Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kyselyt 2010 Palvelukysely 2010 asiantuntijakokoukset toukokuu 2010.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kyselyt 2010 Palvelukysely 2010 asiantuntijakokoukset toukokuu 2010."— Esityksen transkriptio:

1 Kyselyt 2010 Palvelukysely 2010 asiantuntijakokoukset toukokuu 2010

2 Palvelukysely: vastaajat 2010 vastaajia kaikkiaan 595, joista puolet yleisistä kirjastoista; vuonna 2008 vastaajia 664 erikoiskirjastojen ja yliopistojen suhteelliset osuudet lähes samat kuin viimeksi, amk-vastaajien osuus laski (18 -> 13%) ja yleisten kirjastojen nousi (44 -> 51%) suurin osa vuoden 2010 vastaajista työskentelee neuvonnan ja tietopalvelun tehtävissä (59%), aineiston hankinnassa (40%) ja muissa asiakaspalvelutehtävissä (40%) jaottelua muutettiin hieman edelliseen kyselyyn nähden, joten luvut eivät ole kaikilta osin vertailukelpoisia

3 Palvelukysely: palveluiden käyttö 2010 suosituinta on Lindan hakukäyttö (53% kaikista vastaajista käyttää päivittäin tai viikottain) ja asiasanastojen käyttö (47%) vähiten käytettyjä ovat Mandiksen, Arton ja Violan poimintaluettelointi (77-75% kaikista vastaajista ei käytä lainkaan) vuonna 2008 kysyttiin vain palveluiden tuntemusta, ei käyttöä

4 Palvelukysely: palveluiden käyttö sektoreittain amk-sektorin vastaajat käyttävät eniten asiasanastoja (79% päivittäin / viikottain) ja Lindan hakua (70%); Mandiksen poimintaluettelointia ei vastannut käyttävänsä kukaan erikoiskirjastoissa suosituin palvelu on Lindan hakukäyttö (63% käyttää päivittäin tai viikottain), seuraavaksi suosituin asiasanastot (30%); 85% ei käytä Violan eikä 83% Mandiksen poimintaluettelointia yleisissä kirjastoissa käytetään eniten KK:n ylläpitämiä asiasanastoja (46% päivittäin tai viikottain) ja Lindaa (39%) – vähiten KITTiä (80% ei käytä) yo-sektorilla suosituinta on Lindan hakukäyttö: 71% käyttää päivittäin tai viikottain; 85% ei käytä lainkaan Mandiksen poimintaluettelointia, eikä 82% Violan poimintaluettelointia

5 Palvelukysely: palveluiden tuntemus parhaiten tunnettiin tämän vuoden kyselyssä: –Nelli-portaali (96% / vuonna 2008: 85%) –luettelointisäännöt (90% / vuonna 2008: 70%) ja –FinELib (89% / jaettu useisiin osakohteisiin vuonna 2008) heikoimmin bX-suosituspalvelu (16% vastaajista) vuonna 2008 vastaavassa kysymyksessä enemmän vaihtoehtoja

6

7 Palvelukysely: palveluiden tuntemus sektoreittain amk-sektorin vastaajista kaikki tuntevat Nelli-portaalin sekä lähes kaikki FinELibin (97%), Dorian ja Theseuksen (95%) sekä luettelointisäännöt (95%); heikoimmin tunnetaan suosituspalvelu bX (35%) ja verkkoarkisto (44%) erikoiskirjastoistakin kaikki tuntevat Nellin, 96% luettelointisäännöt ja 94% FinELibin; bX:n tuntee 25% ja verkkoarkiston puolet myös yleisissä kirjastoissa Nelli on tunnetuin palvelu (95%), luettelointisäännöt tuntee 90% vastaajista, FinELibin 84%; bX:n vain 4% sekä Dorian ja Theseuksen 17% yliopistokirjastoissa tunnetaan parhaiten Nelli (95% vastaajista) ja FinELib (91%); heikoimmin myös yo-sektorilla tunnetaan bX (28%) ja verkkoarkisto (47%)

8

9 Palvelukysely: Palveluiden tärkeys 2010 kirjastojärjestelmien kehittäminen, luettelointisäännöt ja asiasanastot (tärkeys 3,7 asteikolla 1-4) ovat vastaajille tärkeimpiä myös Lindan hakukäyttö, standardien ja formaattien kehittäminen, tunnistepalvelut ja aineiston hankinta ovat käyttäjille tärkeitä (3,6) – ja erot ovat todella pieniä tulokset lähes täysin samat kuin edelliskerralla en osaa sanoa –vastauksia joissakin kohdissa puolet ja jopa enemmän, joten arviot perustuvat osaksi pieniin vastaajamääriin (bX: eos 76%, Mandis- poimintaluettelointi 67%, Viola-poimintaluettelointi 61%)

