Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Otsikko Sastamalan kaupunki imago- ja mainetutkimus 2009 Sastamalan seudun elinkeino- ja työllisyysstrategian työseminaari 21.4.2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Otsikko Sastamalan kaupunki imago- ja mainetutkimus 2009 Sastamalan seudun elinkeino- ja työllisyysstrategian työseminaari 21.4.2009."— Esityksen transkriptio:

1 Otsikko Sastamalan kaupunki imago- ja mainetutkimus 2009 Sastamalan seudun elinkeino- ja työllisyysstrategian työseminaari 21.4.2009

2 Otsikko •Tavoitteena selvittää Sastamalan imagoa ja mainetta sekä vahvuustekijöitä uuden kaupungin aloittaessa •Tutkimus perustuu yritysten ja sidosryhmien vastauksiin (201 kpl), tulomuuttajiin (70 kpl) sekä Nokialle muualta muuttaneiden arvioihin (”pysähtyneet”) (30 kpl) •Lisäksi on tehty kaupungin työntekijöille ja luottamushenkilöille itsearviointi, johon vastasi 223 henkilöä > Selville sisäinen ja ulkoinen kuva Tutkimuksen tausta

3 Otsikko •Muuttajissa tamperelaisia 21 % •Myös Nokialle muuttaneissa enemmistö tamperelaisia •Asuinmuoto tavallisimmin omakotitalo- tai rivi-/paritalo (62 %) ja omistusasunto (79 %) > omaa, isompaa kotia haetaan Tampereen seutukunnasta •Itsearviointiin vastanneista enemmistö, 87 prosenttia, asuu myös Sastamalassa

4 Otsikko Muuttopäätöksen perustelut •Muuttopäätöksen taustalla vaikuttavat ensisijaisesti oma tai puolison työ-/opiskelupaikan sijainti, sukulais- ja ystäväverkostot sekä paikkakunnan tuttuus •Merkitystä myös uuden asuinpaikkakunnan asuntotarjonnalla, viihtyisyydellä sekä muiden ihmisten suosittelulla •Sen sijaan tonttitarjonnan merkitys vähäinen

5 Otsikko Lounais-Pirkanmaalla ja Tampereen seutukunnassa sijaitsevien kuntien kokonaistunnettuus (spontaani, Nokialle muuttaneet) Huom. Ei yhtään Sastamalaa spontaanisti Kaupungin spontaani tunnettuus

6 Otsikko •Tulomuuttajista kaksi ei tiedä, missä Sastamala sijaitsee! •Nokialle muuttaneista 67 prosenttia arvioi tuntevansa Sastamalan hyvin Sastamalan kysytty tunnettuus

7 Otsikko Imagotekijät •Imagotekijät muodostuvat kaupungin vahvuuksista, asukastyytyväisyydestä ja yritysten/sidosryhmien tyytyväisyydestä •Imagotekijöistä muodostuu kaupungin imagoarvo Kaupungin vahvuudet (yritykset ja sidosryhmät, itsearvionti)

8 Otsikko Imagotekijät Asukastyytyväisyys, tulomuuttajat •Tulomuuttajien mielestä kriittisiä kaupalliset palvelut, terveyspalvelut sekä liikunta- ja vapaa-aikapalvelut •Parantamisen varaa kulttuuri- ja kirjastopalveluissa sekä asuinympäristön viihtyisyydessä •Onnistuneita sosiaalipalvelut, koulutuspalvelut sekä lasten päivähoitopalvelut

9 Otsikko Imagotekijät Yritysten ja sidosryhmien tyytyväisyys •Yritykset toivovat parannusta etenkin Sastamalan tunnettuuteen

10 Otsikko Yritysten ja sidosryhmien tyytyväisyys sijaintipaikan mukaan, osa 1 Imagotekijät

11 Otsikko Omien yritysten arviot kriittisiä Yritysten ja sidosryhmien tyytyväisyys sijaintipaikan mukaan, osa 2 •Omien yritysten kriittisyys erittäin suurta! Imagotekijät

12 Otsikko s •Yritysten/sidosryhmien kokonaisarvosana Sastamalalle •Omilta heltiää kuitenkin korkein kokonaisarvosana Imagotekijät

13 Otsikko Imagoarvo (Kaikki vastaajat) Imagotekijät vaikuttavat imagoarvoon. 1. Luonto ja ympäristö 2. Ihmiset ja ilmapiiri 3. Kaupungin koko 4. Kaupungin sijainti ja saavutettavuus 5. Kaupungin kehittämishakuisuus

14 Otsikko Imagoarvo Tulomuuttajat 1.Kaupungin sijainti ja saavutettavuus 2.Asuminen 3.Luonto ja ympäristö 4. Lapsiperhe- ystävällisyys

