Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta"— Esityksen transkriptio:

1 Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta Konsortioryhmän kokous vs. palvelupäällikkö Maria Virtanen

2 Taustaa palvelukyselystä
Taustaa palvelukyselystä Vuonna 2016 ei erillistä Finnaa koskevaa palautekyselyä organisaatioasiakkaille. Finna mukana järjestetyssä palvelukyselyssä, joka koski 13 Kansalliskirjaston organisaatioasiakkailleen tarjoamaa palvelua. Finna, Finto, julkaisuarkistot, kirjastojärjestelmät, FinELib, Elektra, kansalliset tietokannat (Arto, Fennica, Viola), Melinda, Juuli, asiasanastot ja ontologiat, formaattipalvelut, URN-tunnuspalvelu sekä kansallinen tieteelisten kirjastojen yhteistilastotietokanta KITT2.

3 Tietoa vastaajista 97 vastaajaa.
Tietoa vastaajista 97 vastaajaa. Kirjastopainotteinen vastaajakunta: vain 4% vastaajista museoista tai arkistoista.

4 Tuloksia Finnan osalta
Kysymys Vastauksia Arvosana Finna alustapalveluna (omat aineistot Finnaan, oma näkymä jne.): hyödyllisyys 54 3,74 * Finna alustapalveluna (omat aineistot Finnaan, oma näkymä jne.): onnistuminen 86 3,27 * Net Promoter Score: Kuinka todennäköisesti suosittelisit Finnaa muille? 89 40,4% * Asteikolla = ei lainkaan hyödyllinen / onnistunut, 4 = erittäin hyödyllinen / onnistunut.

5 Finnan tulokset ja kaikkien palveluiden keskiarvo

6 Kuiluanalyysi: Finna ja kaikkien palveluiden keskiarvo

7 Net Promoter Score -suositteluhalukkuus
Finnan NPS 40,4% kyselyn paras (kaikkien palveluiden keskiarvo 1%). Kuinka todennäköisesti suosittelisit palvelua X muille? Asteikko 0 – 10 9 – 10 = suosittelijat (Promoters) – Lojaalit: levittävät myönteistä sanomaa 7 – 8 = passiiviset (passives) – Tyytyväiset, mutta passiiviset 0 – 6 = arvostelijat (Detractors) – Tyytymättömät: voivat levittää kielteistä sanomaa NPS on prosenttiluku välillä -100% – +100% NPS = P – D, jossa P = suosittelijat (%), D = arvostelijat (%) Kaikki välillä 0-6  NPS on -100, kaikki välillä 9-10  NPS on +100

8 Avovastauksista poimittua
Huom. Avovastauksia pyydettiin lähinnä, jos oli arvioinut palvelun hyödyllisyyden tai onnistumisen huonoksi. Finna on viimeisen vuoden aikana ollut paljon epävakaampi. Kehittämisresurssi huolettaa. Finnan kehittäminen tärkeää. Melinda-välilehtimahdollisuus Finnaan. Melinda Finnaan. Melinda olisi hyvä saada Finnaan! Olisi hienoa jos myös museo- ja arkistosektorit otettaisiin paremmin huomioon, esim. palvelussa käytetyt määreet ovat kirjastokeskeisiä. Det har varit väldigt mycket jobb med Finna, i synnerhet då det gällt att få vettiga texter på svenska i Finna.

9 Avovastauksista poimittua
Yleisten kirjastojen kanssa tehtävä yhteistyö ei yhtä sujuvaa kuin tieteellisten kanssa. Finna-wikisivusto on tärkeä tietoresurssi, mutta sitä pitäisi selkeyttää ja pitää ajantasalla. Kaipaisin selkeitä kohta kohdalta tehtävien toimenpiteiden tsekkauslistaa niille yleisille kirjastoille, jotka eivät tee omaan näkymää. Muuten Finnan palvelu on parantunut suuresti, esim. s-posteihin vastataan nykyisin todella nopeasti, toisin kuin alussa. Kiitos tästä. Finna-asioissa saa aina hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Aina uskaltaa kysyä. Olen ollut tyytyväinen.

10 Kuinka seuraavat väittämät kuvaavat Kansalliskirjaston palveluja
Kuinka seuraavat väittämät kuvaavat Kansalliskirjaston palveluja?1 = ei pidä paikkansa lainkaan, 2 = ei pidä enimmäkseen paikkansa, 3 = pitää melko hyvin paikkansa, 4 = pitää täysin paikkansa, en osaa sanoa

11 Kiitos! maria.virtanen[at]helsinki.fi


Lataa ppt "Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google