KELPO-HANKE JOKILAAKSON KOULU.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa
Ykspihlajan koulu, Kokkola
Kaustarin Pienten lasten koulu
Harvialan koulu ja päiväkoti
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Norssi ja Varis juttusilla
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Halkokarin ja Rytimäen koulut
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Jousto Opetuksen pedagoginen järjestelysuunnitelma puualalla.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Kuparivuoren koulu 1.Oppilaat Noin 300. Keskikokoinen koulu 12 luokkaa ( pienin 15 ja suurin 27 oppilasta) + 3 pienryhmää Oppilaat tulevat pääasiassa.
Koulutulokkaiden vanhempainaamu Keskiviikko klo 8.30 – 10 TERVETULOA!
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
JOUSTAVA PERUSOPETUS ELI JOPO LUKUVUOSI
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
TET =Työelämään tutustuminen
Tervetuloa vanhempainiltaan!
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Ekaluokalle 2017.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tämän hetkinen tilanne
Arviointi Vsop-opetuksessa
TET =Työelämään tutustuminen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteisopettajuus arjessa
Laaja-alainen arviointi
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Esityksen transkriptio:

KELPO-HANKE JOKILAAKSON KOULU

TAUSTATIETOJA Yksisarjainen koulu. Paineita muodostaa kasvavalla oppilasmäärän ennusteella suuria ryhmiä. Kipuilua kouluun pääsevien valinnassa. Lukuvuoden 2011-12 aikana toteutettu jousto-opetusta ja ryhmittelyä osa-aikaisesti luokilla 1 ja 2. Kokemusten perusteella tulokset kannustavia ja rohkaisevia. Koulun 2 pientä (14 ja 12 opp.) kuudetta luokkaa yhdistetään osa-aikaisesti ja resursseja lisätään myös ryhmien jakamiseen. 1. ja 2.-luokan ryhmät suuria (20 ja 21 opp.) ja haasteellisia

TOIMINNAN ETENEMINEN JA KUVAUS Kuudennet luokat yhdistetään ja tietyille tunneille varataan resurssiopettaja samanaikaisopettajaksi. Ryhmiä voidaan jakaa eri tilaan mm. matematiikan ja äidinkielen tunneilla. Kuudennen luokan vapautuva opettaja toimii ns. resurssiopettajana 1 ja 2 luokan jousto-opetuksessa. Alkuopetuksen 1 ja 2 luokista (yht. 41 opp.) muodostetaan 3 kpl 1-2- luokkia (yksilöllisen oppimisen pienryhmiä), joissa on 12-15 opp. ( 1. ja 2. lk:n opettajat sekä resurssiopettaja). Myöhemmin ryhmät elävät oppiaineiden mukaan. Ryhmittelyjen, eritysopetuksen resurssin ja avustajien avulla kohdennetaan tukea erilaisille oppijoille kolmiportaisentuen mukaisesti Lukujärjestykseen varataan palkitettuja oppitunteja, jotka mahdollistavat käytännön toteutuksen. Oppilailla mahdollisuus liikkua ryhmien välillä Taitojen edistymistä seurataan jatkuvasti. Tarvittaessa voi antaa kuntouttavaa erityisopetusta yksilöllisesti tai pienryhmässä (lukiopetus, mat.terapiaa, hahmotusvaikeuksien kuntoutus Venny- menetelmää käyttäen)

HANKKEEN TAVOITEET Tukea annetaan ennaltaehkäisevästi ja yksilön tarpeita huomioiden. Yksilöllinen oppimispolku. Helpottaa eriyttämistä. Opettajien yhteistyö lisääntyy (myös samanaikaisopetus) ja pedagoginen tuki sekä kasvatusvastuu jakautuu. Työrauhan ylläpitäminen ja käyttäytymisen ongelmien hoitaminen helpottuvat. Oppilaalla on mahdollisuus tulla paremmin kuulluksi pienessä opetusryhmässä, jolloin oppiminen tehostuu. Tällaisella järjestelyllä vapautuu eritysopetuksesta resursseja myös ylemmille luokille, johon tällä hetkellä on vähäiset mahdollisuudet. Erityisopettajan ammattitaito kohdentuu useamman oppilaan käyttöön. Koulutus jousto-opetuksen toteuttamiseen opettajille, vierailut muihin yksikköihin.