15 Otsikko Imagoarvo Yritykset ja sidosryhmät 1.Luonto ja ympäristö 2.Ihmiset ja ilmapiiri 3.Kaupungin sijainti ja saavutettavuus 4.Kaupungin koko

16 Otsikko Imagoarvo Itsearviointi 1.Luonto ja ympäristö 2.Ihmiset ja ilmapiiri 3.Kaupungin kehittämis- hakuisuus 4.Kaupungin koko

17 Otsikko Negatiiviset kuvailut 1. Ihmiset ja ilmapiiri 2. Kaupungin kehittämis- hakuisuus 3.Kaupalliset palvelut 4.Tuntematon Imagoarvo (Kaikki vastaajat)

18 Otsikko •Vetovoiman kasvuun uskotaan johdonmukaisesti •Keinoja parantamiseen etenkin palvelutarjonnan kehittäminen sekä markkinoinnin ja tiedottamisen kehittäminen. •Itsearviointiin vastanneet näkevät ylivoimaisesti tärkeimmäksi keinoksi palvelutarjonnan kehittämisen (46 %) •Luottamusmiesvastaajista 5 henkilöä ei usko vetovoiman kasvuun. Yritykset ja sidosryhmät Itsearviointi

19 Otsikko •Itsearviointi erittäin kriittinen •Vielä kriittisempi rajattaessa Sastamalassa asuviin Itsearviointi

20 Otsikko Suosittelu •Suosittelu

21 Otsikko •Asuinpaikkakunnan uudelleen valinta, tulomuuttajat

22 Otsikko •Kokonaisarvosanaa verrattaessa asukkaat parempia arvosanoja kuin kunnissa keskimäärin, yritykset alle keskiarvon •Kaupungin houkuttavuus yrityspaikkana yritysten ja sidosryhmien mielestä kriittisempi kuin kunnilla keskimäärin, samoin suhtautuminen neuvontapalveluihin ja ammatillisiin koulutuspalveluihin. Verrattu kaupungin onnistumista. •Samoin asukkaat arvioivat kaikkia kunnallisia palveluita keskimääräistä kriittisemmin (kuiluanalyysi). •Luontoon ja ympäristöön liittyviä myönteisiä arvioita annetaan keskimäärin saman verran kuin kunnissa keskimäärin •Asukkaat antavat ihmisiin ja ilmapiiriin liittyviä negatiivisia arvioita saman verran kuin keskimäärin, yritykset keskiarvoa vähemmän •Tulomuuttajilla asuinkunnan asuntotarjonta sekä palvelu- ja tonttitarjonta ovat vaikuttaneet päätökseen enemmän kuin kunnissa keskimäärin Vertailua muihin kuntiin

23 Otsikko Yhteenveto •Entinen Vammala tunnetaan spontaanisti hyvin, Sastamalan nimen tunnetuksi tekemisessä paljon tekemistä > markkinointiin ja viestintään huomiota •Kaupungin työntekijät ja luottamusmiehet sekä omat yritykset arvioivat Sastamalaa erittäin kriittisesti > akuutein korjattava asia, vaatimattomuus ei kaunista tässä asiassa kaupungin mainetta. Oma väki ja omat yritykset kaupungin käyntikortteja •Asukkaat suhtautuvat terveyspalveluita kriittisemmin kaupallisten palveluiden tilaan, myös liikunta- ja vapaa- ajan palveluita arvioidaan kriittisesti •Esimerkiksi alle vuoden asuneista tulomuuttajista 41 prosenttia pitää huonoimpana puolena kaupallisia palveluita.

24 Otsikko •Eniten kaupungin imagoarvoa kuvaillaan myönteisesti luonnon ja ympäristön läheiseksi •Ihmiset ja ilmapiiri saa eniten negatiivisia arvioita, toisaalta samoja asioita pidetään myös luonnonläheisyyden jälkeen toiseksi parhaana myönteisenä imagotekijänä. Luottamusmiehistä 21 30:sta nostaa ihmiset ja ilmapiirin negatiivisimmaksi tekijäksi •Imagotekijöistä monet hyvässä kunnossa tulomuuttajien näkökulmasta (esim. kunnalliset palvelut), eivät kuitenkaan näy imagoarvona > eivät nouse spontaaneihin mainintoihin. •Suosittelu, uudelleenvalitseminen ja usko vetovoiman kasvuun saavat kuitenkin hyviä arvioita > imagoarvon rakentamiselle hyvä perusta


Lataa ppt "Otsikko Sastamalan kaupunki imago- ja mainetutkimus 2009 Sastamalan seudun elinkeino- ja työllisyysstrategian työseminaari 21.4.2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google