Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työkykyinen ammattiosaaja – koulutuksen laadun merkki

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työkykyinen ammattiosaaja – koulutuksen laadun merkki"— Esityksen transkriptio:

1 Työkykyinen ammattiosaaja – koulutuksen laadun merkki
SAKU ry / Saija Sippola

2 Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen. Koulutuksen tavoitteena on lisäksi tukea opiskelijoiden kehitystä hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi sekä antaa opiskelijoille jatko-opintovalmiuksien, ammatillisen kehittymisen, harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja. (L630/1998, 5§ + 787/2014) Toisen asteen ammatillisen peruskoulutusta järjestävät oppilaitokset ovat keskeisessä roolissa nuorten hyvinvoinnin edistämisessä. Laki velvoittaa koulutuksen järjestäjiä, vapaaehtoinen Ammattiosaajan työkykypassi -opintokokonaisuus on mahdollisuus osoittaa lain edellyttämä velvoite toteutetuksi.

3 Kehitysjohtaja Olli Hietanen, Turun yliopisto
”Suomesta katoavat puhelinmyyjät, tallentajat ja valokuvien kehittäjien työt. Varmimmat työpaikat 20 vuoden päähän ovat mm. hotellinjohtajilla, ravitsemusasiantuntijoilla ja opetusmenetelmien kehittäjillä.” yle.fi "Tulevaisuudessa työtehtävät tuskin ovat täysin tiukasti sidottuja ammattiin. Puhutaan enemmän ammattisektoreista, joissa osaamista on yhdistetty eri aloilta. Voisi olla tarvetta sosiaali- ja terveysalan ihmisille, joilla on osaamista myös teknologioista, matkailusta tai kodinhoidosta.” Kehitysjohtaja Olli Hietanen, Turun yliopisto

4 ”Tämän päivän työmarkkinoilla etsitään ”hyviä tyyppejä”
”Tämän päivän työmarkkinoilla etsitään ”hyviä tyyppejä”. Ammattitaidon lisäksi vaaditaan joustavuutta ja tiimityötaitoja. Nykypäivän ihannetyöntekijä on henkisesti notkea ja sosiaalisesti taitava, tuottava, väsymätön ja stressinsietokykyinen moniosaaja.” Suomalainen työntekijyys 1945–2013 ”Työ- ja toimintakyvystä huolehtiminen on tärkeää jo nuorena, sillä esimerkiksi kaupan alalla tarvitaan myös fyysistä kuntoa. On olennaista, että työelämään tulevat nuoret ovat riittävän hyvässä kunnossa ja osaavat myös ylläpitää kuntoaan, jotta selviävät työtehtävistään.” SOK:n työmarkkinajohtaja Nina Meincke

5 Fyysinen toimintakyky, nykyhetken tilanne?
47 % ammattiin opiskelevista harrastaa hengästyttävää liikuntaa vapaa-ajallaan korkeintaan tunnin viikossa liikkumattomia nuoria 22 % ylipainoisia 27 % pojista ja 17 % tytöistä yli 4 tuntia ruutuaikaa päivittäin 29 % liikunnan, terveystiedon ja työkykyisyyden opetuksen laajuus uusissa tutkintojen perusteissa 2 osp PYSTYTÄÄNKÖ VASTAAMAAN TYÖELÄMÄN TARPEISIIN?

6 Sen minkä nuorena oppii…
Mutta, jos tekee elämäntaparemontin: 19 v: Cooper m, pudottaa painoaan vähän Terveenä ja toimintakykyisenä eläkkeelle 45 v: paino säilynyt ennallaan liikunta-aktiivisuus 3-4 krt viikossa (hengästyttävää liikuntaa 45 min kerralla) suorituskyky Mies 16 v. Cooper m, ylipainoa Elintavat säilyvät ennallaan: paino ennallaan ei juurikaan fyysistä aktiivisuutta ruokavalio ennallaan Työkyky ja terveys on uhattuna jo 38-vuotiaana Lähde: LIKES ikä 20 30 40 50 60 70 80 90

7 Työkyvyn kokonaisuus haltuun

8 Työkykypassi työkyvyn tukena
työkyky on työelämässä tarvittava pääoma valinnaiset ja vapaasti valittavat opinnot tukevat työkykyisyyden kehittymistä Ammattiosaajan työkykypassi muodostaa opinnosta kokonaisuuden työkykypassin avulla vaikutetaan nuorten henkilökohtaisten voimavarojen vahvistumiseen jo opintojen aikana

