikön verran. Yli puolet kokee yhteistyön Celia-kirjaston kanssa erittäin sujuvaksi. Tämä joukko on kasvanut vuodesta 2011 18 prosenttiyksikön verran. Vastaajat ovat Celian palveluun erittäin tyytyväisiä. TOIMINNAN ARVIOINTI Toiminnan tekijöiden koetaan parantuneen hieman kauttaaltaan. Sidosryhmien välillä on kuitenkin eroja. Tyytyväisimpiä kirjastot ja erityisryhmien palveluntuottajat, kriittisimpiä järjestöt, erityisesti viestintään. Tärkeimmäksi tekijäksi koetaan erityisryhmille tarkoitettujen palveluiden tuottaminen (6,7/7) ja asiakkaiden elämänlaadun parantaminen (6,6/7). Celian koetaan onnistuneen parhaiten alan erityisosaamisessa (6,3/7) sekä viestinnän ystävällisyydessä (6,2/7). Suurin kuilu tärkeyden ja onnistumisen välille syntyy kirjaston nettisivujen käytettävyyteen, yhteistyöhön oppilaitosten kanssa sekä saavutettavuuden edistämiseen. Kokonaisarvosanaksi Celia-kirjasto saa arvosanan 6,2/7. Arvosana on noussut vuodesta 2011 0,4 pisteen verran. 2

4 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 TUTKIMUKSEN KESKEISIÄ TULOKSIA 2/3 PALVELUT 25 % haluaisi Celia-kirjastolta vielä uusia palveluita. Toiveissa olisi muun muassa enemmän suoraa kontaktointia kirjastoihin ja järjestöihin, laitteiden vuokrausmahdollisuuksia myös yhteisöille ja nykyistä monipuolisempaa markkinointia. Vuoteen 2011 nähden uusien palveluiden tarve on yhtäläinen. TOIMINNAN KEHITTYMINEN 51 % sidosryhmistä arvioi Celia-kirjaston toiminnan muuttuneen positiivisesti. Celia-kirjaston tiedotus koetaan aktiivisemmaksi ja mm. kehittyneitä verkkokuuntelumahdollisuuksia arvostetaan. YHTEISTYÖMUODOT 17 % toivoisi Celia-kirjastolta uusia yhteistyömuotoja. Useimmin toiveissa olisivat henkilökohtaiset käynnit ja kontaktointi, tiedottaminen sähköpostilla ja sosiaalisessa mediassa sekä laajempi tiedotus palveluista eri asiakasryhmille. VIESTINTÄ Eniten Celian-kirjaston toiminnasta on saatu tietoa useimmin Internet-sivujen kautta (53 %) ja käytännön yhteistyöstä (37 %). Käytännön yhteistyön osuus on vähentynyt vuodesta 2011. Mieluisin tiedonsaantikanava on Internet-sivut (59 %). Lisäksi käytännön yhteistyö (43 %), uutiskirjeet (34 %) ja painetut/sähköiset esitteet (31 %) saavat suosiota. Onnistuneimmaksi viestintäkanavaksi koetaan Internet-sivut. Vuoteen 2011 nähden erityisesti Internet-sivujen ja sähköisten uutiskirjeiden onnistuminen on parantunut (0,4 yksikköä). (Asteikko 1=onnistunut heikosti - 7= onnistunut kiitettäväksi). Edelleen tärkeimmäksi kehityskohteeksi vastaajat kokevat Internet-sivut (25 %). Sähköisten uutiskirjeiden kohdalla aiempaa harvempi kokee tarvetta kehittämiselle (-6 %), sosiaalisen median puolella kasvua kuitenkin on 8 %. Tiedon välityksessä Celia-kirjaston onnistuminen arvioidaan useimmin melko hyväksi (56 %) tai erittäin hyväksi (17 %). Näiden osuus on kasvanut 12 prosenttiyksikköä vuodesta 2011. Celia-kirjastojen viestinnän koetaan vastaavan hyvin kirjaston todellista toimintaa. Vastaavuus on parantunut 11 % verran vuodesta 2011. 3

