Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

2.7.20141 Lapin YRITTÄJÄT ry Järjestötutkimus 2008.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "2.7.20141 Lapin YRITTÄJÄT ry Järjestötutkimus 2008."— Esityksen transkriptio:

1 2.7.20141 Lapin YRITTÄJÄT ry Järjestötutkimus 2008

2 2.7.20142 1. YLEIST Ä TUTKIMUKSESTA T ä m ä on Lapin Yritt ä j ä t ry:n j ä rjest ö tutkimuksen tutkimusraportti. Tutkimuksen toteutti Suomen Yritt ä jien toimeksiannosta Innolink Research Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli  kartoittaa Lapin Yritt ä j ä t ry:n j ä senprofiilia  selvitt ää j ä senyyden syit ä ja hy ö tyj ä  kartoittaa j ä senten mielikuvia Lapin Yritt ä j ä t ry:st ä  selvitt ää vastaajien yritt ä j ä j ä rjest ö n toimintamuodoille asettamia vaatimuksia sek ä vastaajien tyytyv ä isyytt ä nykyiseen toimintaan  selvitt ää vastaajien neuvontapalveluiden k ä ytt öä ja palvelutarpeen kehittymist ä  selvitt ää vastaajien n ä kemyksi ä ajankohtaisista aiheista  vertailla j ä sentyytyv ä isyytt ä koko maan ja alueen tulosten osalta kesken ää n Tutkimus toteutettiin s ä hk ö postikyselyn ä joulukuussa 2008. Kohderyhm ä n muodostivat Lapin Yritt ä j ä t ry:n j ä senet. Kysely toimitettiin 1244 yritt ä j ä lle / yritykselle ja vastausten palautumista tehostettiin erillisell ä s ä hk ö postiaktivoinnilla. Tutkimus perustuu 246 vastaukseen, joten vastausprosentiksi muodostui 20. Tutkimuksen tulokset on esitetty t ä ss ä raportissa taulukoina ja kuvina selityksineen. Lis ä ksi tuloksia voi tarkastella MarketMix ® -ohjelmistolla.

3 2.7.20143 2. TUTKIMUSAINEISTON KUVAUS Tutkimusaineistoa kuvataan prosenttijakaumilla, jolloin saadaan kokonaiskuva vastaajista.

4 2.7.20144 Vaihtoehto ’jokin muu' esitetään MarketMix ® -järjestelmässä. Lisäksi MarketMix ® -järjestelmässä esitetään lisää taustamuuttujia.

5 2.7.20145 3. J Ä SENYYS YRITT Ä J Ä J Ä RJEST Ö SS Ä 3.1. Syyt yritt ä j ä j ä rjest ö n j ä senyyteen Kuva1. Mitkä ovat tärkeimmät syyt yrittäjäjärjestön jäsenyyteen? Valitkaa enintään kolme. 65 prosenttia vastaajista pitää yhtenä tärkeimpänä syynä yrittäjäjärjestön jäsenyydelle yrittäjien edunvalvontaa. 44 prosenttia vastaajista mainitsee yhdeksi tärkeimmäksi syyksi neuvontapalvelut ja 36 prosenttia yrittäjäaatteen. Vaihtoehto ’jokin muu syy’ esitetään MarketMix ® -järjestelmässä.

6 2.7.20146 3.2. Jäsenyyden hyödyt suhteessa kustannuksiin Kuva2. Miten arvioisit jäsenyyden hyötyjä suhteessa sen kustannuksiin? Yhteensä 76 prosenttia vastaajista on tyytyväisiä jäsenyyden hinta- / hyötysuhteeseen, melko tyytyväisiä vastaajista on 54 prosenttia. Sen sijaan yhteensä 24 prosenttia vastaajista on tyytymättömiä ja kokee, että hinta- / hyötysuhteessa olisi parantamisen varaa (17%) tai että hyötysuhde ei ole tasapainossa (7%).

7 2.7.20147 3.3. V ä itt ä mien kuvaavuus Kuva3. Arvioi, kuinka hyvin seuraavat väittämät kuvaavat aluejärjestöä. Suurin osa vastaajista kokee, että eri väittämät kuvaavat aluejärjestöä hyvin tai melko hyvin. Erityisesti väittämät ”yrittäjien puolestapuhuja” (51%) sekä ”aktiivinen tiedonvälittäjä” (39%) kuvaavat vastaajien mukaan Lapin Yrittäjät ry:tä hyvin. 16 prosenttia vastaajista kokee, että väittämä ”alueellinen kehittäjä” kuvaa Lapin Yrittäjät ry:tä melko huonosti.