10

11 Palvelukysely: Palveluiden onnistuminen 2010 Fennican hakukäyttö ja asiasanastot: 78% vastaajista pitää melko tai erittäin onnistuneena Lindan hakukäyttö 73%; luettelointisäännöt 72% valtaosalla vastaajista ei käsitystä esim. Mandiksen (85%) ja Violan (83%) poimintaluetteloinnin onnistumisesta suhteellisesti heikoimmin vastaajien mielestä on onnistuttu Nellin (37% vastaajista valitsi vaihtoehdon heikosti tai erittäin heikosti) ja kirjastojärjestelmien kehittämisessä (28%) erot vuoteen 2008 pieniä – kirjastojärjestelmien kohdalla eniten heikennystä

12 Palvelukysely: Suurimmat kuilut tärkeys - onnistuminen NTÄRKEYSONNISTUMINENKUILU Kirjastojärjestelmien kehittäminen2883,702,60-1,09 Linda: poimintaluettelointi2023,562,77-0,80 Nelli-portaali4063,372,59-0,78 Tieteellisten kirjastojen yhteistilasto (KITT)1643,272,65-0,62 Linda: hakukäyttö4093,683,07-0,61 Standardien ja formaattien kehittäminen ja koordinointi2243,613,00-0,61 Doria- ja Theseus-alustapalvelut1303,462,86-0,60 Elektronisen aineiston hankinta (FinELib)3293,643,09-0,55 Kirjastoverkkopalveluiden asiakas- ja aineistotietokanta Halti1873,442,95-0,49

13 Palvelukysely: Pienimmät kuilut tärkeys - onnistuminen NTÄRKEYSONNISTUMINENKUILU elektronisten aineistojen bX-suosituspalvelu58,2,762,74-0,02 Mandis: hakukäyttö136,3,173,02-0,15 Mandis: poimintaluettelointi63,3,082,9-0,17 Viola: hakukäyttö202,3,363,17-0,19 Arto: poimintaluettelointi85,3,182,93-0,25 Käyttäjäkyselyt294,3,263,-0,27 Tunnistepalvelut (ISBN, ISSN, ISMN, URN)247,3,673,4-0,27 Elektra : hakukäyttö180,3,162,88-0,28 Fennica: poimintaluettelointi182,3,473,18-0,29

14

15 Palvelukysely: Miten annetut väitteet kuvaavat Kansalliskirjastoa Parhaat arviot kohdissa (pitää täysin tai melko hyvin paikkansa –vastausten osuus kaikista vastaajista – mukana myös vastaamatta jättäneet, mikä vaikuttaa prosenttiosuuksiin): Henkilökunta on ammattitaitoista - 72%. Tämän väittämän kanssa kukaan ei ole täysin eri mieltä. Palvelut ovat laadukkaita 71% kaikista vastaajista Toiminta on luotettavaa 65% kaikista vastaajista

16 Palvelukysely: Miten annetut väitteet kuvaavat Kansalliskirjastoa Heikoimmat arviot kohdissa (ei pidä lainkaan + ei pidä enimmäkseen paikkaansa –vastausten osuus kaikista vastauksista): Tiedän kehen tai mihin tahoon ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa 33% Kirjastoverkkopalvelut on selkeä kokonaisuus 30% Kirjastot voivat vaikuttaa kansallisiin kirjastoverkkopalveluihin 22% Talous on läpinäkyvää 15% - mutta kysymykseen vastannut vain 465 vastaajaa, joista yli puolet ei osannut sanoa, mitä mieltä on asiasta

17 Palvelukysely: Miten annetut väitteet kuvaavat Kansalliskirjastoa yliopistokirjasto (ml. Kansalliskirjasto) ammattikorkea- koulukirjasto yleinen kirjastoerikoiskirjasto / tutkimuslaitos muu asteikko 1 -4 Keskiarvo N= 16079301487 Palvelut ovat laadukkaita 3,08 3,393,23,17 Palveluja kehitetään innovatiivisesti 3,043,133,33,063, Henkilökunta on ammattitaitoista 3,323,453,543,53,33 Toiminta on avointa 2,872,953,123, Toiminta on luotettavaa 3,093,23,543,33,2 Talous on läpinäkyvää 2,412,342,832,672,33 Saan ajantasaista tietoa kansallisista kirjastoverkkopalveluista 3,3,13,023,093,33 Kansalliset kirjastoverkkopalvelut on selkeä palvelukokonaisuus 2,492,462,712,612,6 Tiedän, keneen tai mihin tahoon ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa 2,462,62,432,6 Yhteistyö Kansalliskirjaston ja asiakaskirjastojen välillä toimii hyvin 2,812,792,952,963,25 Kirjastot voivat vaikuttaa kansallisiin kirjastoverkkopalveluihin 2,492,672,622,592,5

18 Mitä tästä seuraa? Kvp:n toimintayksiköt käyvät tulokset läpi Tuloksia tarkastellaan yhdessä tulosalueen tasolla Tulokset esitellään kirjastoverkolle eri tilaisuuksissa Tulosten perusteella tehdään toimenpidesuunnitelma kehittämiskohteista Toteutus aloitetaan syksyllä 2010


Lataa ppt "Kyselyt 2010 Palvelukysely 2010 asiantuntijakokoukset toukokuu 2010."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google