5 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 TUTKIMUKSEN KESKEISIÄ TULOKSIA 3/3 IMAGO Celia-kirjastoon mielletään samat piirteet kuin vuonna 2011. Tärkeimmät ovat ajaa erityisryhmien asiaa (69 % erittäin hyvin), palveleva (61 %) ja ammattitaitoinen ja osaava henkilöstö (58 %). Celia-kirjaston suosittelu on kasvanut vielä hieman entisestään. 93 % suosittelisi yhteistyötä Celia-kirjaston kanssa. Yhteistyön on koettu sujuneen hyvin ja kirjaston palvelut koetaan hyviksi ja monipuolisiksi. Varauksin suosittelevat kaipaisivat useimmin lisää kokemusta yhteistyöstä. Osa kaivaa myös tiiviimpää yhteistyötä ja tiedotusta suoraan loppuasiakkaille. 4

6 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 JOHTOPÄÄTÖKSET JA SUOSITUKSET UUDISTUKSET ONNISTUNEET. Celia-kirjaston sidosryhmätyytyväisyys oli hyvällä tasolla jo vuonna 2011 ja nyt tyytyväisyys on parantunut entisestään. Palvelu koetaan tärkeäksi ja hyödylliseksi. Viestinnän ja sähköisten palveluiden koetaan parantuneen viime vuosina, ja uudistukset koetaan pääosin toimiviksi ja hyödyllisiksi. Näihin tekijöihin Celia-kirjaston toivotaan panostavan myös jatkossa. KONTAKTIA JA MARKKINOINTIA. Viestinnässä Internet-sivut koetaan tärkeimmäksi ja mieluisimmaksi tavaksi saada tietoa. Niihin toivotaan myös jatkossa panostettavan lisää. Sähköisessä viestinnässä sosiaalinen media on nostanut kannatustaan, ja myös sille nähdään kontaktiryhmänsä ja -tarpeensa erityisesti tiedotettaessa uutuuksista ja pyrkiessä tavoittamaan nuoria. Sidosryhmät ovat palveluun tyytyväisiä ja haluaisivat mahdollisimman monen saavan näistä tiedon. Usein ehdotuksena tulee esiin suora kontaktointi järjestöihin ja yhdistyksiin. SIDOSRYHMIEN VÄLILLÄ EROJA. Vaikka sidosryhmätyytyväisyys onkin hyvällä mallilla, on ryhmien välillä selviä eroja. Kirjastot ja erityisryhmien palveluntuottajat ovat pääosin hyvin tyytyväisiä, mutta kehitettävää löytyy erityisesti viestinnästä järjestöjen kanssa ja oppilaitosyhteistyöstä. Jatkossa Celia-kirjaston toivotaan tekevän läheisempää yhteistyötä eri tahojen kanssa. Celia-kirjastolla on laaja ja kehuttu tuotevalikoima erilaisiin tarpeisiin, mutta kommenttien mukaan tieto vaihtoehdoista ei välity vielä riittävän monipuolisesti loppuasiakkaalle asti. 5

7 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 VASTAAJIEN TAUSTATIEDOT 6 Mitä seuraavista tahoista lähinnä edustatte? Muu, mikä? Terveydenhuolto Varhaiskasvatus Tietojärjestelmätoimittaja Päiväkoti Yksityinen äiti Sote-huollon toimipiste Asiantuntijakeskus Kirkon diakoniatyö Näkövammaisyhdistys Puhelinjärjestelmän tuottaja Kuinka kauan olette tehneet yhteistyötä Celia-kirjaston kanssa?