8 2.7.20148 4. JÄSENTYYTYVÄISYYS 4.1. Jäsenyyden suositteleminen Kuva 4. Suosittelisitko yrittäjäjärjestön jäsenyyttä omien kokemustesi perusteella? Yhteensä 96 prosenttia vastaajista voisi suositella yrittäjäjärjestön jäsenyyttä omien kokemuksiensa perusteella, tietyin ehdoin / varauksin jäsenyyttä suosittelisi 38 prosenttia. Ainoastaan 5 prosenttia vastaajista ilmoittaa, ettei todennäköisesti suosittelisi yrittäjäjärjestön jäsenyyttä. Vastaajakohtaiset perustelut esitetään MarketMix ® -järjestelmässä.

9 2.7.20149 4.2. Toiminnan tekijöiden merkitys Kuva5. Toiminnan tekijöiden merkitys vastaajille – kaikki toiminnan tekijät (asteikko 4 - 10)

10 2.7.201410 4.3. Aluejärjestön onnistuminen Kuva6. Aluejärjestön onnistuminen (asteikko 4 - 10)

11 2.7.201411 4.4. Tyytyväisyyden tutkiminen kuiluanalyysin avulla Kuiluanalyysin avulla voidaan tutkia vastaajien tyytyväisyyteen vaikuttavia toiminnan tekijöitä. Kuiluanalyysi kertoo, kuinka hyvin tarkasteltu organisaatio on onnistunut vastaamaan vastaajien odotuksiin. Kuiluanalyysissä vihreä pylväs (pitkä, oikealle osoittava pylväs) kuvaa kunkin arvioidun tekijän merkitystä vastaajille. Jos vihreä pylväs on pitkä, kyseinen tekijä on vastaajalle tärkeä ja jos pylväs on lyhyt, ei tekijällä ole paljoakaan merkitystä. Lyhyempi punainen pylväs kuvaa puolestaan onnistumisen ja merkityksen erotusta (kuilua). Tutkimusraportissa tekijät luokitellaan kuiluanalyysin perusteella kolmeen luokkaan seuraavasti: Onnistuneet tekijät: negatiivinen kuilu on alle 0,5 yksikköä tai kuilu on positiivinen (=onnistuminen on suurempi kuin merkitys). Parantamisen varaa -tekijät: negatiivinen kuilu on 0,5 – 0,9 yksikköä. Kriittiset tekijät: negatiivisen kuilun arvo on yhtäsuuri tai yli 1,0 yksikköä.

12 2.7.201412 4.5. Kuiluanalyysi Kuva7. Toiminnan tekijöiden kuiluanalyysi

13 2.7.201413 Tekijöitä, joissa Lapin Yrittäjät ry on jäsentensä mukaan onnistunut hyvin, ovat: (kuilu -0,4 tai parempi)  yrittäjätilaisuudet / -tapahtumat  Lapin ja Länsipohjan YrittäjäINFO  YrittäjäINFO  aluejärjestön Internetsivusto  koulutustilaisuudet aluejärjestön  yhteyshenkilöiden tavoitettavuus  paikallisyhdistyksen Internetsivusto  muut jäsenedut ja alennukset  suunnitelmallisuus  järjestön tiedottaminen  edunvalvonta kokonaisuutena  neuvontapalvelut  ajankohtaisuus  vaikuttavuus  alan intressien saama julkisuus  asiantuntemus  yritysten mahdollisuus vaikuttaa  Yrittäjälehti Tekijöitä, joissa olisi parantamisen varaa, ovat: (kuilu -0,5 – -0,9)  yrittäjien välisen yhteistyön edistäminen  yrittäjämyönteisen ilmapiirin luominen  vaikuttaminen kuntiin päin yrittäjien asioissa Kriittisiä tekijöitä, joissa on eniten parannettavaa, ei aineistossa esiinny lainkaan. (kuilu -1,0 tai heikompi).

14 2.7.201414 4.6. Kokonaisarvosanat Kuva8. Kokonaisarvosanojen vertailu (asteikko 4-10) Kuva9. Kokonaisarvosanan jakauma – Lapin Yrittäjät ry Lapin Yrittäjät ry saa toiminnastaan kokonaisarvosanan 8,0. Vastaava arvosana Suomen Yrittäjillä on sama 8,0. Oma paikallisyhdistys saa kokonaisarvosanaksi 7,6. Yhteensä 35 prosenttia vastaajista antoi Lapin Yrittäjät ry:lle kokonaisarvosanaksi 9 tai 10. Ainoastaan prosentti vastaajista antoi Lapin Yrittäjät ry:lle kokonaisarvosanaksi asteikon heikoimman arvosanan 4.