9 Työkykypassi tällä hetkellä
työkykypassi on koulutuksen järjestäjille yhteiskuntavastuun ja koulutustakuun toteuttamisen käytäntö valtakunnallinen käyttöönotto syksyllä 2008 työkykypassiohjaajille tehdyn kyselyn mukaan (lukuvuosi ): työkykypassi käytössä 20 koulutuksen järjestäjällä valmiita passeja myönnettiin lukuvuoden aikana noin 600 ”Ammatillisessa koulutuksessa tulee motivoida opiskelijoita työkykypassin tai sen osien suorittamiseen” Ammatillisten tutkintojen perusteet, muut määräykset

10 Työkykypassin avulla Tuetaan ammatillista kasvua ja kehittymistä sekä vastataan oman alan työkykyhaasteisiin. Motivoidaan ja ohjataan opiskelijaa omaehtoiseen toiminta- ja työkyvyn ylläpitoon. Tuetaan opiskelijoiden osallisuutta sekä ryhmissä että itsenäisinä toimijoina

11

12 Ammatin työkykyvalmiudet
Tavoitteen saavuttamiseen tähtäävä opetus: Pakollinen ammatillinen tutkinnonosa 1 osp Valinnainen tutkinnon osa 1 osp -> Työturvallisuus ja ergonomia (syventävä sisältö) -> Vuorovaikutustaidot, ristiriitojen käsittely (integroitu äidinkieli, vertaissovittelu) -> Kiireen hallinta ja epävarmuuden sietäminen (integroitu psykologia)

13 Toiminta- ja työkykyä edistävä liikunta
Tavoitteen saavuttamiseen tähtäävä opetus: Pakollinen työkyky, liikunta ja terveystieto 1 osp Valinnainen tutkinnon osa 1 osp -> työkyky, liikunta ja terveystieto

14 Terveysosaaminen Tavoitteen saavuttamiseen tähtäävä opetus:
Pakollinen työkyky, liikunta ja terveystieto 1 osp Valinnainen tutkinnon osa 1 osp -> arjen taidot (vuorokausirytmi, hygienia) -> ravitsemus ja painon hallinta -> savuttomuus

15 Harrastuneisuus ja yhteistyötaidot
Tavoitteen saavuttamiseen tähtäävä opetus: Opiskelijakunta- ja tutortoiminta Oppilaitoksen työryhmiin kuuluminen Kerhotoiminta SAKU ry:n kilpailutoimintaan osallistuminen Projektin tai tapahtuman toteuttaminen Oma harrastus, kansalaistoiminta, vapaaehtoistoimintaan osallistuminen

16 Työkykyvalmiuksien vahvistaminen
Tavoitteen saavuttamiseen tähtäävä opetus: Työssäoppimisjakso Vapaasti valittava tutkinnon osa Omaan alaan liittyvä lisäkoulutus

17 Työkykypassin seuranta ja todistus
Suoritetaan ammatillisen peruskoulutuksen aikana Ei numeroarvostelua Suorittamisesta merkintä tutkintotodistukseen Suositellaan myös erillisen todistuksen antamista Todistuksen pohja ladattavissa Arjen arkki -sivuilta

18 Miten liikkeelle? koulutuksen järjestäjä -tasoinen päätös käyttöönotosta sitova tavoite opetussuunnitelmatyö seuranta opintosuoritusten hallintajärjestelmään passin suorittamisen kuvaus henkilöstölle ja opiskelijoille koulutetaan henkilöstöä tavoitteista ja sisällöistä informoidaan työpaikkaohjaajia käyttöönoton tukea saa SAKU ry:stä

19 Työkykyinen ammattiosaaja
” Ammattiosaajan työkykypassin suorittaminen on työnantajalle merkki työnhakijan aktiivisuudesta. Passin suorittamiseen minua motivoi omasta hyvinvoinnista huolehtiminen ja työn tuloksien näkyminen. Suoritusten seuraaminen aktivoi tekemään enemmän.” Katri Hatanpää, Tampereen seudun ammattiopisto

20 Työkykypassi verkossa
arjenarkki.fi/tyokykypassi | alpo.fi


Lataa ppt "Työkykyinen ammattiosaaja – koulutuksen laadun merkki"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google