8 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 7 YHTEISTYÖ Kuinka hyvin tunnette Celia-kirjaston toimintaa? + 13,5 %

9 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 8 YHTEISTYÖ Miten koette yhteistyönne sujuneen Celia-kirjaston kanssa viimeisen vuoden aikana? Perustelut (2013): +Kysymyksiin on aina saanut vastaukset nopeasti +En ole koskaan saanut huonoa palvelua +Tilauksista erikoisimmatkin on tulleet. +Kirjat on saanut jopa osissa jos sitä ei ole ollut valmiina. Kirjat on toimitettu ajoissa. -Laskutuksen kanssa joitain ongelmia + 18 %

10 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 9 TOIMINNAN KEHITTÄMINEN Kirjaston toiminta ja tavoitteet - kuilu Onnistuneet tekijät (vihreä sivupalkki) = kuilu -0,4 tai parempi Parantamisen varaa -tekijät (keltainen sivupalkki) = kuilu -0,5 - -0,6 Kriittiset tekijät (punainen sivupalkki) = kuilu -0,7 tai heikompi

11 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 10 TOIMINNAN KEHITTÄMINEN Kirjaston toiminta ja tavoitteet - kuilu Onnistuneet tekijät (vihreä sivupalkki) = kuilu -0,4 tai parempi Parantamisen varaa -tekijät (keltainen sivupalkki) = kuilu -0,5 - -0,6 Kriittiset tekijät (punainen sivupalkki) = kuilu -0,7 tai heikompi

12 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 11 TOIMINNAN KEHITTÄMINEN Yhteistyö ja kehittäminen - kuilu Onnistuneet tekijät (vihreä sivupalkki) = kuilu -0,4 tai parempi Parantamisen varaa -tekijät (keltainen sivupalkki) = kuilu -0,5 - -0,6 Kriittiset tekijät (punainen sivupalkki) = kuilu -0,7 tai heikompi

13 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 12 TOIMINNAN KEHITTÄMINEN Viestintä - kuilu Onnistuneet tekijät (vihreä sivupalkki) = kuilu -0,4 tai parempi Parantamisen varaa -tekijät (keltainen sivupalkki) = kuilu -0,5 - -0,6 Kriittiset tekijät (punainen sivupalkki) = kuilu -0,7 tai heikompi

14 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 13 TOIMINNAN KEHITTÄMINEN Sidosryhmäyhteistyö - kuilu Onnistuneet tekijät (vihreä sivupalkki) = kuilu -0,4 tai parempi Parantamisen varaa -tekijät (keltainen sivupalkki) = kuilu -0,5 - -0,6 Kriittiset tekijät (punainen sivupalkki) = kuilu -0,7 tai heikompi

15 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 14 Kaikki tekijät - kuilu Onnistuneet tekijät (vihreä sivupalkki) = kuilu -0,4 tai parempi Parantamisen varaa -tekijät (keltainen sivupalkki) = kuilu -0,5 - -0,6 Kriittiset tekijät (punainen sivupalkki) = kuilu -0,7 tai heikompi TOIMINNAN KEHITTÄMINEN

16 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 15 YLEISARVOSANA KIRJASTON TOIMINNASTA ASTEIKOLLA 1-7 Asteikko: 1=heikosti … 7=erinomaisesti 2011: 5,8

17 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 16 TULISIKO CELIA-KIRJASTON TARJOTA UUSIA PALVELUJA? Millaisia palveluita? (2013) Enemmän äänikirjoja Vanha tilausjärjestelmä paperilla oli parempi Celia voisi tiivistää yhteistyötään suoraan eläkeläisjärjestöihin Enemmän suoraa kontaktointia kirjastoihin Olisi helpompaa, jos äänikirjat toimisivat suoraan tavallisessa cd-soittimessa Laitteiden vuokrausmahdollisuus myös yhteisöille E-kirjojen ja lukulaitteiden tarjonta Ohjeistukset olisi hyvä olla myös eri kielillä Lisää julkaisuformaatteja Kirjasuositukset listattuina kohdejoukoittain Markkinointiin voisi panostaa vielä enemmän. Tietoa esim. Celian palveluista lukivaikeuksisille ei tiedetä. Hybridikirjoja Myös äänikirjoihin lisää kuvamateriaalia mukaan