15 2.7.201415 5. YRITTÄJÄJÄRJESTÖN NEUVONTAPALVELUT 5.1. Käytetyt palvelut ja tuleva tarve – Suomen Yrittäjät Kuva10. Mihin seuraavista asioista olet viimeksi käyttänyt Suomen Yrittäjien neuvontapalveluita? Yhteensä 63 prosenttia jäsenistä mainitsee jonkin asian, johon liittyen Suomen Yrittäjien neuvontapalveluita on käytetty. 22 prosenttia vastaajista on käyttänyt työelämän juridiikkaan ja TES- neuvontaan liittyviä palveluita. Myös yritysjuridiikkaan ja yleisneuvontaan (17%) liittyviä palveluita on käyttänyt usea vastaaja.

16 2.7.201416 Kuva11. Mihin asiaan liittyen todennäköisimmin tarvitset / käytät seuraavan vuoden aikana maksuttomia neuvontapalveluja? 74 prosenttia jäsenistä mainitsee jonkun asian, johon liittyen neuvontapalveluita tullaan todennäköisesti käyttämään seuraavan vuoden aikana. Eniten tarvetta kuluvana vuonna vastaajien keskuudessa koetaan yritysjuridiikkaan ja yleisneuvontaan (28%), työelämän juridiikkaan ja TES-neuvontaan (26%) liittyville palveluille sekä koulutukseen (23%) liittyville palveluille.

17 2.7.201417 5.2. Käytetyt palvelut ja tuleva tarve – Lapin Yrittäjät ry Kuva12. Mihin seuraavista asioista olet viimeksi käyttänyt Lapin Yrittäjät ry:n neuvontapalveluita? Yhteensä 35 prosenttia jäsenistä mainitsee jonkin asian, johon liittyen Lapin Yrittäjät ry:n neuvontapalveluita on käytetty. Suurin osa vastaajista on käyttänyt Lapin Yrittäjät ry:n neuvontapalveluista juridiikkaan liittyviä palveluita (22%). Taloushallintoon liittyviä palveluita on hyödyntänyt 11 prosenttia ja yrittäjäpolvenvaihdokseen liittyviä palveluita 4 prosenttia vastaajista.

18 2.7.201418 Kuva13. Mihin asiaan liittyen todennäköisimmin tarvitset / käytät seuraavan vuoden aikana maksuttomia neuvontapalveluja? 52 prosenttia jäsenistä mainitsee jonkun asian, johon liittyen neuvontapalveluita tullaan todennäköisesti käyttämään seuraavan vuoden aikana. Eniten tarvetta kuluvana vuonna vastaajien keskuudessa koetaan jurdiikkaan liittyville palveluille (33%).

19 2.7.201419 5.3. Palvelujen hyödyllisyys Kuva14. Miten hyödylliseksi arvioit viimeksi käyttämäsi neuvontapalvelun? Yhteensä 89 prosenttia kysymykseen vastanneista pitää viimeksi käyttämäänsä neuvontapalvelua joko erittäin (30%) tai melko (59%) hyödyllisenä. Sen sijaan yhteensä 11 prosenttia vastanneista arvioi viimeksi käyttämänsä neuvontapalvelun melko (6%) tai erittäin (5%) hyödyttömäksi.

20 2.7.201420 6. JÄSENEDUT Kuva15. Jäsenetujen hyödyllisyys – tärkeimmät jäsenedut Tärkeimpinä jäsenetuina vastaajien keskuudessa pidetään etuja polttoaineista ja öljyistä (66%), Soneran etuja (54%) sekä Fonectan hakupalvelua (46%). Vastaajat saivat myös valita tärkeimpänä pitämänsä jäsenedun. Eniten mainintoja saivat edut polttoaineisiin ja -öljyihin liittyen (24%) sekä Soneran edut (14%). Vaihtoehto ’muita jäsenetuja’ esitetään MarketMix ® -järjestelmässä

21 2.7.201421 7. JÄSENAKTIIVISUUS 7.1. Osallistuminen Kuva16. Miten usein olet osallistunut tilaisuuksiin, tapahtumiin tai koulutuksiin? – paikallisyhdistyksen tapahtumat Vähintään kerran vuodessa paikallisyhdistyksen tilaisuuksiin, tapahtumiin tai koulutuksiin on osallistunut yhteensä 52 prosenttia vastaajista. 20 prosenttia vastaajista ei puolestaan ole koskaan osallistunut paikallisyhdistyksen tilaisuuksiin, tapahtumiin tai koulutuksiin.