JATKOTAVOITTEET Jousto-opetuksen laajeneminen myös ylemmille vuosiluokille. Joustava koulunaloitus. Tehdä toimintatavasta pysyvä järjestely, joka ei vaarannu vuosittain budjettiasioihin. Oppilasmäärä näyttää kasvavan alueellamme ja on ryhdyttävä toimenpiteisiin tilanteen hallitsemiseksi. Ehkä vielä jousto-opetusta esiop.-2-luokkien välisesti?

TOIMINNAN KUVAUSTA SYKSYLLÄ 2012 Resurssiopettajalla aluksi vakiintunut ryhmä , jossa 7 tokaluokkalaista (pystyvät omatoimiseen työskentelyyn) ja 8 ekaluokkalaista (lukijoita/herääviä lukijoita) syyslomaan saakka. 1-2- luokkien tunteja palkitettu AI, YPI/KUVIS,LI ja MA(1h/1. luokka) 1 MUS tunti/vk. 1.-2.- luokka kaikkia yhdessä, todella laulun ja ilmaisun voimaa. Myös käytetty pienryhmiä soittimiin (kantele ja kellopeli) tutustuttaessa. (10 opp. ryhmissä) Erit.ope 3 päivänä viikossa koululla. Hänen resurssinsa kohdentuu yksilöllisemmin tuen tarvitsijoihin. Erit. opettajan panosta voitu lisätä ylemmillä luokilla. Varhaisen tuen näkökulmasta aloitettu erit. opettajan toimesta ”visuaalisen hahmottamisen”- ryhmä 1H/vk.(opp. valittu syksyllä tehdyn alkukartoituksen perusteella) 1h/vk suunnittelua opettajille koulun tuntikehyksestä. Koululaisen päivä aloitetaan rauhoittumalla omassa luokassa. Sen jälkeen jako ryhmiin. Tokaluokkalaisille alku helpompaa. Ekaluokkalaiselle hankalampaa oppia ryhmiin. Nyt loppusyksystä ei ongelmia siirtymisessä. Aluksi ryhmät kiinteitä. Nyt vaihtuvuutta oppilaiden kesken etenkin ekaluokassa.

KOKEMUKSIA JOUSTO-OPETUKSESTA Positiiviset havainnot Negatiiviset puolet Saadaan ryhmät pienemmiksi. Voidaan vastata oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin paremmin. Ennaltaehkäisee monia ongelmia niin oppimisessa kuin sosiaalisessa kanssakäymisessä. Rauhoittaa päivän erilaisia tilanteita. Lisännyt opettajien yhteistyötä ja suunnittelua. Yhteistyö voimavara ja rikkaus. Kokemusten, ideoiden, tuen ja osaamisen jakaminen toinen toiselle. Työn kuormittavuuden ja vastuun jakaminen helpottaa jokapäiväistä työskentelyä. Riski siitä, ettei vastaavanlainen toiminta voi tulevaisuudessa toteutua.

VALTION TUEN KÄYTTÖ Kelpo-hankkeesta valtion on tukea käytetty hankkeen kehittelyyn ja toteutuksen suunnitteluun (n. 700e) sekä hankesuunnitelman mukaisen materiaalin (n. 300e) hankintaan yhdessä Ykspihlajan koulun kanssa Opettajien suunnittelutunteihin käytetty koulun omia resursseja.

JATKOSUUNNITELMIA Tavoitteena laajentaa jousto-opetus myös ylemmille vuosiluokille. Jatkaa resurssiopetusta ainakin 1-2-luokilla. Lisätä erityisopetukseen resursseja.