18 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 17 MITEN CELIA-KIRJASTON TOIMINTA ON MIELESTÄNNE KEHITTYNYT KAHDEN VIIMEISEN VUODEN AIKANA? Perustelut (2013) +Tiedotus on ollut aktiivisempaa +Kirjojen saanti on helpottunut +Tietokonepuoli on kehittynyt +Tiedottaminen, etenkin sähköinen, on parantunut. +Äänikirjojen mukana on tullut syksystä lähtien express-lukuohjelma +Lataaminen mobiililaitteeseen on hyvä juttu! +Celianet toimii hyvin ja ripeästi +Oppikirjojen helppokäyttöisyys lisääntynyt. Ei enää erikseen ladattavia ohjelmia. +Aktiivisempi, nuorekkaampi, nykyaikainen +Tekniikkaa käytetty rohkeaan uudistumiseen, omia toimintatapoja oltu valmiita tarkastelemaan kriittisesti. +Verkkokuuntelumahdollisuus lisääntynyt -Nykyinen sähköinen tilausjärjestelmä on huonompi kuin vanha -sähköiset palvelut monimutkaisia käyttää, eivätkä kovin käteviä apuvälineitä -uusien palvelujen testaaminen ei ole onnistunut. Celiasta saadaan tietoa hyvin vähän.

19 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 18 VIESTINTÄ Mitkä ovat mieluisimpia tapoja saada tietoa (yksi tai useampia) Celia-kirjaston toiminnasta? 20132011

20 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 19 VIESTINTÄ Tärkein kehityskohde -6 % +8 %

21 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 20 VIESTINTÄ Kuinka hyvin koette Celia-kirjaston onnistuneen välittämään tietoa toiminnastaan ja palveluistaan yhteistyökumppaneilleen? + 12 %

22 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 21 VIESTINTÄ Vastaako viestintä mielestänne Celia-kirjaston todellista toimintaa? + 11 %

23 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 22 IMAGO Miten hyvin seuraavat tekijät kuvaavat Celia-kirjastoa? Tekijöiden mielletään kuvaavan Celia-kirjasto hyvin samoin kuin vuonna 2011. Arvioissa ei ole muutosta.

24 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 23 SUOSITTELU Suosittelisitteko yhteistyötä Celia-kirjaston kanssa? Perustelut: +Yhteistyö on sujunut +Helppo tilata, hyvä valikoima +Olemme 10 vuotta tehneet yhteistyötä eikä tänä aikana ole mitään huonoa sanottavaa ollut heistä +Äänikirjat ja valikoima ovat loistavia +Oppilas on hyötynyt äänikijoista ja motivaatio opiskeluun kasvanut -Omat kokemukset vielä vähäiset, joten en uskaltaisi vielä suositella -Info saisi suuntautua enemmän suoraan asiakkaille, jotta tavoitettaisiin asiakaskunta -Yhteistyö voisi olla tiiviimpää

25 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 24 VERTAILUT Vastausvuoden mukaan Onnistuneet tekijät (vihreä tausta): kuilu -0,4 tai parempi Parantamisen varaa -tekijät (keltainen tausta): kuilu -0,5 - -0,6 Kriittiset tekijät (punainen tausta) : kuilu -0,7 tai heikompi

26 Kehittämistutkimus 2013 / Celia-kirjasto 22.11.2013 25 VERTAILUT Yhteistyön keston mukaan Onnistuneet tekijät (vihreä tausta): kuilu -0,4 tai parempi Parantamisen varaa -tekijät (keltainen tausta): kuilu -0,5 - -0,6 Kriittiset tekijät (punainen tausta) : kuilu -0,7 tai heikompi


Lataa ppt "Kehittämistutkimus 2013 Celia-kirjasto 22.11.2013 Etta Partanen Anne Latomäki Ari Kurlin."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google