Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NOPS – hanke Terveyden edistämisen osaamisen kehittyminen NOPS -hankkeessa Essi Koskinen, Mira Mantila ja Veera Lehtonen SHB08SN
Advertisements

Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Ammattiosaajan työkykypassi
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
AMMATTIOSAAJAN TYÖKYKYPASSI KOULUTUSKESKUS SEDUSSA
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Ammattiosaajan työkykypassi ja ALPO.fi
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Ammattiosaajan työkykypassi
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Minä oppijana 1 ov..
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, KPAO
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
NOPS –hanke 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö Laurea 2010.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Hankkeen esittely.
Mielenterveys kuntoutus
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
MORO! Ammattiosaajan työkykypassi Ammattiosaajan työkykypassi nuorten toiminta- ja työkyvyn edistäjänä Sari Mantila-Savolainen Seinäjoki Suomen.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Ammattiosaajan työkykypassi Bovallius-ammattiopistossa (BAO) ja Keskuspuiston ammattiopistossa (KPAO) Tea Järvinen, BAO Sari Möller-Välinen, KPAO HENKILÖSTÖLLE.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, Keskuspuiston ammattiopisto Tea Järvinen, Bovallius-ammattiopisto OPISKELIJALLE työstetty TUTKE2-hankkeessa.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KOKEMUKSIA TYÖKYKYPASSISTA
Toimiala 3 Merkonomi ja datonomi
Työkykypassin hyvät toimintamallit Koulutuskeskus Sedussa
Hyvinvoivan oppimisympäristön ja työkykypassin kehittämishankkeet Ekamossa Lehtori Soile Högfors.
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Minna Busch, Teemu Joensuu
Työkykyinen ammattiosaaja – koulutuksen laadun merkki
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
TET =Työelämään tutustuminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
TE1 Terveyden perusteet
Työkykypassin hyvät toimintamallit Koulutuskeskus Sedussa
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Ammatillinen työkykypassi
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen.
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
TET =Työelämään tutustuminen
Kone- ja metallialalla
Työkykypassin käyttöönotto Savon ammatti- ja aikuisopistossa
Minna Busch, Teemu Joensuu
RAKENTAMISTEKNIIKAN TUTKINTO-OHJELMAT
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Johdatus akateemisiin opintoihin/ Opettajatuutorointi/ Linjainfo Lääketiede
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Päättötyöt Opinnäytetyö tehdään pääsääntöisesti viimeisen opiskeluvuoden aikana Ehtona opinnäytetyön käynnistämiselle on, että ainoastaan viimeisen opiskeluvuoden.
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala

1. Toiminta- ja työkykyä edistävä liikunta 40h TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää liikunnan merkityksen toiminta- ja työkyvylle, tunnistaa oman alansa fyysisiä kuormitustekijöitä sekä liikkuu toiminta- ja työkykyään ylläpitäen tai edistäen. 1 ov liikunnan pakollinen opintokokonaisuus Tai 1 ov vapaasti valittava tutkinnon osa, liikuntakurssi Tai Muut ohjatut ryhmät, esim. allasryhmä Ensimmäisen opiskeluvuoden aikana Tai Valinnaisten liikunnan kurssien yhteydessä Liikunnan opettaja arvioi ja hyväksyy suoritukset

2. Terveysosaaminen 40h TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteen on muuttaa terveysosaaminen terveyskäyttäytymiseksi ja ohjata opiskelijaa terveyttä edistävään toimintaa. Opiskelija ymmärtää liikunnan, ravinnon, levon, unen, virkistyksen, ihmissuhteiden ja terveyden väliset yhteydet ja ottaa ne huomioon toiminnassaan. Opiskelija tuntee oman alansa keskeiset terveyttä kuormittavat tekijät ja ottaa ne huomioon työssään. Hän tiedostaa omien valintojensa vaikutukset toiminta- ja työkykyynsä. 1 ov terveystiedon pakollinen opintokokonaisuus Tai Vapaa-ajalla tai vapaasti valittavana suoritettu terveyteen liittyvä kurssi, esim. painonhallinta-, irti tupakasta- jne. kurssi Toisen opiskeluvuoden aikana Tai Kurssin ajankohtana Terveystiedon opettaja arvioi ja hyväksyy suoritukset

3. Ammatin työkykyvalmiudet 40h TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Opiskelija tunnistaa oman alansa ja tulevan ammattinsa keskeiset kuormitus- ja riskitekijät ja osaa kehittää omaa työtään ja työskentelytapojaan huomioiden kuormitustekijät. Opiskelija ymmärtää työskentelytapojensa ja toimintaympäristönsä turvallisuuden ja terveellisyyden merkityksen sekä omalle että muiden toiminta- ja työkyvylle ja osaa omalla toiminnallaan ja valinnoillaan vaikuttaa myönteisesti myös muiden toiminta- ja työkykyyn. Ammattiopintoihin kuuluvat työturvallisuutta ja ergonomiaa edistävät opintojaksot, esim. ensiapukurssi tai työturvallisuus- ja tulityöopinto- jaksot Opintojen aikana ammattiopintojen yhteydessä Ryhmänvastaava / ammattiopettaja arvioi ja hyväksyy suoritukset

4. Harrastuneisuus ja yhteistyötaidot 40h TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Opiskelija ymmärtää harrastusten arvon työkyvyn edistämisessä ja hyödyntää harrastuksiaan työssä jaksamisessa ja ammattiosaamisensa kehittämisessä. Opiskelija aloittaa tai jatkaa itselle sopivaa harrastusta. Harrastuksessa opiskelija oppii pitkäjänteisyyttä, sitoutumista sekä yksin että ryhmässä toimimista. Vapaa-ajan harrastustoiminta, rooli osallistujana, ohjaajana, valmentajana tai tuomarina Oppilaskunta- ja tutortoiminta Asuntolan vapaa-ajan toimintaan osallistuminen Toisen ja kolmannen opiskeluvuoden aikana Tutor- ja oppilaskuntatoiminnasta vastaava arvioi ja hyväksyy suoritukset

5. Työkykyvalmiuksien vahvistaminen TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Opiskelija vahvistaa ja syventää työkykyä tukevaa osaamistaan. Hän hankkii lisää tietoa tai taitoa työkyvystä, osallistuu toimintaan, joka tähtää työkyvyn konkreettiseen parantamiseen ja siirtää oppimaansa käytäntöön. Suoritustapoja monia, jokaisen opiskelijan kanssa valitaan yksilöllisesti, esim. - Työvalmentajien infot -Tunne- ja vuorovaikutuskurssit -Ammattitaitokilpailut -Työvalmiuksia vahvistavat, vapaasti valittavat kurssit, hienomekaaninen koneistus- tai mittaustekniikankurssi tai valinnaiset liikunnan kurssit -Osallistuminen koulun projekteihin Opintojen loppupuolellaToimintaa ohjaava henkilö arvioi ja hyväksyy suoritukset

Erityisesti sinulle! Keskuspuiston ammattiopisto