22 2.7.201422 Kuva17. Miten usein olet osallistunut tilaisuuksiin, tapahtumiin tai koulutuksiin? – aluejärjestön tapahtumat Vähintään kerran vuodessa aluejärjestön tilaisuuksiin, tapahtumiin tai koulutuksiin on osallistunut yhteensä 40 prosenttia vastaajista. 28 prosenttia vastaajista ei puolestaan ole koskaan osallistunut aluejärjestön tilaisuuksiin, tapahtumiin tai koulutuksiin. Lisäksi vastaajilta kysyttiin, millaisia koulutuksia / muita tilaisuuksia tarvittaisiin. Yhteensä 87 prosenttia vastanneista toivoo lisää koulutustilaisuuksia; 39 prosenttia toivoo yrittäjän jaksamiseen liittyviä koulutustilaisuuksia ja 37 prosenttia yrittäjän työhön liittyviä koulutustilaisuuksia. Alakohtaisia seminaareja ja asiantuntijaesitelmiä toivoo 34 prosenttia vastanneista.

23 2.7.201423 7.2. Esteet aktiivisemmalle osallistumiselle Kuva18. Mitkä ovat suurimmat esteet nykyistä aktiivisemmalle osallistumisellesi tilaisuuksiin, tapahtumiin tai koulutukseen? 65 prosenttia vastaajista pitää yhtenä suurimpana esteenä aktiiviselle osallistumiselle ajan puutetta perheen tai työn takia. 26 prosentilla esteenä on kiinnostavien tapahtumien tai toimintamuotojen puute ja 20 prosentin mielestä kustannuskynnys on liian korkea. Vaihtoehto ’jokin muu syy’ esitetään MarketMix ® -järjestelmässä

24 2.7.201424 7.3. Jäsenaktiivisuuden kehittyminen Kuva19. Miten uskot, että toimintasi / osallistumisesi yrittäjäjärjestössä jatkossa tulee kehittymään? 30 prosenttia vastaajista uskoo, että toiminta / osallistuminen yrittäjäjärjestössä tulee todennäköisesti aktivoitumaan. Suurin osa (64%) arvioi osallistumisensa pysyvän nykyisellä tasolla. 5 prosenttia puolestaan uskoo toimintansa / osallistumisen vähenevän nykyisestään. Vastaajakohtaiset perustelut esitetään MarketMix ® -järjestelmässä.

25 2.7.201425 8. AJANKOHTAISKYSYMYKSET 8.1. Kaupunginvaltuuston päätökset Kuva20. Uskotko, että Lapin kaupunginvaltuusto kykenee tekemään suotuisia päätöksiä yrittäjiä kohtaan? 16 prosenttia kysymykseen vastanneista uskoo, että valtuusto tekee kaiken mahdollisen yrittäjiä kohtaan. 57 prosenttia hieman epäilee, mutta uskoo silti, että edellytykset ovat paremmat kuin vanhalla valtuustolla. 23 prosenttia ei sen sijaan usko, että valtuustolla on aitoa tahtoa ja vaikutusvaltaa kehittää paikallista yrittäjyyttä, ja 4 prosenttia pelkää, että valtuuston päätökset heikentävät yritystoiminnan edellytyksiä kunnassa.

26 2.7.201426 8.2. Talouden suhdanteiden vaikuttaminen Kuva20. Miten talouden suhdanteet vaikuttavat mielestäsi alueelliseen ja paikalliseen yrittäjäjärjestötoimintaan? 51 prosenttia kysymykseen vastanneista arvioi, että suhdannenäkymät lisäävät yrittäjien yhteenkuuluvuutta ja yhteistyötä paikallis- ja aluejärjestössä. 39 prosenttia arvioi, että suhdannenäkymillä ei ole vaikutusta yrittäjäjärjestön toimintaan. 10 prosenttia sen sijaan uskoo, että suhdanteet vähentävät kiinnostusta yrittäjäjärjestötoimintaan.

