Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Tutustukaa yhdessä tuoteryhmänne kuvauksiin Poimikaa kuvauksista lyhyt tiivistys mallista Kenelle? Mitä laajentaminen tarkoittaa mallissa? Paljonko työssäoppiminen laajenee = vaihteluväli? Miten ohjaus toteutetaan? Mitä erityistä? Omaan ”tuoteryhmään” tutustuminen
Yksi kustakin tuotteistamisryhmästä jää paikalleen ja muut kiertävät yhden ryhmän eteenpäin Paikalle jäänyt kuvaa lyhyesti mallin keskeisimmät seikat Täydennetään ryhmän keskustelun pohjalta ja samalla laaditaan swot mallista 8min / ryhmä Learning cafe VahvuudetHeikkoudet MahdollisuudetUhat
OpiskelijaOpettajat Oppimisen tukipalvelut Työnantaja Työpaikkao hjaaja Joku muu, kuka? Kun tarve herää Prosessin suunnitteluv aiheessa Prosessin alussa Prosessin aikana Prosessin loppuessa Prosessin jälkeen
Rakenteet: työnjako, lukujärjestys, modulointi, työnkuvat Resurssit: aika, hlömäärä, laitteet, erityisosaaminen Pedagoginen johtaminen: strateginen johtaminen ja linjaukset, henkilöstön osaamisen kehittäminen ja prosessien johtaminen sekä muutosjohtaminen
Valitkaa itsellenne näkökulma, josta pedagogista mallia tarkastelette: Opiskelija Opettaja Oppimisen tukipalvelut Oppilaitos Työnantaja Työpaikkaohjaaja Varmistakaa, että mahdollisimman monta näkökulmaa on ryhmässänne edustettuna Näkökulman valinta
Jakautukaa kahteen ryhmään. Puolet aloittaa työskentelyn ja puolet seuraa sivusta. Akvaarion ulkopuolella seuraajat eivät voi ottaa kantaa keskusteluun kuuntelevat vain. Ensin prosessilakana 10min+5min+5min+5min…. Kunnes ruudukko on kaikilta osin huomioitu Seuraavaksi resurssilakana (nyt aloittaa toinen ryhmä kuin viimeksi) 10min+5min+5min+5min…. Kunnes ruudukko on kaikilta osin huomioitu Ihannetyöskentely akvaariotekniikalla
Kaivetaan esille pöytäliinat: swot + prosessi + rakenne Realistiset kuvaukset prosesseista ja rakenteista Kuvauksessa huomioitu nykytila + ihanne Yksi yhteinen kuvaus ryhmänne ”tuotteesta”. Voitte kuvata vaihtoehtoiset toimintatavat rinnakkain, mutta niin, että niistä muodostuu kokonaisuus Yhtä aikaa tulee työstää: prosessikuvausta ja rakenteita esim. tärkeimmät ohjausprosessit mallista ja mitä ne edellyttävät resursseilta ja rakneteilta Realistisen kuvan rakentaminen
RyhmäTyötilaLounasKahvitauko Nopeat polut (Sirpa)Isosali :30 – 15:00 Hitaat polut (Sirpa)Isosali :30 – 15:00 Yritysyhteistyö (Sirpa)Isosali :30 – 15:00 RuotsinkielisetTuulikin tupa – Ryhmämallit (Terhi)Mattila :50 – 15:20 Oppisopimus (Nina)Eerola :50 – 15:20 Atot työssäoppien (Nina)Eerola – 15:20 Yhteinen lopetus 16:30 – 17:30 Iso Sali. Valmistautukaa esittelemään tämän hetkinen tilanne muille. 5min / ryhmä
jatketaan siitä, mihin jäätiin.
OpiskelijaOpettaja Oppimisen tukipalvelut OppilaitosTyönantaja Työpaik- kaohjaaja Joku muu, kuka? Edut Haasteet Kuvatkaa ruudukkoon tuotteen edut ja haasteet eri toimijoiden näkökulmasta Halutessanne voitte tehdä koko swotin kaikista näkökulmista
Lopuksi visuaalinen kuvaus, mikäli aikaa jää: = ensin powerpoint ja sitten posteri