27 2.7.201427 8.3. Lapin ja Länsipohjan yrittäjien yhteistyö Kuva20. Mielipiteesi Lapin ja Länsipohjan Yrittäjien yhteistyöstä. 48 prosenttia kysymykseen vastanneista arvioi, että Lapin ja Länsipohjan yrittäjien yhteistyö on nykyisellä tasollaan riittävää. 48 prosentin mukaan yhteistyötä pitää merkittävästi lisätä. Sen sijaan 4 prosentin mukaan yhteistyö aluejärjestöjen välillä ei ole tarpeellista.

28 2.7.201428 9. KESKEISIÄ TULOKSIA 65 prosenttia vastaajista pitää yhtenä tärkeimpänä syynä yrittäjäjärjestön jäsenyydelle yrittäjien edunvalvontaa. Yhteensä 76 prosenttia vastaajista on tyytyväisiä jäsenyyden hinta- / hyötysuhteeseen, melko tyytyväisiä vastaajista on 54 prosenttia. Yhteensä 96 prosenttia vastaajista voisi suositella yrittäjäjärjestön jäsenyyttä omien kokemuksiensa perusteella, tietyin ehdoin / varauksin jäsenyyttä suosittelisi 38 prosenttia. Ainoastaan 5 prosenttia vastaajista ilmoittaa, ettei todennäköisesti suosittelisi yrittäjäjärjestön jäsenyyttä. 30 prosenttia vastaajista uskoo, että toiminta / osallistuminen yrittäjäjärjestössä tulee todennäköisesti aktivoitumaan. Merkitysarvosanojen tärkeimpiä kriteerejä, joille Lapin Yrittäjät ry:n jäsenet asettavat suurimmat odotukset, ovat:

29 2.7.201429 Kuiluanalyysin perusteella Lapin Yrittäjät ry:n toiminnan 5 heikointa tekijää jäsenten mukaan ovat: Kuiluanalyysin perusteella Lapin Yrittäjät ry:n toiminnan 5 onnistuneinta tekijää jäsenten mukaan ovat: Lapin Yrittäjät ry saa toiminnastaan kokonaisarvosanan 8,0. Vastaava arvosana Suomen Yrittäjillä on sama 8,0. Oma paikallisyhdistys saa kokonaisarvosanaksi 7,6. Vastaajat antoivat myös vapaamuotoista palautetta. Vapaamuotoinen palaute on selattavissa MarketMix ® - ohjelmistolla. MarketMix ® -ohjelmistolla voidaan myös tarkemmin tutkia ja analysoida eri vastaajaryhmiä.

30 2.7.201430

31 2.7.201431 Kuiluanalyysissä kuiluarvo muodostuu onnistumis- ja merkitysarvosanan erotuksesta. Mitä suurempi tekijän negatiivinen kuiluarvo on, sitä tyytymättömämpiä siihen ollaan. Vihreä = onnistunut tekijä, keltainen = parantamisen varaa –tekijä, punainen = kriittinen tekijä. LIITE 2. LAPIN YRITTÄJÄT ry – VERTAILU PAIKALLIS- TAI KAUPUNGINOSAYHDISTYKSEN MUKAAN 2008 (ALUEJÄRJESTÖN ONNISTUMINEN) 1/3

32 2.7.201432 Kuiluanalyysissä kuiluarvo muodostuu onnistumis- ja merkitysarvosanan erotuksesta. Mitä suurempi tekijän negatiivinen kuiluarvo on, sitä tyytymättömämpiä siihen ollaan. Vihreä = onnistunut tekijä, keltainen = parantamisen varaa –tekijä, punainen = kriittinen tekijä. LIITE 2. LAPIN YRITTÄJÄT ry – VERTAILU PAIKALLIS- TAI KAUPUNGINOSAYHDISTYKSEN MUKAAN 2008 (ALUEJÄRJESTÖN ONNISTUMINEN) 2/3

33 2.7.201433 Kuiluanalyysissä kuiluarvo muodostuu onnistumis- ja merkitysarvosanan erotuksesta. Mitä suurempi tekijän negatiivinen kuiluarvo on, sitä tyytymättömämpiä siihen ollaan. Vihreä = onnistunut tekijä, keltainen = parantamisen varaa –tekijä, punainen = kriittinen tekijä. LIITE 2. LAPIN YRITTÄJÄT ry – VERTAILU PAIKALLIS- TAI KAUPUNGINOSAYHDISTYKSEN MUKAAN 2008 (ALUEJÄRJESTÖN ONNISTUMINEN) 3/3


Lataa ppt "2.7.20141 Lapin YRITTÄJÄT ry Järjestötutkimus 2008."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google